testowe Jasne szerokie kąty - test z Foto-Kuriera 11/13 AF Nikkor 28 mm f/2,8D; AF-S Nikkor 28 mm f/1,8G; Sigma 28 mm f/1,8 EX DG A
Szerokokątne jasne obiektywy mają, tak jak kąt widzenia, szerokie możliwości zastosowania. Popularne sa głównie wśród osób, które już trochę liznęły fotogtrafię i wiedzą, w którym kierunku iść dalej. W tym wydaniu Foto-Kuriera postanowiliśmy przedstawić Państwu test tego typu obiektywów, starszych i nowszych. Wszystkie jednak one są nadal dostępne na rynku i cieszą się sporym zainteresowaniem: AF Nikkor 28 mm f/2,8D; AF-S Nikkor 28 mm f/1,8G; Sigma 28 mm f/1,8 EX DG Aspherical Macro.
![]() Jasny obiektyw umożliwia selektywne wyodrębnienie płaszczyzny ostrości. Nikon D800 + AF-S Nikkor 28 mm f/1,8G. Par. eksp.: 1/1600 s; ISO 800; f/1,8; f=28 mm; fot. K. Patrycy
AF Nikkor 28 mm f/2,8D
![]()
Obiektyw ma 10-milimetrowy pierścień ustawiania ostrości [2] pokryty karbowaną okładziną. Mimo że jest on bardzo wąski używa się go w miarę wygodnie, komfortowo i nie przysparza powodów do narzekań. Po osiągnięciu minimalnej lub maksymalnej granicy ustawiania ostrości pierścień blokuje się. Na tubusie jest jeszcze jeden pierścień do zmiany przysłon w obiektywie [3]. Wykorzystuje się go podczas pracy obiektywu z aparatami analogowymi. Przednia soczewka Nikkora 28 mm f/2,8 podczas ustawiania ostrości nie rotuje [4], ale zmienia swoje położenie, nieznacznie zmieniając wymiary obiektywu. Przy minimalnej odległości ustawiania ostrości obiektyw powiększa swoją wysokość o ok. 5 mm.
![]()
W „dwódziestceósemce” f/2,8 nie ma silnika SWM. Przez to autofocus działa jedynie z lustrzankami Nikona wyposażonymi w silnik AF (wszystkie modele pełnoklatkowe i zaawansowane modele DX). Z powodu braku wspomnianego silnika ustawianie ostrości odbywa się dość głośno.
![]()
AF-S Nikkor 28 mm f/1,8G ma bardzo szeroki, 28-milimetrowy pierścień ustawiania ostrości [6], z czego 24 mm pokryte jest karbowaną, gumowaną okładziną. Dzięki temu użytkuje się go bardzo wygodnie. Pierścień obraca się bardzo lekko, mógłby stawiać lekko większy opór (ale to subiektywne odczucie). Po osiągnięciu minimalnej lub maksymalnej granicy ustawiania ostrości napotkamy opór, jednak dalej możemy nim obracać. Na tubusie jest przełącznik M/A – M [7], do ustawiania trybu pracy AF: automatyczny i ręczny. Przednia soczewka obiektywu podczas ustawiania ostrości nie rotuje i nie wysuwa się [8].
![]()
W Nikkorze 28 mm f/1,8 zastosowano silnik SWM. Dzięki niemu autofocus działa bardzo szybko i bardzo cicho. Obiektyw możemy stosować ze wszystkimi lustrzankami Nikona bez obawy, że z niektórymi modelami nie będzie działał AF.
data dodania: 08-06-2018
godzina dodania: 09:45
odsłon: 9478
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Sztuka Fotografii - konkurs w ramach XIII Jurajskiego Festiwalu Fotograficzego - pula nagród ok. 10 tys. zł Wraz z zapisami na XIII Jurajski Festiwal Fotograficzny (27.02-1.03.2026) ogłoszono ogólnopolski konkurs fotograficzny (przyjmowanie prac do 1 lutego 2026 r. do godziny 23.59), którego tematem jest: „SZTUKA FOTOGRAFII”. Zgłoszenia na konkurs są bezpłatne, a do wygrania jest pula nagród w wysokości ok. 10 tys. zł. Foto-Kurier został jednym z partnerów medialnych wydarzenia i wrzystkie zgłoszenia będą przyjmowane przez nasz serwis przez zakładkę "Sztuka Fotografii". ![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych i on-line - przed zakupem zajrzyj do e-kiosku Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych oraz w e-kiosku. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć. A w środku znalazły się testy i opisy najnowszych obiektywów i aparatów oraz inspirujące zdjęcia, a także... ![]() Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24 Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||