Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

TEST Canon EOS 5D Mark IV - test z Foto-Kuriera 1-2/17

ciąg dalszy...

 

Od góry obydwa modele wyglądają identycznie, jedyna zmiana to układ piktogramów wokół wyświetlacza [4].

Od góry obydwa modele wyglądają identycznie, jedyna zmiana to układ piktogramów wokół wyświetlacza [4].

Od góry obydwa modele wyglądają identycznie, jedyna zmiana to układ piktogramów wokół wyświetlacza [4]. 

 

W testowanym modelu zmieniono też układ piktogramów przy włączniku Live View. Dokładnie widać to na zamieszczonych obok zdjęciach. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest wbudowany dotykowy ekran LCD o przekątnej 3,2" o większej rozdzielczości (1,62 mln) niż u poprzednika. Co prawda nie zamocowano go na przegubie (tak jak w 80D) i nie jest on uchylny, ale umożliwia dostęp do pełnego menu i jest połączony z nowym przyciskiem wyboru obszaru AF [1], co umożliwia szybką zmianę ustawień.

 

TEST Canon EOS 5D Mark IV - test z Foto-Kuriera 1-2/17

TEST Canon EOS 5D Mark IV - test z Foto-Kuriera 1-2/17

 

Aparat, tak jak i poprzednik, ma możliwość ogromnej indywidualizacji ustawień dzięki czemu możemy zmodyfikować jego obsługę adekwatnie do naszych przyzwyczajeń. Za nieco poprawioną ergonomię przyznajemy 5,85 punktu, a za estetykę i intuicyjność obsługi po 6 punktów.

Możliwości fotograficzne

Testując Canona EOS 5D Mark III w roku 2012 pisaliśmy, że zwolennicy Canona, wykonujący np. zdjęcia stockowe, oczekiwali od tego modelu większej rozdzielczości niż 22,3 mln pikseli. I wreszcie po czterech latach (wcześniej był EOS 5Ds/R – 50 mln pikseli) doczekali się. EOS 5D Mark IV ma nową pełnoklatkową matrycę CMOS o rozdzielczości 30,4 mln pikseli, która umożliwia uzyskanie szczegółowych zdjęć nawet podczas fotografowania w bardzo jasnym lub zaciemnionym otoczeniu (patrz dalej test dynamiki). Natywny zakres czułości należy teraz do nieco szerszego przedziału ISO 100 – ISO 32 000 z możliwością rozszerzenia o ISO 50 i do ISO 102 400. Zakres ten znacznie ułatwia pracę m.in. w słabych warunkach oświetleniowych. Aparat ma 61-punktowy system AF umożliwiający śledzenie twarzy czy kolorów szybko poruszających się obiektów. System AF ma 41 punktów krzyżowych, które pokrywają szeroki obszar kadru (nadal nie znamy dokładnej powierzchni kadru) i umożliwiają ustawienie ostrości nawet przy słabym świetle do –3 EV podczas fotografowania z użyciem wizjera lub do –4 EV w trybie podglądu na żywo. Co ważne przy fotografowaniu z ciemniejszymi układami optycznymi, w tym z konwerterami nawet przy przysłonie f/8 można korzystać ze wszystkich 61 punktów AF, w tym z 21 punktów krzyżowych. System AF działa dość sprawnie, choć przy wykonywaniu zdjęć seryjnych, przy nietypowych warunkach, może nam zdarzyć się sporadycznie nieostra klatka. EOS 5D Mark IV ma też nową matrycę pomiarową RGB+IR o rozdzielczości 150 tysięcy pikseli (ten sam co w EOS-ie 5Ds) i nowy procesor DIGIC 6+, które umożliwiają dokładny dobór parametrów ekspozycji ulepszone wykrywanie i śledzenie obiektu. Zastosowane technologie wspierające szybkie przetwarzanie danych i procesor DIGIC 6+ umożliwiają fotografowanie w pełnej rozdzielczości z częstotliwością do 7 kl./s z pełnym śledzeniem AF/AE. W praktyce działa to dość dobrze (patrz zdjęcia seryjne obok). W ramach jednej serii można zapisać do 21 plików RAW lub nieograniczoną ilość JPEG-ów. W sytuacjach, które wymagają wyjątkowej dyskrecji, takich jak np. fotografowanie dzikiej przyrody, można skorzystać z jednego z trybów wyciszających pracę - „Silent single” i „Silent Continuous”.

 

Wysoka rozdzielczość matrycy umożliwia kadrowanie bez szkody dla powiększonego obrazu. Zdjęcie wykonano obiektywem 11–24 mm przy czułości ISO 12 800, która naszym zdaniem jest wartością użyteczną.

Wysoka rozdzielczość matrycy umożliwia kadrowanie bez szkody dla powiększonego obrazu. Zdjęcie wykonano obiektywem 11–24 mm przy czułości ISO 12 800, która naszym zdaniem jest wartością użyteczną; fot. Krzysztof Patrycy.

 

Canon EOS 5D Mark IV jest pierwszym aparatem serii EOS, który ma format zapisu plików Dual Pixel RAW, dzięki któremu możemy wykorzystać dane Dual Pixel do skorygowania mikro ustawień pozycji ostrości i rozdzielczości w procesie postprodukcji. Przy zapisywaniu plików w tym trybie można również zmienić punkt widzenia lub przedni bokeh i zredukować występowanie tzw. duszków w obrazie.
Canon wprowadzając nowy model aparatu wprowadził równolegle z nową lustrzanką dwa nowe modele obiektywów przystosowane do współpracy z nową matrycą: EF 24–105 mm f/4L IS II USM i EF 16–35 mm f/2,8L III USM. Niestety nie mieliśmy jeszcze możliwości przetestowania tych szkieł. Za możliwości fotograficzne przyznajemy Canonowi 6 punktów.

 

Szybkie przetwarzanie danych i procesor DIGIC 6+ umożliwiają fotografowanie w pełnej rozdzielczości z częstotliwością do 7 kl./s z pełnym śledzeniem AF/AE. Par. zdjęcia głównego: f/9; 1/320 s; ISO 400; obiektyw EF35 mm f/1,4L II USM.

Szybkie przetwarzanie danych i procesor DIGIC 6+ umożliwiają fotografowanie w  pełnej rozdzielczości z częstotliwością do 7 kl./s z pełnym śledzeniem AF/AE. Par. zdjęcia głównego: f/9; 1/320 s; ISO 400; obiektyw EF35 mm f/1,4L II USM; fot. Krzysztof Patrycy.

 

Pomiary

W redakcyjnym studiu sprawdziliśmy: dynamikę przetwornika, zaszumienie obrazu oraz odwzorowanie barwne (czyli sprawność dedykowanych ustawień balansu bieli). Pomiarów dokonaliśmy wykorzystując testową tablicę barwną X-rite, którą oświetlaliśmy światłem ciągłym żarowym (3000 K) oraz błyskowym (5000 K). Pomiary testowe wykonane zostały na plikach JPEG o najmniejszej kompresji, czyli na największych. Temperatura barwowa i ekspozycja ustawiane były ręcznie według wskazań urządzeń pomiarowych: Gossen Digipro F i Minolta Color Meter III.

Canon EOS 5D IV został wybrany przez organizację EISA NAJLEPSZĄ PROFESJONALNĄ LUSTRZANKĄ CYFROWĄ sezonu 2017–2018

 

Więcej w Foto-Kurierze 1-2/2017
Całe wydanie możesz przejrzeć tutaj

Pełna treść artykułu jest również dostępna na zasadach przedstawionych poniżej

 

Osoby, które mają wykupioną prenumeratę z dostępem do e-wydań mają dostęp również do wszystkich płatnych artykułów na www.foto-kurier.pl


Wniesienie opłaty umożliwia Ci
pełny dostęp do danego artykułu przez 2 dni.
Zabrania się kopiowania i rozpowszechniania
tekstów i materiałów ilustracyjnych.

Zamawiany artykuł zawiera:
Liczba zdjęć: 45 ; Liczba tabel i ilustracji: 4 ;
Liczba znaków: 16537

Wybierz formę płatności



ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 02-10-2020
 
godzina dodania: 13:30
 
odsłon: 1856
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.105) / 0.088

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |