testowe W tym miejscu nie ma nic
Autor wystawy: Zbiorowa
Do kiedy: 30.05.2010 Miejsce prezentacji: Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki Ulica: pl. Szczepański 3a , Miasto: 31-011 Kraków, Telefon: 12/422 40 21, 12/422 10 52, strona www: www.bunkier.art.pl e-mail: bunkier@bunkier.art.pl W tym miejscu nie ma nic to nowy, niezależny projekt brytyjskiego kuratora i artysty Jasona Evansa – stworzony specjalnie na potrzeby Miesiąca Fotografii w Krakowie 2010 – prezentujący skonstruowaną wizję lat 90. w Wielkiej Brytanii. Materią do tej konstrukcji są zarówno prace fotograficzne przedstawione w formie jednakowych wymiarów reprodukcji, tworzących nieprzerwany rząd obrazów, jak i prace wideo. ![]() Vinca Petersen, Riot girl W latach 90. Wielka Brytania zdobyła rozgłos jako światowe centrum nieskrępowanej twórczości. Fenomen Young British Artists przyniósł młodym brytyjskim artystom niezwykle szybką karierę oraz miejsce w kolekcjach największych światowych muzeów, a brytyjskie zespoły muzyczne tworzące ruch zwany Brit Pop zdobyły miłośników i naśladowców na masową skalę. Jednocześnie kraj przechodził głęboki kryzys, który przejawiał się w licznych zamieszkach i protestach, co pozostaje nieporównywalnie mniej znanym obliczem tych czasów. Przyczyny tych społecznych niepokojów tkwiły w przemianach społecznych i ekonomicznych oraz w spopularyzowaniu alternatywnego stylu życia i zaowocowały decyzjami rządu, które trwale wpłynęły na oblicze Wielkiej Brytanii. Autorski wybór często zapomnianych zdjęć i prac wideo dokonany przez Evansa rzuca wyzwanie hasłu „Cool Britannia”, które promowano w Wielkiej Brytanii w tej dekadzie. Brytyjska rzeczywistość tego czasu, dokumentowana przez prezentowane prace, to zróżnicowany okres dorastania pod rządami Thatcher, depresji spod znaku Johna Majora, narodzin alternatywnej kultury młodzieżowej, a wraz z nią nowych gatunków muzycznych takich jak rave i grunge, oraz wzrost popularności półsyntetycznych narkotyków, takich jak Ecstasy. To również czas definiowania siebie w opozycji do dominujących wartości oraz rozkwitu separatyzmu i rozszczepienia. Wiele obrazów dotyka utopijnej idei Podróżników New Age, gwałtownych zamieszek ulicznych manifestujących niezgodę na zastany stan rzeczy, alternatywnych wizji politycznych i społecznych oraz całkowicie nowej estetyki subiektywnego realizmu. Na potrzeby wystawy dekadę otwierają Zamieszki Poll Tax z 1990 roku a zamyka akcja uliczna „Guerilla Gardening” z 2000 roku. Liczne narracje fotograficzne i wideo, m.in. Vinci Petersen i Wolfganga Tillmansa, zostały przypomniane bez ingerencji i pomimo tego, że nie ułożono ich zgodnie z żadnym planem dokumentalnym, stają się niezamierzonym testamentem tamtych czasów. Jason Evans (1968) to osoba wymykająca się klasyfikacji: funkcjonuje zarówno jako artysta jak i fotograf komercyjny, kurator, autor tekstów, jest także wykładowcą University College for Creative Arts w Farnham. W swoim dorobku ma wystawy w Tate Britain, Tate Modern, V&A, a jego prace znajdują się w kolekcji Tate. Jako fotograf zasłynął ze zdjęć mody z początku lat 90. (w 1991 zaczął publikować w kultowym magazynie i-D, prace z tego okresu pokazywane były podczas obszernej prezentacji w kwietniu tego roku w Londyńskiej Photographers' Gallery). data dodania: 09-05-2010
godzina dodania: 01:18
powrót na stronę główną »
Zobacz także:
Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line
Foto-Kuriera - FK 12/25 on-line - od jutra w salonach prasowych i najlepszych sklepach fotograficznych
Canon Solution - CEZAMAT Politechniki Warszawskiej - Tarcza Wschód i najnowsze technologie w służbie ludności
![]() Test obiektywu Canon RF 45 mm f/1,2 STM - jasny standard w bardzo dobrej cenie 6 listopada 2025 r. Canon wprowadził na rynek, wraz z opisywanym w FK 11/25 Canonem EOS R6 MIII, bardzo jasny obiektyw standardowy Canon RF 45 mm f/1,2 STM – kompaktowy, lekki i w bardzo atrakcyjnej cenie. Na kilka dni przed premierą i w kilka dni po niej mieliśmy go w redakcji nieco dłużej, dzięki czemu powstał jego test. ![]() Autoportret świąteczny od kuchni - PRO STUFF i Łukasz Pietrzak - przerwa wakacyjna do 15 stycznia Wraz z Foto-Kurierem 12/25 rozpoczynamy kolejny cykl porad fotograficznych pt. "Kulisy jednego zdjęcia" przygotowany wraz z firmą PRO STUFF. Tym razem będzie to autoportret świąteczny od kuchni w wykonaniu Łukasza Pietrzaka, który wraz z nami i marką PRO STUFF życzy Państwu zdrowych, spokojnych, rodzinnych i zawsze ostrych w kadrze Świąt Bożego Narodzenia oraz samych udanych kadrów w 2026 r. Przy okazji informujemy, że w tym roku przerwa Świąteczna w Foto-Kurierze zakończy się 15 stycznia 2026 r. Wszelkie zamówienia będziemy realizować sukcesywnie. Dziękujemy za cierpliwość. DO SIEGO ROKU. ![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - dostępne on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie (po 15 stycznia). Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||