testowe Baby Rollei – „Perła z lamusa” - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 5/1995
Warto przypomnieć sobie jeden z dawnych produktów niemieckiej firmy Franke i Heidecke. W latach dwudziestych ubiegłego wieku produkowała ona trzyobiektywowe aparaty stereoskopowe (dwa obiektywy do naświetlania filmu; trzeci pozwalał śledzić obraz w celowniku) a na ich bazie stworzyła w 1928 roku lustrzankę dwuobiektywową o nazwie Rolleiflex na film 117 bardzo przypominający używany film zwojowy 120, dający jednakże tylko 6 klatek w formacie 6 x 6 cm.
Jako, że dzięki aparatom Leica maleńki według ówczesnych standardów film 35 mm zdobywał szturmem serca fotografujących, firma Francke i Heidecke stworzyła w roku 1931 jakby miniaturkę Roleliflexa w formie lustrzanki dwubiektywowej Baby Rollei. Aparat wykonywał 12 klatek formatu 38 x 38 mm na filmie 127 przy czym jakość była lepsza niż z filmu 35 mm.
![]() O ile w pierwszym modelu Rollei transport filmu odbywał się za pomocą gałki, w Baby zastąpiła ją korbka. Nie chodziło przy tym jedynie o wygodę użytkownika. Takie rozwiązanie stało się koniecznością. W tamtych czasach przewijanie filmu zwojowego za pomocą gałki odbywało się w taki sposób, że fotografujący patrzył w małe czerwone okienko z tyłu aparatu, przez które widać było numery klatek wydrukownae na papierze chroniącym film i przestawał kręcić gałką po dojściu do numeru kolejnej klatki. Jednakże stary flm 127 miał oznaczenia dla 8 a nie 12 klatek na filmie. Korbka w Baby Rollei stanowiła cześć mechanizmu pozwalającego wykonać 12 naświetleń na filmie, który zablokowywał dalszy tansport po przewinięciu filmu o odpowiedni odcinek. Ładowanie filmu w aparacie było łatwiejsze niż w większości lustrzanek dwuobiektywowych. Po założeniu szpuli, zamknięciu aparatu i przewinięciu filmu do cyferki 1 ukazującej się w okienku z tyłu należało wcisnąć przycisk wyzerowujący licznik; w przeciwnym razie klatki będą na siebie zachodzić (w przeciwieństwie do filmu perforowanego 35 mm, gdzie transport filmu do następnej klatki odbywa się dzięki obliczaniu ilości przesuwających się otworów perforacji, w przypadku filmu zwojowego liczone są obroty szpuli odbiorczej a im więcej jest na niej filmu tym mniej obrotów potrzeba, by przesunąć błonę do nastepnej klatki). Baby Rollei nie ma oczywiście wbudowanego światłomierza, ale z tyłu umieszczono tabelkę naświetlań dla filmu o czułości ISO 18/10o od maja do sierpnia między 9 rano a 2 popołudniu. Powyżej, z tyłu komina okalającego matówkę znajduje się tabelka głębi ostrości dla różnych kombinacji wartości otworu przysłony i odlegości obrazowych. Parametry ekspozycji ustawia się bardzo prosto: obrót pierścienia umieszczonego wokół obiektywu pozwala nastawiać czasy otwarcia migawki, a dźwignia znajdująca się po drugiej stronie obiektywu pozwala zmieniać wartość otworu przysłony. Ostrość nastawiamy patrząc z góry na matówkę okoloną kominem i kręcąc umieszczoną na bocznej ściance aparatu gałką, co powoduje jednoczesny ruch obydwu obiektywów. Obraz jest oczywiście odwrócony stronami. Przy robieniu zdjęć obiektów w ruchu możemy użyć celownika sportowego wyposażonego w niezwykły, lustrzany system ustalania właściwej pozycji oka w stosunku do otworu w przedniej ściance celownika. Migawka typu Compur daje czasy otwarcia w zakresie 1-1/500 sek plus T oraz B bez możliwości synchronizacji lampy błyskowej. Obiektyw główny Tessar ma ogniskową 60 mm i wartości otworu przysłony w zakresie f/2,8-22 i pozwala nastawiać ostrość od około 90 cm. Aparat ma wymiar 10,5 x 8 x 6 cm i waży 500 g. Baby Rollei to prawdziwa ciekawostka pod względem rozwiązań konstrukcyjnych a robienie nim zdjęć, pod warunkiem, że nie oczekujemy superostrych i bardzo kontrastowych rezultatów z miękkiej, według dzisiejszych standardów, optyki, to prawdziwa zabawa. Jarosław Brzeziński data dodania: 07-06-2011
godzina dodania: 23:00
odsłon: 5139
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera - FK 12/25 wkrótce on-line Foto-Kurier 12/25 jest już w drukarni, a wkrótce będzie również on-line - w naszym e-kiosku. Tym razem okładkę ozdobiło zdjęcie przedstawiające Alberta Watsona, a wykonane na targach Paris Photo przez Tadeusza Koniarza. W wydaniu prezentujemy między innymi, jedyną w Polsce tego typu, obszerną relację z tego wydarzenia. W środku są też testy, opisy Canona RF 45 mm f/1,2 STM, Sony A7 V, Nikkora Z DX MC 35 mm f/1,7, Panasonica Lumix S 100-500 mm f/5-7,1 oraz procesora do filmów firmy AGO, o którym opowiada między innymi Marta Dębska w wywiadze o fotografii analogowej. Z przyjemnością prezentujemy też nowy cykl artykułów pt. "Kulisy jednego zdjęcia", który będziemy kontynuować przy współpracy z marką PRO STUFF, a do spotkania w pierszym odcinku zapraszamy razem z Łukaszem Pietrzakiem, który na potrzeby wydania zamienia się w Mikołaja. Jest też ogrom wspaniałych zdjęć naszych Czytleników prezentowanych w ramach działów Najlepsze z Najlepszych, Internetowego konkursu miesiąca oraz Oka Ekspertów. Jest też kolejny etap LIGI Foto-Kuriera. Jednym słowem będzie co czytać w zimowe wieczory. Tymczasem zapraszamy do lektury Foto-Kuriera 11/25, który jeszcze przez tydzień będzie królował w salonach prasowych. ![]() Sony A7V w porównywarce Zaprezentowany 2 grudnia 2025 r. Sony A7 V, będący piątą generacją popularnej serii pełnoklatkowych aparatów bezlustrowych Sony A7, jest w naszej porównywarce. Zobacz dane techniczne aparatu. ![]() Sony DSC-RX1R III w porównywarce Zaprezentowany 15 lipca 2025 r. pelnoklatkowy kompakt Sony RX1R III z 61-milionowym przetwornikiem obrazu CMOS Exmor R jest w naszej porównywarce. Zobacz dane techniczne aparatu. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||