testowe FUJIFILM FinePix S100FS, CASIO Exilim Pro EX-F1 i OLYMPUS SP-570 UZ: długie zoomy - potężne możliwościciąg dalszy...
Mechanicznie wszystkie aparaty pracują bez większych zarzutów. Na plus S100FS należy zaliczyć precyzyjną, ręczną, mechaniczną zmianę ogniskowej, tak jak ma to miejsce w obiektywach lustrzanek.
U konkurentów odbywa się to na drodze elektrycznej, a przez to mniej płynnie – skokowo. Wszystkie aparaty mają polskie menu. Jest ono w miarę poprawne, choć zdarzają się „kwiatki”: np. w Fujifilm S100FS symulacja filmu „Soft” została przetłumaczona jako „Mały”; w Casio jedna z głównych zakładek otrzymała nazwę „Nastaw” – chyba chodziło o ustawienia.
Intuicyjność obsługi zarówno Fujifilm, jak Olympusa, jest poprawna, oparta na wieloletnich doświadczeniach. W przypadku Casio natomiast widać brak doświadczenia w produkcji zaawansowanych aparatów. Jest to przyczyną niezbyt intuicyjnej obsługi tego aparatu.
Znalezienie niektórych funkcji odbywa się metodą prób i błędów. Również instrukcja obsługi nie pomoże wiele użytkownikowi – i dotyczy to nie tylko wersji polskojęzycznej. Kolejnym plusem aparatu Fujifilm w stosunku do konkurencji jest odchylany ekran LCD ułatwiający wykonywanie zdjęć z nietypowych pozycji zdjęciowych.
Jedynie aparat Fujifilm ma odchylany wyświetlacz
Casio wyposażył swój EX-F1 w 6-milionową matrycę CMPS o przekątnej 1/1,8 cala i szybki procesor LSI. Zdjęcia mogą mieć klasyczną proporcje boków 3:2 oraz 4:3 i 16:9. Rejestracja zdjęć w aparacie Fujifilm została „powierzona” nowo opracowanemu przetwornikowi Super CCD VIII HR o przekątnej 2/3 cala z 11,1 mln efektywnych pikseli, sterowanemu najbardziej zaawansowanym procesorem Fujifilm RP (Real Photo) III. Umożliwia on zapis zdjęć zarówno w układzie 4:3, jak i tradycyjnym 3:2. Parametry przetwornika Olympusa wyglądają trochę skromniej w porównaniu z S100FS – Live CCD o przekątnej 1/2,33 cala, z efektywną rozdzielczością matrycy 10 milionów pikseli. W Olympusie sterowanie matrycą zostało „powierzone” znanemu z lustrzanek tej firmy procesorowi TruePic III. Matryce powyższych aparatów umożliwiają wykonanie wydruków z rozdzielczością 300 dpi o następujących maksymalnych rozmiarach: 17,9×23,8 (Casio); 24,4×32,5 (Fujifilm); 23,2×30,9 cm (Olympus). Rejestracja zdjęć może się odbywać przy ekwiwalentach czułości od ISO 64 (Olympus) i 100 (Casio i Fujifilm) do ISO 10000 (Fujifilm), 6400 (Olympus) i tylko 1600 (Casio). Zastosowanie wyższych czułości (od 3200 w Olympusie i od 6400 w Fujifilm) powoduje zmniejszeniem rozdzielczości rejestrowanego pliku. Pod tym względem Casio słabo się prezentuje, ale jeżeli chcielibyśmy wykonać szybką serię zdjęć to konkurencję zostawia daleko w tyle z 60 kl./s (do 60 zdj. w buforze) przy 7 kl./s (Fujifilm) i 13,5 kl./s (Olympus) i to po zmniejszeniu rozdzielczości.
data dodania: 03-12-2008
godzina dodania: 14:02
odsłon: 46697
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
Piąty etap Ligi Foto-Kuriera 2024 pt. "Architektura miejska" - zgłoszenia tylko do 13 czerwca Andrzej Bocheński, Kamil Górawski, Maciej Nowak, Aleksandra Piotrowska, Marcin Przybylski i Maciej Wojciechowski, autorzy zdjęć wykorzystanych w montażu, wysłali już swoje prace. Zainspiruj się nimi i dołącz do zabawy w dowolnym momencie. Łącznie do wygrania ponad 16 tys. złotych. Zgłoszenia tylko do 13 czerwca 2024 r. Sergiusz Sachno - ceniony twórca, doświadczony pedagog czuwa nad nami z góry W nocy z 9 na 10 maja 2024 roku w Warszawie zmarł Sergiusz Sachno - ceniony twórca, doświadczony pedagog, wieloletni, zasłużony i ciągle aktywny działacz w Związku Polskich Artystów Fotografików, dla wielu przyjaciel... To wielka strata dla całego środowiska fotografii artystycznej. Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera 5/24 Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera 5/24. Wydanie wkrótce będzie dostępne w e-kiosku, a w przyszłym tygodniu w najlepszych salonach prasowych. W tym tygodniu Foto-Kurier 5/24 wyślemy do prenumeratorów. W środku, poza jak zwykle świetnymi i licznymi zdjęciami, również testy najnowszych, unikalnych konstrukcji optycznych oraz relacje z SWPA i EXPOzycji oraz lubiane Oko Expertów. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Sławka Przybylskiego - Gratulujemy zdjęcia! Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |