testowe TEST Canon EOS R5 - 8K, czyli epokowe zmiany - artykuł z Foto-Kuriera 11/20![]() ![]() 9 lipca 2020 r., w blisko 4 lata po premierze Canona EOS 5D Mark IV (25 sierpnia 2016 r.) firma Canon zaprezentowała najnowszy i najbardziej zaawansowany pełnoklatkowy bezlusterkowiec z serii EOS R z mocowaniem obiektywów RF o symbolu EOS R5. Model ten ma nową, 45-milionową matrycę CMOS i można nim wykonywac zdjęcia seryjne do 20 kl./s (migawka elektroniczna). Jest również pierwszym bezlusterkowcem w historii z możliwością wewnętrznego (na karty pamięci) nagrywania filmów 8K/30p i 4K/120p. W naszym teście, tam gdzie to ma sens, porównujemy ten model z Canonem EOS 5D IV, ulubionym Canonem zaawansowanych i profesjonalnych filmujących i fotografujących.
![]()
Od zewnątrz, ergonomia, estetyka i intuicyjność obsługi
![]()
Tylne części korpusu różnią się natomiast dość znacznie. Większość zmian wynika z tego, że w R5 zastosowano dotykowy ekran osadzony na przegubie, a w 5 DM IV był o na stałe wbudowany w korpus. To bardzo ważna zmiana z korzyścią dla R5. W R5 zmniejszono też tylne pokrętło wyboru funkcji, ale nie wpłynęło to negatywnie na komfort jego obsługi. Novum w R5 jest system przełączania tryby pracy RF z fotograficznego na filmowy. W 5D MIV realizowano to za pomocą przycisku obok wizjera, a tutaj odbywa się to za pomocą kombinacji przycisków MODE [1] i INFO [2], który w R5 zajął miejsce przycisku Q w 5D MIV. Jednak zdecydowanie najwięcej zmian dokonano w górnej części korpusu.
![]()
![]()
Zrezygnowano z koła wyboru funkcji będącego po lewej stronie w 5D MIV [3] oraz zmieniono i zmniejszono wyświetlacz informacyjny [4]. W R5 ma on kształt kwadratu o boku ok. 22 mm [5], a w 5DM IV jest to prostokąt o dłuższym boku mającym ok. 45 mm, czyli ponad 2 razy większy. Zmieniono kolor podświetlenia z pomarańczowego na „biały”. Z górnej część korpusu zniknęły też przyciski wybory balansu bieli, ISO, wyboru częstotliwości pracy oraz kompensacji ekspozycji. Teraz dostęp do nich wywoływany jest przyciskiem M-Fn w kombinacji z kołem wyboru umieszczonym wokół przycisku MODE [A].
![]()
![]()
Czy to dobre rozwiązanie?
![]()
Dzięki temu rozwiązaniu udało się przypisać jednemu z wolnych przycisków funkcję filmowania [B], co jest dobrym posunięciem biorąc pod uwagę fakt, że duża część zmian w aparacie powstała w trosce o dobro i wygodę filmujących i to tych przez wielkie „F”.
data dodania: 05-12-2020
godzina dodania: 09:00
odsłon: 1551
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Nie tylko na weekend, TEST: Canon EOS 90D - następca najlepszej lustrzanki, czyli król rozdzielczości - artykuł z FK 10/19
![]() TEST Nikon Z 6II - pełny test wkrótce
![]() Ponad 100° na pełnej klatce - TEST Tamron SP 15- 30 mm f/2,8 Di VC USD vs. Canon z Foto-Kuriera 6/15
![]() Foto-Kurier 12/2020 w najlepszych salonach prasowych Miło nam poinformować, że najnowszy Foto-Kurier (12/2020) również w Nowym Roku będzie dostępny w najlepszych salonach prasowych. Można go zamawiać też przez naszą stronę, a redakcja pokrywa koszty przesyłki na terenie Polski. Przejrzyj całe wydanie on-line. ![]() Nikon Photo Contest 2020-2021 Przypominamy, że trwają zgłoszenia do konkursu fotograficznego Nikon Photo Contest 2020-2021. Zgłoszenia przyjmowane są do 25 stycznia 2021 roku. Nagroda główna wynosi 500 tysięcy jenów! Więcej o konkursie przeczytasz tutaj. ![]() Tokina atx-m 33 mm f/1,4 X 20 listopada 2020 roku Tokina zaprezentowała oprócz modelu atx-m 23 mm f/1,4 X jasny szerokokątny obiektyw przeznaczony do aparatów Fujifilm z bagnetem X - Tokina atx-m 33 mm f/1,4 X. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |