Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

TEST Nikon Z 5 - najtańsza pełna klatka Nikona - test z Foto-Kuriera 10/20

ciąg dalszy...

 

Duża matryca Z 5 w połączeniu z jasnym obiektywem Nikkor Z 20 mm f/1,8 tworzy niemal papierową głębię ostrości. Nikon Z 5 Nikkor Z + 20 mm f/1,8 S; par. eksp.: 1/1000 s; ISO 640; f/1,8; f=20 mm; fot. K. Patrycy

Duża matryca Z 5 w połączeniu z jasnym obiektywem Nikkor Z 20 mm f/1,8 tworzy niemal papierową głębię ostrości. Nikon Z 5 Nikkor Z + 20 mm f/1,8 S; par. eksp.: 1/1000 s; ISO 640; f/1,8; f=20 mm; fot. K. Patrycy

 

Czułość ISO
Zakres natywnej czułości w testowanym modelu należy do przedziału ISO 100-ISO 51200. Można go rozszerzyć do odpowiednika ISO 50 (L1.0) i 102 400 (H 1.0), czyli nieco mniej niż w Z 6.

Ustawienia Picture Control
Nikon Z 5 ma taki sam jak w Z 6 system Picture Control [2], który umożliwia skorzystanie z całego szeregu gotowych lub niestandardowych ustawień w zależności od fotografowanych obiektów i scen.

 

Nikon Z 5

 

Aparat ma też 20 opcji Creative Picture Control (Kreatywnych ustawień Picture Control) gdzie poziom efektu można regulować w skali od 0 do 100. System umożliwia łatwe dostosowanie parametrów ostrości, nasycenia czy odcieni podczas fotografowania oraz nagrywania filmów.

System AF
Ustawianie ostrości w Nikonie Z 5 oparte jest na 273-polowym, hybrydowym systemie AF analogicznym do tego z Nikona Z 6, co ma zapewnić idealną ostrość w całym kadrze. Autofocus ma funkcję wykrywania oczu co umożliwia wykonanie idealnych portretów poprzez ustawianie i utrzymywanie ostrości na oczach fotografowanej osoby (Eye AF). Pola AF, pokrywają około 90% kadru w pionie i poziomie. System AF standardowo przystosowany jest do pracy w zakresie od –3 do +19 EV (nieco szerszym niż przy Z 6), ale bez AF w słabym oświetleniu zakres ten spada do od –2 EV do +19 EV.

 

Zdjęcie wykonane na tyłach ul. Nowy Świat w Warszawie, szokujące lecz prawdziwe, dziwny jest ten świat. Nikon Z 5 Nikkor Z + 20 mm f/1,8 S; par. eksp.: 1/6400 s; ISO 6400; f/1,8; f=20 mm; fot. K. Patrycy

Zdjęcie wykonane na tyłach ul. Nowy Świat w Warszawie, szokujące lecz prawdziwe, dziwny jest ten świat. Nikon Z 5 Nikkor Z + 20 mm f/1,8 S; par. eksp.: 1/6400 s; ISO 6400; f/1,8; f=20 mm; fot. K. Patrycy

 

Stabilizacja drgań
Nikon Z 5 ma wbudowany, skuteczny, 5-osiowy mechanizm stabilizacji VR, który umożliwia wykonywanie nieporuszonych ujęć z czasami otwarcia migawki dłuższymi nawet o 5 stopni EV. Stabilizacja działa skutecznie zarówno podczas fotografowania jak i filmowania.

Focus Stacking
Nikon Z 5 to kolejny aparat wyposażony w cyfrowy tryb focus stacking, który umożliwia rejestrowanie zdjęć o dużej głębi ostrości. Aparat rejestruje do 100 zdjęć w określanych odstępach czasowych i z regulowanym skokiem ostrości, które mogą byc zapisywane w oddzielnym folderze, a które łączone w procesie post produkcji stwarzają nam obrazu o unikalnej głębi ostrości. Świetne rozwiązanie dla miłośników makrofotografii i fotografii produktowej.

Pliki RAW (NEF) i JPEG
Rejestrowane pliki zdjęciowe są dość duże. Największy JPEG, najmniej skompresowany plik, ma ok. 7 MB i rozdzielczość 6016 × 4016 pikseli, co umożliwia wykonanie zdjęcia mającego wymiar 34 × 50,9 cm dla 300 dpi. Nikon Z 5, podobnie jak Nikon Z 6, umożliwia nam fotografowanie w formacie RAW czyli nikonowskim NEF o dużej, średniej lub małej wielkości zdjęć z tym, że o odpowiednio trzech mniejszych rozdzielczościach: 24,2 mln pikseli (duże), 13,6 mln (4512×3008) pikseli (średnie) lub 6 mln (3008 × 2008) pikseli (małe). W Nikonie Z 5 pliki RAW mogą być, tak jak w Z 6, również rejestrowane z głębią kolorów 12 lub 14-bitową. Mogą to być pliki nieskompresowane jak też skompresowane bezstratnie lub skompresowane. Nieskompresowany plik RAW ma ok. 26 MB.
Za możliwości fotograficzne przyznajemy 5,4 pkt.

Wizjer elektroniczny

W aparacie jest znany z modeli Z 6 i Z 7 elektroniczny wizjer, wykonany w technologii OLED, o przekątnej 0,5" i rozdzielczości 3690 tys. punktów, który pokrywa kadr w 100% w pionie i w poziomie. Ma on aż 0,8-krotne powiększenie oraz 37-stopniowy kąt oglądania po przekątnej. Wizjer sprawia wrażenie nieco wyraźniejszego od tego zastosowanego w Sony A7 III, który ma mniejszą rozdzielczość, wynoszącą 2,39 mln punktów. Niestety, tak jak w każdym innym wizjerze elektronicznym tak i w Z 6 (i w Z7) możemy sporadycznie zaobserwować delikatne „mrowienie”, kaszkę aberracji chromatycznej na ekranie np. przy fotografowaniu w ciemnych pomieszczeniach. Przy fotografowaniu skomplikowanych drobnych detali sporadycznie mogą się pojawić w wizjerze różne artefakty tj. mora. Wizjer EVF oceniamy bardzo wysoko na 5,85 punktu.

Ekran

Nikon Z ma uchylny, dotykowy ekran LCD o przekątnej 3,2", czyli takiej samej jak w Z 6, ale o rozdzielczości mniejszej 1,04 mln punktów (Z 6 ma 2,1 mln pkt.). Dwukrotne stuknięcie w ekran palcem umożliwia wyświetlanie 100% obszaru zdjęcia. Ekran umożliwia przesuwanie i powiększanie zdjęć na zasadach zbliżonych do smatfonów. Pomimo zubożonych parametrów w stosunku do Z 6 ekran w Z 5, jako w pełni dotykowy i o większej rozdzielczości, jest wyżej pozycjonowany niż ten w Sony A7 III (3” i rozdz. ok. 921 tys. punktów). Szkoda, że ekranu nie osadzono na przegubie, jak to zrobiło chociażby Sony w pełnoklatkowym modelu 7C i tak jak to jest w niektórych modelach lustrzanek Canona i bezlusterkowcach Canona np. w EOS R6. Za ekran przyznajemy 5,3 punktu.

Pomiary

W redakcyjnym studiu sprawdziliśmy: dynamikę przetwornika, zaszumienie obrazu oraz odwzorowanie barwne (czyli sprawność dedykowanych ustawień balansu bieli). Pomiarów dokonaliśmy wykorzystując testową tablicę barwną X-rite, którą oświetlaliśmy światłem ciągłym żarowym oraz błyskowym. Pomiary testowe wykonane zostały na plikach JPEG o najmniejszej kompresji, czyli na największych. Temperatura barwowa i ekspozycja ustawiane były ręcznie według wskazań urządzeń pomiarowych: Gossen Digipro F i Minolta Color Meter III.

Odwzorowanie barwne

Odwzorowanie barwne sprawdzaliśmy przy oświetleniu żarowym (3000 K) i błyskowym (5000 K).

 

Nikon Z 5

 

Nikon Z 5 dobrze radzi sobie z odwzorowaniem barw. Przy oświetleniu żarowym, w przypadku automatycznego balansu bieli, występuje mało widoczna żółto-magentowa dominanta. Przy ustawieniu dedykowanym i ręcznym (w kelwinach) kolory są prawidłowo odwzorowane. Przy świetle błyskowym lekko żółto-magentowa dominanta wystąpiła przy dedykowanym ustawieniu – na światło błyskowe, przy ustawieniu AWB zarejestrowaliśmy niebieski zafarb. W pozostałych przypadkach (ustawienia „Słońce” i ręczne) aparat poradził sobie bardzo dobrze.
Za odwzorowanie barwne przyznajemy 5,4 punktu.

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 22-02-2021
 
godzina dodania: 11:45
 
odsłon: 3860
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Zbigniew Nojek
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.103) / 0.095

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |