Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Pentax MZ-5 - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 12/1995

ciąg dalszy...





Z serii Z aparat odziedziczył możliwość współpracy ze zmotoryzowanymi zoomami serii FA chociaż dotyczy to wyłącznie zmiany ogniskowej przed wykonaniem zdjęcia. MZ-5 nie pozwala na funkcje dodatkowe wynikające z możlwiości elektrycznej zmiany ogniskowej takie jak: utrzymywanie stałej wielkości obiektu w kadrze, powrót do zapamiętanej ogniskowej czy też jej zmiana w trakcie ekspozycji. Tradycjonaliści uznają, że i tak za dużo tu elektroniki. Użytkownicy serii Z w tym i ja powiedzą, że to te funkcje, o które zubożono MZ-5, są rzadko używane ale w pewnych syutacjach są nieomal niezastąpione.

Wizjer wyposażono w jasną matówkę ale obraz musi być nieco ciemniejszy niż można by oczekiwać, gdyż celownik nie jest prawdziwym pryzmatem lecz systemem luster ułożonych w kształt pentagonalny. To rozwiązenie znane z amatorskich lustrzanek zarówno samego Pentaxa jak i Minotly, Canona oraz Sigmy znacznie zmniejsza wagę aparatu ale i przyciemnia nieco obraz w wizjerze. Jak na amatorski model MZ-5 ma bardzo wyczerpujące informacje w wizjerze. Ponadto wyposażono go w niespotykaną w aparatach tej klasy możliwość: korekcję dioptryczną w zakresie od -2,5 do + 1,5 czyli dokładnie tak smao jak we flagowym Z-1P. Ktoś mógłby powiedzieć, że dla osób z wadą wzroku znacznie lepszy jest model z wysokim punktem ocznym (high Eyepoint). Z drugiej strony wizjery z wysokim punktem ocznym mają mniejsze powiększenie a zatem obraz w wizjerze jest mniejszy.

Kompatybilność systemowa nie wszystkich podnieca ale dla tych, którzy czują dreszczyk na myśl o słowie kompatybilność mam dobrę wiadomość: MZ-5 można kojarzyć z osprzętem do Pentaxów produkowanym od roku 1975. To nawet lepiej niż w przypadku Nikona, gdyż tam amatorskie modele dają bardzo niewielką wsteczną kompatybilność. Obiektywy serii K, M, A , F, FA to ogromny arsenał optyczny, który można zamocować do aparatu dzięki znakomitemu bagnetowi typu K.

Psikus jaki Asahi Optical Co., Ltd. splatała swoim użytkownikom to dorobienie serii akcesoriów do modelu amatorskiego ale w końcu Canon zrobił to pierwszy a więc ani to wielka hańba ani zasługa. Otóż osoby nienawidzące baterii litowych mogą dokupić do MZ-5 pojemnik Battery Pack Fg zasilany 4 bateriami paluszkami, który ponoć z jednego zestawu baterii ma pozwolić na naświetlenie 200 (!!!) rolek filmu 24-klatkowego bez flesza. Specjalna ścianka z datownikiem to nic nowego natomiast ze względu na zmianę położenia saneczek widocznie koniecznym się stało stworzenie nowych akcesoriów do lamp zewnętrznych. Przy pomocy starego przewodu Extension Cord F5P oraz stworzonych specjalnie dla MZ-5 kostek Hot Shoe Adapter Fg oraz Off-Camera Adapter F można używać lampy dodatkowej z dala od aparatu, połączyć jej działanie z lampą wbudowaną lub korzystać z kilku lamp zewnętrznych.

Wbudowany cichy silnik transportu przesuwa film co jedną klatkę lub z prędkością 2 klatek na sekundę. Samowyzwalacz daje standardowe 12 sekundowe opóźnienie. Opcja przejścia w dowolnej chwili na format panoramiczny to już w tej chwili standardowa cecha lustrzanek Pentax. Natomiast lepszy jest sposób informowania o tym w celowniku: w Z-1P jedynie zapala się (kompletnie niewidoczny pod światło) czerwony symbol, w MZ-5 następuje wysłonięcie pola, które nie znajdzie się na filmie. I ostatnia uwaga dowodząca zubożenia jakie przynosi ze sobą stylistyka retro: w trybie automatyki zaprogramowanej oraz automatyki przysłon czasy otwarcia migawki dobierane są bezstopniowo w zakresie od 1/2000 do 30 sek natomiast w trybie automatyki przysłon oraz ręcznego doboru parametrów ekspozycji ustawiamy je na pokrętle w zakresie od 1/2000 do 2 sek i to bez czasów połówkowych.

MZ-5 to dużo możliwości w małych korpusie. Widać pewną odmienność podejścia niż w amatorskich modelach serii Z: zrezygnowano jednocześnie z elastyczności wpływania na automatyczne naświetlenie (automatyka typu HYPER) oraz z czysto amatorskich programów tematycznych jak i z dodatkowych funkcji wynikających ze zmotoryzowania zoomów poprawiając system automatycznego nastawiania ostrości. Staroświeckiej stylistyce towarzyszy doprowadzenie nieomal do doskonałości zautomatyzowanie i zintegrowanie pracy trybów ekspozycji, pomiarów światła, wbudowanej lampy błyskowej oraz systemu autofokus. Rozmiary i sposób sterowania aparatem mogą złożyć się na zmniejszenie ergonomii ale niewielka waga i możliwość zasilania modelu paluszkami mogą wysunąć MZ-5 na czoło idealnych modeli dla amatorów.

Wybrane dane techniczne:

TYP: Lustrzanka na film 35 mm z budowaną lampą błyskową z pomiarem TTL oraz automatycznym nastawianiem ostrości.

FORMAT KLATKI: 24 x 36 mm; 13,3 x 36 mm (format panoramiczny)

MOCOWANIE OBIEKTYWU: Pentax KAF2 kompatybilne z KAF, KA oraz K.
SYSTEM ELEKTRYCZNEJ ZMIANY OGNISKOWEJ: Z obiektywami wyposażonymi w elektyczny zoom serii Pentax FA; zmiana ogniskowej odbywa dzięki silniczkom wbudowanym w obiektyw; trzy prędkości zoomowania; możlwiość przejścia na ręczną zmianę ogniskowej; po wyłączeniu aparatu obiektyw cofa się do swojej najkrótszej fizycznie pozycji.

USTAWIANIE OSTROŚCI: Trzyczujnikowy (z możliwością przełączenia na czujnik środkowy) System SAFOX II działający w zakresie od -1 do 18 EV (100 ASA, obiektyw 50 mm f/1,4) w następujących trybach: 1. AF-Sigle z blokadą ustawienia ostrości oraz trybem ustawiania ostrości przewidującym pozycję poruszającego się obiektu; 2. Ustawianie ręczne ze wspomaganiem dalmierzem elektronicznym.

STEROWANIE EKPSOZYCJĄ:
Trzy metody pomiaru światła: centralno-integracyjny lub punktowy ze wszystkimi obiektywami z bagnetem typu K (zakres pomiaru od 0 do 21 EV przy 100 ASA i obiektywie 50 mm f/1,4); 6-polowy korzystający z informacji z obiektywu i systemu AF z obiektywami serii KA, KAF i KAF2 (zakres pomiaru od 0 do 21 EV przy tych samych warunkach). Tryby ekspozycji: 1. Ekspozycja programowana; 2. Automatyka czasów; 3. Automatyka przysłon; 4. Ręczny dobór parametrów ekspozycji; 5. Czasy dowolnie długie B; 7. Zaprogramowane sterowanie błyskiem lampy z pomiarem przez obiektyw. Automatyczna korekcja ekspozycji przez oprogramowanie analizujące pomiar systemem 6-polowym. Ręcznie wprowadzana korekcja ekspozycji w zakresie +/- 3 EV co 1/2 EV.

MIGAWKA:
Sterowana elektronicznie metalowa o przebiegu pionowym. Czasy otwarcia: od 1/2000 do 30 sek wybierane bezstopniowo automatycznie; od 1/2000 do 2 sek plus B wybierane ręcznie. Synchronizacja błysku : od 1/100 do 30 sek.

TRANSPORT FILMU:
Automatyczne ładowanie filmu z przewinięciem do pierwszej klatki; automatyczny transport filmu (pojedyńcze klatki lub zdjęcia seryjne z prędkością około 2 klatek na sek.) i zwijanie powrotne (możliwe w każdej chwili)

USTAWIANIE CZUŁOŚCI FILMU:
Automatyczne z kodu DX w zakresie od 25 do 5000 ASA; ręczne od 6 do 6400 ASA co 1/3 EV. WBUDOWANA LAMPA BŁYSKOWA: Liczba przewodnia: 11 (100 ASA); kąt krycia: dla obiektywów o ogniskowych od 28 mm w górę; automatyczna korekcja wydajności błysku; synchronizacja z długimi czasami otwarcia migawki.

CELOWNIK:
Lustrzany kryjący 92% pola obrazowego; powiększenie 0,8 x; korekcja okularu w zkaresie od -2,5 do + 1,5.

SAMOWYZWALACZ:
Opóźnienie 10 sek.

ZASILANIE:
Dwie 3-woltowe baterie litowa (typu CR2)

WYMIARY:
135 (szerokość) x 90 (wysokość) x 61,5 (głębokość) mm

WAGA:
400 g. bez obiektywu i baterii.

Jarosław Brzeziński


 
data dodania: 30-10-2011
 
godzina dodania: 08:02
 
odsłon: 19208
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

01-11-2011 21:13
Posiadam wersję MZ-5n świetny aparat a kompatybilność wsteczna ze wszystkimi obiektywami okazała się nie tylko wsteczna... ?!? Teraz używam go razem z pentaksem K-5 plus dwa obiektywy 31mm i 77mm Limited i wszystko działa perfekcyjnie :)
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Zoom-Nikkor Auto 43-86 mm f/3,5 – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w F-K 12/2000
fotografia
Leica IIIb – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 11/2000
fotografia
Nikon SP – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 8/2000


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Halina Kubiak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.115) / 0.105

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |