testowe Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM vs. Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2,8 - TEST Foto-Kurier 3/15
Szerokokątne obiektywy dają duże możliwości fotografowania. Można przy ich pomocy z powodzeniem fotografować architekturę, krajobrazy, plenery, jak również nadawać ciekawe przerysowania. Jednak zdarza się często, że przy szerokich kątach rozdzielczość nie jest ich najmocniejszą stroną. Jak jest w tym przypadku? Zapraszamy do lektury testu.
Canon EOS 7D Mark II + Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM.
Niemal każdy producent obiektywów ma w swojej ofercie szerokokątne zoomy. W wydaniu FK 8/2011 testowaliśmy cztery modele: Canona 10-22 mm, Nikkora 10-24 mm i dwie Sigmy: 8-16 mm i 10-20 mm. Od tamtej pory pojawiły się nowe modele, m.in: Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2,8 [1] (1/2012) i najnowsza AT-X PRO DX 11-20 mm (12/2014) f/2,8 oraz Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM [2] (5/2014). Pod nieobecność najnowszej Tokiny zapraszamy do porównania dwóch pozostałych obiektywów.
fot. p. Borys.
fot. p. Borys.
Oba modele mają po dwa, karbowane, gumowane pierścienie: ustawiania ostrości (7 mm Canon [5], 19 mm Tokina [6]) i zmiany ogniskowej (22 mm Canon [7], 15 mm Tokin [8]). Na tubusie Canona są dwa przełączniki: jeden do zmiany działania systemu ustawiania ostrości (AF/MF), drugi do włączania i wyłączania stabilizacji [9].
fot. p. Borys. W Tokinie nie ma żadnych przełączników: obiektyw nie ma stabilizacji, a przełączanie AF/MF wykonuje się poprzez przesuwanie pierścienia [10]. Jest to dość archaiczna metoda. Poza tym, że sposób ten uniemożliwia doostrzanie w trybie AF, to podczas zmiany z AF na MF ruch przesunięcia jest gwałtowny, co może spowodować zmianę wartości na jaką była ustawiona ostrość. W EF-S 10-18 mm możliwe jest doostrzanie podczas pracy z autofocusem.
Przesunięcie pierścienia w tył powoduje przestawienie obiektywu w tryb ręcznego ustawiania ostrości. fot. p. Borys.
Pierścienie ostrości w obu przypadkach obracają się płynnie. Kiedy obrót pierścienia dojdzie do minimalnej lub maksymalnej granicy w Tokinie zatrzymuje się on. W Canonie obraca się w kółko bez napotkania nawet najmniejszego oporu na granicznych wartościach (co nie jest dobrym rozwiązaniem). Na tubusie Tokiny znajduje się jeszcze skala odległości wyrażona w metrach i stopach [11].
fot. p. Borys.
data dodania: 13-02-2018
godzina dodania: 17:10
odsłon: 7057
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Sztuka Fotografii - konkurs w ramach XIII Jurajskiego Festiwalu Fotograficzego - pula nagród ok. 10 tys. zł Wraz z zapisami na XIII Jurajski Festiwal Fotograficzny (27.02-1.03.2026) ogłoszono ogólnopolski konkurs fotograficzny (przyjmowanie prac do 1 lutego 2026 r. do godziny 23.59), którego tematem jest: „SZTUKA FOTOGRAFII”. Zgłoszenia na konkurs są bezpłatne, a do wygrania jest pula nagród w wysokości ok. 10 tys. zł. Foto-Kurier został jednym z partnerów medialnych wydarzenia i wrzystkie zgłoszenia będą przyjmowane przez nasz serwis przez zakładkę "Sztuka Fotografii". ![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych i on-line - przed zakupem zajrzyj do e-kiosku Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych oraz w e-kiosku. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć. A w środku znalazły się testy i opisy najnowszych obiektywów i aparatów oraz inspirujące zdjęcia, a także... ![]() Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24 Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||