testowe ZENITAR 16 mm f/2,8 „FISH EYE” - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 2/1999Obiektywy typu „rybie oko” należą z pewnością do jednych z najmniej popularnych. Powodem tego jest ich specyfika wynikająca z ogromnego kąta widzenia (od 170 do 220 stopni). Wiele osób nigdy nie próbowało nimi fotografować.
Każdy producent posiada, lub posiadał w swojej ofercie co najmniej jeden obiektyw typu „rybie oko”. W wyjątkowo korzystnej sytuacji są „nikonowcy” - mając do dyspozycji „szkła” o różnych ogniskowych: 6 mm, 7,5 mm, 8 mm, 10 mm i 16 mm. Wybór nie jest prosty, tym bardziej, że ceny niektórych są, delikatnie mówiąc, mało zachęcające. Tym wszystkim, którzy wahają się nad wyborem „rybiego oka” warto polecić Zenitara 16 mm f/2,8. Za niewieką cenę osiągane nim rezultaty są znakomite.
Zenitar 16 mm f/2,8 to „szkło” dające zdjęcie w pełnym formacie małoobrazkowym, o kącie widzenia po przekątnej wynoszącym 180 stopni. Obiektyw można kupić z mocowaniami M42, Pentax „K” i Nikon „F”. Podobnie, jak każdy z Nikkorów 16 mm, Zenitar jest obiektywem bardzo małym i poręcznym. Swoimi gabarytami zbliżony jest do „85-tki” f/2, z pewnością znajdzie się więc dla niego miejsce nawet w małej torbie fotograficznej. Jak przystało na obiektyw specjalistyczny, filtry mocowane są z tyłu. Wraz z Zenitarem sprzedawane są cztery: żółty, żółto-zielony, czerwony i fabrycznie założony na obiektyw UV. Jeśli ktoś potrzebuje inne filtry, może samodzielnie oprawić je w oryginalnych mocowaniach. Ważne jest, by jeden z filtrów zawsze był założony za obiektywem - został on uwzględniony w obliczeniu obiektywu i tylko z nim można uzyskać pełną jakość obrazu. Skala przysłon zawiera wartości do f/22, co pozwala uzyskiwać maksymalną głębię ostrości od 0,30m do nieskończoności. Nawet na pełnym otworze przysłony głębia pokrywa znaczny zakres od 3,0 m. Minimalny dystans ostrości wynosi 0,30 m. Niestety nie wiadomo czy obiektyw ten posiada korekcję typu CRC, lub „floating element”, jak to nazywają inni producenci. W wersji do Kieva / Nikona pierścień przysłon ma tradycyjnie podwójną skalę. Trochę denerwujące jest, że w przeciwieństwie do oryginalnych Nikkorów, pierścień ten zaskakuje co pół przysłony. Można się do tego przyzwyczaić, natomiast skrytykować trzeba brak typowych widełek potrzebnych w korpusach sprzed roku 1977. Cóż, obiektyw ten oficjalnie produkowany jest przecież do Kieva, a nie do Nikona. Samodzielny montaż widełek jest oczywiście zawsze możliwy. Rzut oka na bagnet pozwala jednoznacznie stwierdzić, że jest to obiektyw serii „AI-S”. Poza tym Zenitar pod względem mechanicznym wykonany jest zupełnie nieźle. Początkowo pierścień ostrości obraca się dość ciężko (choć pewnie), z biegiem czasu rozchodzi się, trzeba mu przy tym nieco pomóc, bo ustawianie ostrości w obiektywach „rybie oko” to czynność nader rzadka.
data dodania: 08-06-2012
godzina dodania: 19:40
odsłon: 16448
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21
Czwarty etap Ligi Foto-Kuriera 2024 pt. "Brzeg" - zgłoszenia tylko do 6 maja Montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bocheński, Kamil Górawski, Mariusz Kulesza, Piotr Dras, Robert Sic i Sylwia Tylkowska. Autorzy zdjęć wykorzystanych w montażu, wysłali już swoje prace. Zainspiruj się nimi i w dowolnym momencie dołącz do zabawy. Do wygrania ponad 16 tys. złotych. Zgłoszenia tylko do 6 maja 2024 r. LIGA Foto-Kuriera 2024 - poznaj tematy - do wygrania nagrody za ponad 16 tys. zł Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2024 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród przekracza 16 tysięcy zł. Test Canona - RF 14–35 mm f/4 L IS USM 29 czerwca 2021 r. to dzień premiery obiektywu Canon RF 14-35 mm f/4L IS USM. Ten pełnoklatkowy zoom jest uzupełnieniem dwóch lekkich, kompaktowych obiektywów tej marki o świetle f/4, które łącznie umożliwiają entuzjastom i profesjonalnym fotografom korzystanie z wszechstronnego zakresu ogniskowych 14-200 mm. W marcu obiektyw trafił do naszej redakcji, dzięki czemu... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |