testowe Superzoomy (na wakacje i nie tylko) - pełny test opublikowany w FK 6/12ciąg dalszy...Poza Olympusem wszystkie modele, oprócz automatyk programowych i programów tematycznych mają typowe dla lustrzanek ustawienia ręczne (M) oraz automatyki czasu (S) i przysłony (A). Największym wyborem filtrów efektowych może pochwalić się Olympus. W Fujifilm znajdziemy symulację efektów materiałów diapozytywowych tego producenta (Provia, Velvia, Astia). Duże łączone panoramy to zaleta modeli Fujifilm i Sony, ale również w innych modelach znajdziemy tę funkcję. Wszystkie aparaty rejestrują zdjęcia w formacie JPEG, ale format surowy RAW to domena jedynie Fujifilm i Panasonika. Trójwymiarowe pliki MPO rejestrują: Fujifilm, Nikon i Panasonic; ale również tryby zdjęć 3D znajdziemy w konstrukcjach Olympusa i Sony. Werdykt: 5,25 dla Fujifilm; 5 dla Canona, Nikona, Panasonika i Sony; oraz 4,75 dla Olympusa.
Jedynie w Panasoniku możemy podłączyć zewnętrzy mikrofon.
Testujemy Jakość rejestracji obrazu naszej szóstki przetestowaliśmy w redakcyjnym studiu. Sprawdziliśmy dynamikę przetwornika, zaszumienie obrazu oraz odwzorowanie barwne (czyli sprawność ustawień balansu bieli). Pomiarów dokonaliśmy wykorzystując testową tablicę barwną X-rite, którą oświetlaliśmy światłem ciągłym żarowym o temperaturze barwowej 3000 K (przy balansie bieli również światłem ciągłym o temperaturze 5500 K). W tym teście nie korzystaliśmy ze studyjnego oświetlenia błyskowego z uwagi na to, że tylko Canon, Fujifilm i Panasonic dysponowały możliwością ich podłączenia poprzez styki sanek mocowania zewnętrznych lamp błyskowych. Pomiary testowe wykonane zostały na plikach JPEG o najmniejszej kompresji, przy ustawionym trybie standardowym. Temperatura barwowa ustawiana była w pozycję definiowaną dla danego typu oświetlenia, a parametry ekspozycji ustawiane były rcznie według wskazań światłomierza Minolta Auto Meter IV (wyjątek stanowił Olympus który nie ma trybów ręcznych i musieliśmy korzystać z Programu).
Dynamika Dynamikę Olympusa oceniliśmy szacunkowo na 6 EV, bowiem brak trybu ręcznego doboru parametrów ekspozycji uniemożliwił dokonanie pomiarów według naszej procedury testowej. Test pozostałych modeli wykonaliśmy przy oświetleniu żarowym o temperaturze 3000 K. Wyniki testowanej tu piątki były na bardzo zbliżonym poziomie w przedziale od 6 do 6 i 2/ 3 EV. Fujifilm przy rozszerzonej dynamice do 400% uzyskał poziom 6 i 2/3 EV (zamiast 6 EV), a Nikon z załączoną funkcją D‑Lighting 7 EV (zamiast 6 i 1/3 EV). Najwyższy standardowy wynik dynamiki uzyskał aparat Sony (6 i 2/3 EV). Powyższe wyniki oceniamy jako w pełni satysfakcjonujące i bardzo dobre. Przyznajemy 5,1 punktu dla Pansonika; 5,25 dla Canona i Fujifilm; 5,3 dla Nikona, oraz 5,4 punktu dla Sony. Olympus otrzymał szacunkowe „5 punktów”.
Dynamika wszystkich modeli jest na bardzo zbliżonym poziomie ok. 6 i 1/2 EV.
Szumy Zaszumienie obrazu sprawdziliśmy również przy świetle żarowym o temperaturze 3000 K. Połowa z testowanych modeli ma możliwość regulacji stopnia odszumiania obrazu. W tych modelach wykonaliśmy pomiary również dla wzmocnionej redukcji szumu. Uzyskane efekty obrazują krzywe na zamieszczonym wykresie.
Procent sygnału szumowego jest bardzo różnorodny w poszczególnych modelach. Modele Canona i Panasonika mają najniższe zaszumienie ale też mają niski zakres ISO, odszumianie w nich jest ustawione na stałe i nie wiadomo na jak dużym poziomie. W modelach Fujifilm, NIkona i Sony mamy możliwość redulacji stopnia odszumiania obrazu. Jednak jego wzmocnienie w przypadku Sony uzasadnione jest tylko przy najwyższych wartościach ISO.
Są one jak na tego typu aparaty na przyzwoitym poziomie. Wzmocnienie redukcji w Fujifilm i Nikonie dało efekt znacznego obniżenia poziomu szumu obrazowego. W przypadku Sony przy wyższych wartościach ISO (6400, 12 800) uzyskaliśmy ok. 1% niższe szumy, jednak zdjęcia przy tych ustawieniach powstają w wyniku połączenia kilku klatek (wieloklatkowa redukcja szumów). W HX200V przy ISO 800 wzmocnienie redukcji dało odwrotny od zamierzonego efekt wikszajc zaszumienie o ok. 2%. O takich anomaliach należy pamiętać próbując korzystać z wzmocnienia redukcji zaszumienia. Powyższe wyniki zasługują na następujące oceny: 5,5 punktu dla Canona, Nikona i Panasonika; 5 dla Fuji i Sony; oraz 4,5 dla Olympusa. Co prawda przy niższych wartościach Olympus ma trochę niższe zaszumienie od wyżej ocenianych modeli Fujifilm i Sony, jednak wspomniane wyżej modele większy zakres ekwiwalentów czułości i to o 2 działki EV w górę.
data dodania: 12-08-2012
godzina dodania: 01:00
odsłon: 146043
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco Właśnie zamierzam kupić wyżej wspomnianego Nikona 510p , dobrze , że w teście wypadł celująco...
Zobacz także:Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
Piąty etap Ligi Foto-Kuriera 2024 pt. "Architektura miejska" - zgłoszenia tylko do 13 czerwca Andrzej Bocheński, Kamil Górawski, Maciej Nowak, Aleksandra Piotrowska, Marcin Przybylski i Maciej Wojciechowski, autorzy zdjęć wykorzystanych w montażu, wysłali już swoje prace. Zainspiruj się nimi i dołącz do zabawy w dowolnym momencie. Łącznie do wygrania ponad 16 tys. złotych. Zgłoszenia tylko do 13 czerwca 2024 r. Sergiusz Sachno - ceniony twórca, doświadczony pedagog czuwa nad nami z góry W nocy z 9 na 10 maja 2024 roku w Warszawie zmarł Sergiusz Sachno - ceniony twórca, doświadczony pedagog, wieloletni, zasłużony i ciągle aktywny działacz w Związku Polskich Artystów Fotografików, dla wielu przyjaciel... To wielka strata dla całego środowiska fotografii artystycznej. Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera 5/24 Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera 5/24. Wydanie wkrótce będzie dostępne w e-kiosku, a w przyszłym tygodniu w najlepszych salonach prasowych. W tym tygodniu Foto-Kurier 5/24 wyślemy do prenumeratorów. W środku, poza jak zwykle świetnymi i licznymi zdjęciami, również testy najnowszych, unikalnych konstrukcji optycznych oraz relacje z SWPA i EXPOzycji oraz lubiane Oko Expertów. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Sławka Przybylskiego - Gratulujemy zdjęcia! Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |