testowe Taxi Trilogy/The Gherkin
Autor wystawy: Lisa Byrne /Kalev Erickson
Do kiedy: 30.05.2010 Miejsce prezentacji: Galeria Potocka Ulica: pl. Sikorskiego 10 , Miasto: Kraków, Taxi Trilogy Lisa Byrne przez pewien czas zarabiała na swoją działalność artystyczną pracując jako kierowca taksówki w Irlandii Północnej. Filmy kręciła za pomocą kamery przyklejonej do deski rozdzielczej w taksówce. Tak powstały trzy krótkometrażowe filmy dokumentujące jej rozmowy z pasażerami. Taxi 1: Impreza, to zapis opowieści ludzi bawiących się nocą w mieście, pragnących pokazać swoją osobowość, popisujących się. To, zdaniem autorki, ucieczka mieszkańców Irlandii Północnej przed polityką, która siłą wtargnęła w ich życie. Taxi 2: Nowy Rok 2007, piąta rano to z kolei film niewygodny, opowieść o podróży taksówką z podejrzanie wyglądającym mężczyzną, który okazuje się być sprzedawcą narkotyków dla Ulsterskich Bojowników o Wolność. Film jest zapisem drogi powrotnej Byrne do domu w towarzystwie innego podróżnego, Adriana, który zgodził się nie wysiadać z samochodu, by ochronić kierującą taksówką artystkę przed niebezpiecznym współpasażerem. Taxi 2 to chaotyczna próba Lisy opowiedzenia Adrianowi historii ich niebezpiecznego pasażera. Ogarnięta paniką opowiada niejasno, a cięcia w filmie nie pozwalają poznać zakończenia. W Taxi 3: „Stand up And Cry Like a Man” taksówkarze opowiadają, jak przeżywali ataki organizacji paramilitarnych w latach 80. i 90., kiedy to ich zawód był szczególnie niebezpieczny. Po latach, dotychczasowi macho są roztrzęsieni i cierpią na bezsenność. Dzięki montażowi poszczególne opowieści nakładają się na siebie sprawiając wrażenie, że słuchamy cały czas jednej historii. W tej pracy Lisa Byrne umiejętnie zjednoczyła bohaterów, łącząc ich wspólne doświadczenie. Film kończy się po trzech minutach. Widzowie muszą dotrzymać mu kroku w tempie, które sama autorka porównuje do karabinu maszynowego. Filmy Lisy Byrne przypominają piosenki, będąc jednocześnie świadectwem głębokiej potrzeby opowiedzenia o politycznej traumie. Według autorki, „ilustracja wydarzeń to początek procesu gojenia się ran”. Kiedy była nastolatką, jej przyjaciel zginął od kul paramilitarnej organizacji lojalistycznej. Praca nad trylogią Taxi pomogła jej poradzić sobie z tą stratą. „Piętnaście lat temu konflikt wprawiał ludzi raczej w odrętwienie, teraz potrafią powiedzieć: mam problem natury psychologicznej, muszę to w sobie przepracować. Myślę, że nadszedł czas, by pozwolić tym ludziom wypowiedzieć się w sztuce”. The Gherkin Tematem cyklu Kaleva Ericksona jest projekt gwiazd architektury o światowej renomie: sir Normana Fostera i Kena Shuttlewortha, siedziba towarzystwa reasekuracyjnego Swiss Re przy 30 St. Mary Axe, a więc wybitne dzieło architektury i przedmiot dumy władz miasta realizującego politykę tworzenia nowej, na wskroś nowoczesnej warstwy architektonicznej Londynu. ![]() Z drugiej strony tematem jest po prostu The Gherkin, czyli Korniszon, bo tak jest powszechnie nazywany ten budynek, oswojony element londyńskiego pejzażu, widoczny z wielu punktów miasta. Ostentacyjny symbol bogactwa instytucji finansowej, na którego siedzibę został pomyślany i dążeń miasta pragnącego zyskać nowoczesną twarz – a także jeden z wielu punktów orientacyjnych, cząsteczka metropolii zrośnięta już z jego tkanką (co wyczuwa się nawet w warstwie językowej: swojski „korniszon” zastąpił oficjalne nazwy). W opisie projektu „The Gherkin” Kalev Erickson stwierdza, że powstał on „z czegoś, co najlepiej określić jako osobistą obsesję. Z mojego mieszkania w Shoreditch oglądałem budowę Korniszona od samego początku i zacząłem go dostrzegać z każdego miejsca, w którym się znalazłem”. Erickson widział budynek Fostera z kolejki miejskiej, w przerwach między domami, w odbiciach na szklanej powierzchni innych biurowców. Korniszon, wedle jego słów, był wszędzie – dlatego dojrzał w nim „starego przyjaciela”, którego obecność jest nieunikniona, bo The Gherkin to także jeden z najwyższych budynków Londynu. Kalev Erickson wskazuje na dwa źródła cyklu: rysunkowe książeczki dla dzieci z serii „Where’s Wally?” („Gdzie jest Wally?”) Martina Handforda: zabawa polega w nich na wyszukaniu tytułowego bohatera, chudzielca w swetrze w biało-czerwone pasy, ukrytego wśród dziesiątek lub setek innych postaci. Zasada projektu Ericksona jest w zasadzie identyczna: na kolorowych zdjęciach należy wyszukać – wydawałoby się równie łatwo dostrzegalny, co krzykliwie odziany młodzian – jeden z największych budynków stolicy brytyjskiej. Tymczasem chwilami zadanie okazuje się niemal niewykonalne: Korniszon przyjmuje postać eterycznego odbicia w szybie albo jasnej kropeczki na horyzoncie. Drugi punkt odniesienia to cykl Joela Meyerowitza „St. Louis and The Arch” – wykonane wielkoformatową kamerą studium architektury amerykańskiego St. Louis z innym symbolem architektonicznym, gigantycznym łukiem według projektu Eero Saarnena w tle. Język, jaki Erickson wybrał dla swojego projektu, wiąże się z osobistym stosunkiem do budynku; wszystkie fotografie wykonał tanim, automatycznym aparatem na wzór zdjęć do rodzinnej kroniki albo pamiątek z wycieczki, z pozoru pozbawionych zacięcia artystycznego. Pierwotnie tematem była sama budowla, przytłaczająca obecność tej dziwnej, nowoczesnej architektury. Z czasem punkt ciężkości przeniósł się na otoczenie, zmiany zachodzące w miejskim krajobrazie, zanikanie pewnych jego elementów i pojawianie się nowych. Pamiętnik poświęcony Korniszonowi stał się tym samym pamiętnikiem miasta, w którym Korniszon stoi. data dodania: 11-05-2010
godzina dodania: 16:27
powrót na stronę główną »
Zobacz także:
Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line
Foto-Kuriera - FK 12/25 on-line - od jutra w salonach prasowych i najlepszych sklepach fotograficznych
Canon Solution - CEZAMAT Politechniki Warszawskiej - Tarcza Wschód i najnowsze technologie w służbie ludności
![]() Test obiektywu Canon RF 45 mm f/1,2 STM - jasny standard w bardzo dobrej cenie 6 listopada 2025 r. Canon wprowadził na rynek, wraz z opisywanym w FK 11/25 Canonem EOS R6 MIII, bardzo jasny obiektyw standardowy Canon RF 45 mm f/1,2 STM – kompaktowy, lekki i w bardzo atrakcyjnej cenie. Na kilka dni przed premierą i w kilka dni po niej mieliśmy go w redakcji nieco dłużej, dzięki czemu powstał jego test. ![]() Autoportret świąteczny od kuchni - PRO STUFF i Łukasz Pietrzak - przerwa wakacyjna do 15 stycznia Wraz z Foto-Kurierem 12/25 rozpoczynamy kolejny cykl porad fotograficznych pt. "Kulisy jednego zdjęcia" przygotowany wraz z firmą PRO STUFF. Tym razem będzie to autoportret świąteczny od kuchni w wykonaniu Łukasza Pietrzaka, który wraz z nami i marką PRO STUFF życzy Państwu zdrowych, spokojnych, rodzinnych i zawsze ostrych w kadrze Świąt Bożego Narodzenia oraz samych udanych kadrów w 2026 r. Przy okazji informujemy, że w tym roku przerwa Świąteczna w Foto-Kurierze zakończy się 15 stycznia 2026 r. Wszelkie zamówienia będziemy realizować sukcesywnie. Dziękujemy za cierpliwość. DO SIEGO ROKU. ![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - dostępne on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie (po 15 stycznia). Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||