testowe TEST PC-E Nikkor 24 mm f/3,5D ED - przesuwy, pokłony oraz kilka drobnych spostrzeżeńciąg dalszy...
Miła niespodzianka i kilka kropli goryczy
Można zatem powiedzieć, że 7 stycznia 2008 roku Nikon sprawił ogromną niespodziankę swoim użytkownikom ogłaszając wprowadzenie PC-E Nikkora 24 mm f/3,5D ED – szerokokątnego obiektywu z pełnymi możliwościami przesuwów oraz pokłonów, obrotu co 30 stopni, który na dodatek ma świetny minimalny dystans ustawiania ostrości (21 cm), mnóstwo „egzotycznego” szkła w konstrukcji (3 soczewki ED), powłoki nanokrystaliczne oraz uszczelnienia. Podobnie do PC Micro-Nikkora 85 mm f/2,8D, osie przesuwu i pokłonu są umieszczone pod kątem 90 stopni do siebie, a w serwisie można dokonać modyfikacji tak, aby przesuw oraz pokłon przebiegały równolegle do siebie.
4 zdjęcia w tej samej skali pokazujące zachowanie stałej wielkości obiektywu dzięki zastosowaniu wewnętrznego ogniskowania w PC-E Nikkorze 24 mm f/3,5D ED
Kolejną niespodziankę stanowi to, że poza 24 mm Nikon zapowiedział wprowadzenie w 2008 roku dwóch kolejnych obiektywów z serii PC-E: 45 mm f/2,8 oraz 85 mm f/2,8. Nie do końca jeszcze wiadomo, czy pod względem konstrukcji optycznej nowy PC-E Nikkor 85 mm f/2,8D będzie identyczny czy odmienny od dotąd produkowanego Micro-Nikkora 85 mm
Dwa zdjęcia wykonane tym samym obiektywem z identycznego miejsca. Dla objęcia całości budynków zdjęcie powyżej, wykonane bez przesuwu, wymagało „zadarcia” do góry całego aparatu wraz obiektywem, co spowodowało efekt zbieżności linii pionowych. Zdjęcie poniżej wykonano z użyciem funkcji przesuwu, co pozwoliło zachować równoległość linii pionowych
To ostatnie stanowi pierwszy powód do refleksji. PC-E Nikkor 24 mm f/3,5D ED jest rozwiązany podobnie do Canonowskiej „dwudziestki czwórki” – ostrość jest ustawiania ręcznie, ale przysłona jest sterowana elektronicznie. W przypadku Canona, o czym szerzej powiemy później, jest to uniwersalne rozwiązanie dla całego systemu EOS, czyli każdy aparat pracuje tak samo z obiektywem. Nikon jednak jest systemem o długiej i skomplikowanej przeszłości, w której miesza się przywiązanie do tradycji i pragnienie zachowania wstecznej kompatybilności z dążeniem do wprowadzania najnowocześniejszych rozwiązań. Czasem te dwa sprzeczne dążenia daje się pogodzić, czasem nie. Nikon F4 umożliwiał nieomal pełne stosowanie zarówno obiektów najstarszych, jak i najnowszych. Później jednak postęp sprawiał, że robiono coraz większe ustępstwa kosztem wstecznej kompatybilności. W pewnym sensie nowy PC-E Nikkor 24 mm f/3,5D ED stanowi pod tym względem kolejną rewolucję budzącą mieszane uczucia.
Efekt pokłonu został w tym przypadku użyty dla uzyskania selektywnej ostrości
data dodania: 24-02-2012
godzina dodania: 13:45
odsłon: 26464
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
TCL - największy na świecie telewizor 115" QD-Mini LED 7 maja 2024 r. na Stadionie Narodowym w Warszawie firma TCL w preludium do europejskiego święta piłki nożnej zaprezentowała, po raz pierwszy w Polsce, najnowszą serię wyjątkowych urządzeń, z największym na świecie telewizorem QD-Mini LED o przekątnej 115". Samsung ViewFinity S9 - test monitora 5K - do pracy i rozrywki - artykuł z Foto-Kuriera 4/24 17 lipca 2023 roku firma Samsung Electronics zapowiedziała rozszerzenie swojej globalnej oferty monitorów ViewFinity o 27-calowy model ViewFinity S9 (S90PC). W Foto-Kurierze 4/23 testowaliśmy z powodzeniem 32-calowy monitor Samsung ViewFinity S8 (S80PB) o rozdzielczości UHD, natomiast w tym wydaniu do redakcji trafił 27-calowy Samsung ViewFinity S9 o większych możliwościach oraz z wyższą rozdzielczością matrycy (5K). Według zapewnień producenta został on zoptymalizowany pod kątem wszystkich narzędzi potrzebnych w obszarach związanych z projektowaniem graficznym i fotografią. Monitor został wyróżniony nagrodą CES Innovation Award. Sony Xperia 1 VI - nowy flagowy smartfon marki Sony - cena i dostępność 15 maja 2024 r. - firma Sony wprowadziła nowy flagowy smartfon Sony Xperia 1 VI. Jego wyróżnikiem jest teleobiektyw zmiennoogniskowy z zoomem optycznym do 7,1×. Zakres ogniskowych od 85 mm do 170 mm umożliwia komfortowe rejestrowanie szczegółowych obrazów z dużej odległości. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |