testowe Pentax MZ-7 - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 11/1999Pentax MZ-7 stanowił przemyślaną mieszankę rozwiązań z poprzednich modeli, a jedyną nowością było zastosowane pokrętła nastawczego. Czy dany aparat był naprawdę samodzielnym modelem, czy tylko wersją starszego lub młodszego brata? Według nas MZ-7 był rozwinięciem MZ-10, jego specyfikacja bardzo przypomina model MZ-5N.
Naświetlanie
Pentax MZ-7 dysponuje wszystkimi „tradycyjnymi” trybami naświetlania, tzn. trybem ręcznym, preselekcją czasu i przesłony oraz pełnym programem. Do tego dołożono pięć automatycznych programów tematycznych (portret, pejzaż, makro, sport i nocny) oraz wtedy nowość - tryb automatycznego wyboru programów tematycznych. Trochę przydługa nazwa tego ostatniego oddaje jednak złożoność jego działania: na podstawie pomiaru oświetlenia fotografowanej sceny oraz danych o poruszaniu się obiektu aparat sam decyduje z jakim rodzajem sytuacji ma do czynienia i odpowiednio włącza jeden z trybów tematycznych. Pomiar światła W aparacie utrzymano tu starą matrycę sześciopolową, która sprawdziła się bardzo dobrze w szeregu poprzednich modeli firmy. Fotodioda krzemowa, na której opiera się ten system działa w zakresie oświetlenia od 0 do 21 EV przy obiektywie 50 mm f/1,4. Można też korzystać z blokady parametrów naświetlania, która działa przez 20 sekund (wydaje się, że to rekordowa długość - większość takich urządzeń utrzymuje w pamięci pomiar przez 6-10 sekund - w ewidentny sposób wzięto pod uwagę większa ilość czasu potrzebną mniej zaawansowanym użytkownikom na ponowną kompozycje i decyzję o naświetleniu klatki). Pentax utrzymał też dobrą praktykę dodawania automatycznej kompensacji naświetlania, działającej w zakresie +/- 3 EV z krokiem co 1/2 wartości. Ogniskowanie Aparat wykorzystuje znany i sprawdzony czujnik SAFOX IV o rozszerzonym polu widzenia. Brak często obecnie spotykanego przełącznika wybierającego czujniki automatycznego ogniskowania można obejść przez blokadę parametrów ekspozycji, a następnie ogniskując na innym obiekcie tak, aby uniknąć „niezdecydowania” systemu, kiedy fotografowane obiekty leżą niemal na tej samej linii, ale w bardzo różnych odległościach od obiektywu. Trzeba tu więc skorzystać z aż dwu blokad - naświetlania i ogniskowania (spust migawki wciśnięty do połowy). Może to i nieco skomplikowane, ale na pewno możliwe do zrobienia. Tradycyjnie już system działa szybko i dokładnie, a dosyć hałaśliwy silniczek obiektywu pracuje na szczęście tak krótko, że nie powinien stanowić kłopotu. Lampa błyskowa Od razu należy zauważyć, że wbudowana lampa błyskowa jest dosyć słaba - ma liczbę przewodnią 11 - w porównaniu z większością innych konstrukcji posiadających liczbę od 12 do 15, a w niektórych nawet 17. Przy maksymalnym otwarciu przesłony (przy 28 mm) jej zasięg wynosi nieco powyżej 3 m, ale kiedy wydłużyć ogniskową standardowego zoom na 80 mm, lampa oświetla już tylko przestrzeń położoną nie dalej niż dwa metry od aparatu. Może to wystarczyć do pracy w świetle dziennym, ale w innych sytuacjach z pewnością okaże się ograniczeniem. Na szczęście lampa Pentaxa ma także zalety. Należy do nich tryb redukcji efektu czerwonych oczu realizowany pojedynczym błyskiem wstępnym, a co bardziej interesujące - system współpracy z lampą zewnętrzną. Czas synchronizacji z migawką wynoszący 1/100 sekundy mieści się w średniej dla tego typu aparatów. Pozostałe funkcje Pentax MZ-7 oferuje ponadto możliwość wielokrotnego naświetlania jednej klatki, zdalne wyzwalanie (przy pomocy dodatkowego wyzwalacza) i samowyzwalacz (opóźnienie 12 sekund). Wziernik ma możliwość korekcji powiększenia dla cierpiących na wady wzroku, a także format panoramiczny uzyskany przez mechaniczne maskowanie kadru. Panorama staje się coraz popularniejsza w lustrzankach z niższych półek, i chociaż ktoś mógłby powiedzieć, że zawsze można odpowiednio przyciąć gotowe zdjęcia, to przy komponowaniu maskowanie jest sporym ułatwieniem. Ergonomia Czas wreszcie powiedzieć parę słów o zaanonsowanym na wstępie pokrętle nastawczym. Podobnie jak w wielu innych aparatach, tak i w Pentaxie MZ-7 można na nim ustawić poszczególne tryby naświetlania, a także ustalić czułość filmu, włączyć funkcję sygnałów dźwiękowych lub wyłączyć lampę błyskową. Jednak żaden producent aparatów nie wpadł wcześniej na pomysł podświetlenia pokrętła nastawczego. Poza tym pokrętło obraca się o pełne 360° bez blokowania, co pozwala szybko szukać właściwego ustawienia w obydwie strony. Kiedy więc ustawiamy program zdjęć akcji, rozbłyskuje charakterystyczna sylwetka biegnącego sportowca, makro - świeci tulipan. I tak dalej, aż do programu automatycznego, gdzie zamiast anonimowego zielonego kwadratu czy jakiejś literki czeka na nas symbol˘- uśmiechnięta twarz człowieczka, który zamiast się głowić naciska spust, a aparat robi za niego resztę! „Wodotrysk”? Być może, ale to kolejny znak, że aparaty stają się coraz bardziej przyjazne użytkownikowi, w czym Pentax na pewno nie zostaje z tyłu. Jest też praktyczna strona tego całego zamieszania z podświetlaniem. Kiedy aparat sam wybiera tryb tematyczny, na pokrętle jarzy się jego symbol, co pozwala początkującemu fotoamatorowi nauczyć się w jakich sytuacjach i dlaczego aparat wybiera właśnie ten, a nie inny tryb. Praca nad przyjaznymi dla użytkownika rozwiązaniami w Pentaksie nie ograniczyła się tylko do tego innowacyjnego pokrętła, ale tak jak i w poprzednich modelach serii MZ, także i ten charakteryzuje się małymi wymiarami i bardzo łatwą obsługą. Wybrana specyfikacja Typ: lustrzanka małoobrazkowa z automatycznym nastawianiem ostrości Migawka: sterowana elektronicznie, przebieg pionowy; czasy: 30 - 1/2000s + B, synchronizacja: do 1/100s Tryby naświetlania: ręczny, preselekcja przesłony, preselekcja czasu, pięć trybów tematycznych i tryb automatycznego ich wyboru Pomiar światła: matryca sześciopolowa (przy starszych obiektywach - centralno-integralny), czułość 0-21 EV z obiektywem 50 mm f/1,4 Blokada naświetlania: tak Podwójne naświetlanie: tak Automatyczna kompensacja naświetlania: +/-3 EV co 1/2 stopnia Czułość filmu: 25-5000, ręcznie 6-6400 Celownik: z pryzmatem lustrzanym, pokrycie kadru 92%, powiększenie 0,7 z obiektywem 50 mm na nieskończoność, możliwość korekcji dioptrycznej Lampa błyskowa: liczba przewodnia 11 (100 ISO), tryb redukcji efektu czerwonych oczu - pojedynczy błysk wstępny, kąt rozsyłu światła odpowiada obiektywowi 28 mm Samowyzwalacz: opóźnienie 12 s, możliwość wyłączenia w trakcie Zdalne wyzwalanie: natychmiastowe lub z opóźnieniem 3 s przy pomocy dodatkowego wyzwalacza Format panoramiczny: maskowanie Zasilanie: 2xCR2 3V Wymiary: 135,5 x 92 x 63,5 mm Masa; 380g data dodania: 15-09-2012
godzina dodania: 14:05
odsłon: 8922
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:SWPA 2024 - Fotograf roku i zwycięzcy poszczególnych kategorii 18 kwietnia 2024 r. podczas uroczystej gali w Londynie World Photography Organisation ogłosiła zwycięzców klasyfikacji generalnej konkursu Sony World Photography Awards 2024. Odbywająca się już po raz 17. ceremonia wręczenia nagród jest ważnym corocznym wydarzeniem, ktore ma na celu wyróżnienie najlepszych fotografów i zaprezentowanie zdjęć i historii, które w minionym roku odbiły się szerokim echem na świecie. Test Samsunga ViewFinity S9 - monitor 5K 17 lipca 2023 roku firma Samsung Electronics zapowiedziała rozszerzenie swojej globalnej oferty monitorów ViewFinity o 27-calowy model ViewFinity S9 (S90PC). W Foto-Kurierze 4/23 testowaliśmy z powodzeniem 32-calowy monitor Samsung ViewFinity S8 (S80PB) o rozdzielczości UHD, natomiast w tym wydaniu do redakcji trafił 27-calowy Samsung ViewFinity S9 o większych możliwościach oraz z wyższą rozdzielczością matrycy (5K). Według zapewnień producenta został on zoptymalizowany pod kątem wszystkich narzędzi potrzebnych w obszarach związanych z projektowaniem graficznym i fotografią. Monitor został wyróżniony nagrodą... Sony FE 16-25 mm f/2,8 G nowy zoom szerokokątny z serii Gold - cena i dostepność 16 kwietnia 2024 r. firma Sony zaprezentowała kompaktowy, lekki, szerokokątny zoom o jasności f/2,8 mniejszy od innych, a równie dobry jak pozostałe. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |