testowe Szerokokątny zoom AF-S Nikkora 16–35 mm f/4G ED VR, na który czekaliśmy? - pełny TEST z wydania FK 6/2010Testujemy superszerokokątny AF-S Nikkor 16–35 mm f/4G ED VR, który spełnia dwa oczekiwania użytkowników systemu: ma stałe światło f/4 oraz stabilizator obrazu. Czy spełnia też wysokie standardy jakościowe wyznaczone przez AF-S Nikkora 14-24 mm f/2,8G ED?
Nikon D700, AF-S Nikkor 14–24 mm f/2,8G ED.
Trudno przecenić znaczenie pojawienia się na rynku AF-S Nikkora 16–35 mm f/4G ED VR z dwóch powodów: jest to pierwszy superszerokątny zoom pełnoklatkowy ze stabilizacją obrazu; ponadto jest to pierwszy, ale miejmy nadzieję nie ostatni, wysokiej jakości zoom Nikona o stałym świetle f/4, na który użytkownicy systemu czekali od wielu lat.
Canon od dawna obok „Świętej Trójcy” podstawowych zoomów o jasności f/2,8, czyli Canon EF 16–35 mm f/2,8L USM, Canon EF 24–70 mm f/28L USM oraz Canon EF 70–200 mm f/2,8L IS USM, oferuje ich odpowiedniki również w luksusowej serii „L”, lecz o jasności f/4, czyli Canon EF 17–40 mm f/4L USM, Canon EF 24–105 mm f/4L IS USM oraz Canon EF 70–200 mm f/4L IS USM, dające zbliżoną jakość w mniejszych i lżejszych „opakowaniach”. Mało tego: Canon EF 24–105 mm f/4L IS USM ma idealny zakres ogniskowych na zoom standardowy (70 mm na pełnej klatce prawie zawsze jest trochę za krótkie na ciasny portret) oraz stabilizator obrazu, którego nie ma wersja f/2,8.
Piątka testowanych obiektywów (od lewej do prawej): tylny rząd: Canon EF 17-40 mm f/4L USM, AF Zoom-Nikkor 18-35 mm f/3,4-4,5D IF-ED; przedni rząd: AF-S Zoom-Nikkor 17-35 mm f/2,8D IF-ED, AF-S Nikkor 16-35 mm f/4G ED VR, AF-S Nikkor 14-24 mm f/2,8G ED
W sierpniu 2007 roku dołączył do nich AF-S Nikkor 14–24 mm f/ 2,8G ED – super, super szeroki o monstrualnych gabarytach i powalających na ziemię osiągach, a w styczniu 2010 roku główny bohater tego testu, AF-S Nikkor 16–35 mm f/4G ED VR. Postanowiliśmy przetestować całą czwórkę. Po stronie Canona dołączyliśmy do testu EF 17–40 mm f/4L USM.
Kształt AF-S Nikkora 16–35 mm f/4G ED VR jest zaskakujący: nowy obiektyw jest wąski i długi, bardziej przypomina z wyglądu zoom standardowy niż szerokokątny. Prawdę mówiąc, najbardziej z wyglądu przypomina AF-S DX Zoom-Nikkora 17–55 mm f/2,8G IF-ED, czyli standardowy profesjonalny zoom dla formatu DX. Drugie zaskoczenie pojawia się po wzięciu nowego obiektywu do ręki: jak na swoje rozmiary jest lekki. Nic dziwnego: w końcu to jasność f/4 a nie f/2,8; ponadto mimo że materiały promocyjne Nikona utrzymują, iż tubus zewnętrzny zrobiono ze stopu magnezu, robi on wrażenie wykonanego głównie z tworzywa sztucznego. Dzięki nietypowym proporcjom średnicy do długości oraz niewielkiej wadze, Nikkor ma fenomenalną ergonomię – można całą dłonią trzymać go od dołu, redukując obciążenie ręki trzymającej korpus aparatu. Bardzo wygodne w obsłudze są też szerokie pierścienie zoomowania i ostrzenia. Ich kolejność jest typowa dla Zoom-Nikkorów (pierścień zmiany ogniskowej jest bliżej korpusu aparatu; niechlubne wyjątki od tej reguły znajdziemy głównie w zoomach dla formatu DX), ponadto łatwo je odróżnić dotykiem ze względu na nieco odmienny wzór na okrywającej gumie. Pierścień zoomowania chodzi z lekkim oporem; pierścień ostrzenia pracuje nieco zbyt luźno.
Detale testowanych obiektywów: A Canon EF 17-40 mm f/4L USM, B AF-S Nikkor 14-24 mm f/2,8G ED, C AF-S Zoom-Nikkor 17-35 mm f/2,8D IF-ED, D AF Zoom-Nikkor 18-35 mm f/3,4-4,5D IF-ED
AF-S Nikkor 14–24 mm f/ 2,8G ED to pancerny i ogromny obiektyw, wykonany z najwyższej klasy materiałów i uszczelniony. Pierścienie chodzą idealnie. Od chwili jego pojawienia się na rynku, niektórzy narzekali na brak możliwości zakładania filtrów; naszym zdaniem jednak jest to niewielka cena, jaką trzeba zapłacić za to, że zoom schodzi do 14 mm. Mimo znacznych gabarytów, obiektyw idealnie leży na korpusach serii D3/D3s/D3x.
data dodania: 01-02-2016
godzina dodania: 15:30
odsłon: 11609
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
Nowy termin - czwarty etap Ligi Foto-Kuriera 2024 pt. "Brzeg" - zgłoszenia do 7 maja W dniu wczorajszym kilka osób dostało z opóźnieniem kody zgłoszeniowe do konkursu. Dlatego przedłużyliśmy dla tych osób czas przyjmowania zgłoszeń do dzisiaj do końca dnia tj. do 7 maja do godziny 23.59. Za utrudnienia przepraszamy i dziękujemy za zrozumienie. Zamieszczony montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bocheński, Kamil Górawski, Mariusz Kulesza, Piotr Dras, Robert Sic i Sylwia Tylkowska. Autorzy zdjęć wykorzystanych w montażu, wysłali już swoje prace. Zainspiruj się nimi i w dowolnym momencie dołącz do zabawy. Do wygrania ponad 16 tys. złotych. Wygraj 2500 euro w EISA MAESTRO 2024 - konkurs „Sport i gry” tylko do 8 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2024 - "Sport i gry". Główna nagroda wynosi 1500 euro + 1000 euro w głosowaniu na Facebooku. Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2024 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Przy korzystaniu z Photoshopa zdjęcia najlepiej zapisać jako „Zapisz dla internetu” („Save for web”). Test Nikona Z f, stylizowanego na FM2 i przewyższającego wzorce - artykuł z Foto-Kuriera 12/23 20 września 2023 r. firma Nikon wprowadziła na rynek pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy Nikon Z f. Nowość inspirowana kultową lustrzanką Nikon FM2 łączy tradycyjny design z zaawansowaną technologią i wysoką jakością zdjęć. Model ten, z wieloma unikalnymi cechami, to sentymentalny ukłon w stronę bogatej historii firmy i dowód na to, że Nikon lubi i wciąż chce zaskakiwać fotografujących i twórców kontentu. Ale ta podrasowana i stylizowana na FM2 wersja Nikona Z 6II pod wieloma względami przewyższa ten ostatni, od którego debiutu minęły już 3 lata (17.10.2020 r.). Na przełomie października i listopada mieliśmy okazję testowania tego modelu i teraz dzielimy się z Państwem naszymi wrażeniami. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |