testowe Olympus PEN E-PL2 - pierwszy test w Polsce [artykuł z Foto-Kuriera 1/2011]Już 6 stycznia Olympus, jako pierwszy z głównych producentów aparatów w tym roku, przedstawił nowy aparat z wymienną optyką. Rozpoczynając tym samym kolejny rok walki o klienta w nowym sektorze rynku fotograficznego.
Nowy PEN o oznaczeniu E-PL2, to rozwinięcie ideologii małego aparatu z wymienną optyką i dużymi możliwościami, zapoczątkowanej przez Olympusa już w latach 60. ubiegłego wieku. Model E-PL2 to połączenie najlepszych komercyjnych cech dotychczasowych modeli PEN-ów, rozbudowany o nowe możliwości.
Olympus PEN E-PL2, obiektyw: M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm II, par. eksp.: 1/6 s; ISO 1600; f/5,6; f=42 mm
Na zewnątrz E-PL2 otrzymał od swoich projektantów nową, bardzo ładną stylizację. Korpus aparatu dobrze leży w dłoni i ma dobrze wyprofilowane uwypuklenia dla prawej dłoni. Zarówno z przodu, jak i z tyłu korpusu jego kształty są bardzo zbliżone do najnowszych modeli Canona serii PowerShot G, który jest uważany za jedną z lepszych konstrukcji wśród zaawansowanych aparatów kompaktowych.
Olympus PEN E-PL2 w wersji czerwonej
W modelu tym połączono elegancki design modeli E-P, z tańszym, jednak wykonanym z wysokiej jakości materiałów, korpusem z tworzyw sztucznych. Rozmieszczone na tylnej ściance korpusu przyciski, oraz znajdujące się na górze po prawej stronie pokrętło zmiany trybów ekspozycji umożliwiają wygodną ich obsługę prawym kciukiem. W zasadzie cały tył jest zaczerpnięty z Olympusa E‑P2, tylko zmianie uległo walcowate pokrętło w górnej części prawej krawędzi, zastąpione przyciskiem uruchamiającym filmowanie.
Olympus PEN E-P2
Olympus PEN E-PL2
Znajdziemy tu również duży 3-calowy antyrefleksyjny ekran LCD HyperCrystal o proporcjach boków 3:2 i rozdzielczości 460 tysięcy punktów. Niestety jeszcze nie jest on obracany (może w kolejnej wersji?), co dodatkowo bardzo zwiększyłoby jego atrakcyjność oraz funkcjonalność. Oczywiście nie zabrakło w tym aparacie, wymaganej przez użytkowników, lampy błyskowej, która wysoko wyskakuje do góry z lewej strony korpusu, umożliwiając dobre doświetlenie fotografowanej sceny.
Na zdjęciu wykonanym z góry widać, że aparat zachowuje kompaktowe wymiary.
Dla zwolenników mocniejszego dopalenia dostępne są sanki do mocowania dużych lamp błyskowych i innych dodatkowych akcesorii poprzez port komunikacyjny o oznaczeniu 2, dający nowe możliwości (m.in. podłączenie nowego transmitera do bezprzewodowego przesyłania zdjęć bezpośrednio do iPhona lub innych urządzeń). Znajdujące się na prawym boku gniazda USB i HDMI ukryte są pod idealnie dopasowaną gumową klapką. Nowe „dziecko” Olympusa to połączenie ładnego wyglądu z praktycznym zastosowaniem. Przyznajemy mu bardzo mocne 5,5 punktu za ergonomię, i tyleż samo za estetykę.
Intuicyjność obsługi Pod względem obsługi producenci dołożyli wszelkich starań, aby współpraca z ich aparatem była przyjemna i efektywna. Jego użytkownik nie powinien natrafić na żadne utrudnienia. A dostępny w trybie iAuto przewodnik po łatwych zmianach ustawień, oraz poradnik fotografowania, „pozwolą” na kreatywną zabawę nawet początkującym fotografom. To kolejna kategoria z wysoką notą (5,5 punktu) dla nowego aparatu.
Wśród akcesoriów znajdziemy obudowę do wykonywania zdjęć podwodnych.
Możliwości fotograficzne Nowy model, to nowe możliwości. Co prawda mamy tu do czynienia ze znanym już od dawna i, jak powiedzą niektórzy, „tylko” 12-milionowym przetwornikiem High Speed LiveMOS, sterowanym przez procesor TruePic V. Jednak umożliwia on wykonywanie fotografii o maksymalnej rozdzielczość 4032×3024 pikseli, co przy wydrukach w rozdzielczości 300 dpi daje 25×34 cm. Więc jest to dla ponad 95% użytkowników aparatów formatem aż nadto wystarczającym. Ale w porównaniu z poprzednimi PEN-ami przesunięto zakres ustawień ISO do wartości 6400, rezygnując z pozycji ISO 100, która wbrew oczekiwaniom często dawała wyższy poziom zaszumienia niż przy ISO 200. Oczywiście i tu znajdą się nie w pełni usatysfakcjonowane osoby, mówiące, że konkurencja oferuje więcej. Tylko i w tym przypadku jedynie niewielki odsetek użytkowników z tego korzysta. Również rozszerzono wybór dostępnych Filtrów Artystycznych o nowy Dramatyczna Tonacja (HDR).
Wśród filtrów kreatywnych znajduje się symulacja ziarnistego filmu czarno-białego.
Oczywiście nie należy zapominać o szeregu możliwości, jakie „oferuje” swoim użytkownikom ta seria aparatów. A są to: pełen wybór trybów ekspozycji, 22 programy tematyczne, 6 filtrów artystycznych, czasy otwarcia migawki do 1/4000 s, zdjęcia seryjne z częstotliwością 2 kl./s, wielokrotna ekspozycja, najefektywniejszy ultradźwiękowy filtr zabezpieczający matrycę przed zanieczyszczeniami, rejestracja plików RAW, wybór jednej z 4 proporcji boków (4:3, 3:2, 16:9 oraz kwadratowa 6:6), wbudowana stabilizacja matrycy z 3 trybami, oraz ręczne wprowadzenie długości zastosowanej ogniskowej w przypadku obiektywów niesystemowych. W aparacie tym możemy również korzystać z opcjonalnego, bardzo dobrego wizjera elektronicznego ze zmiennym kątem nachylenia, oraz wizjera optycznego od obiektywu Pancake, o ogniskowej 17 mm. Oczywiście to nie wszystkie możliwości tego aparatu, jednak i za te „należy mu się” mocne 5 punktów.
data dodania: 03-08-2012
godzina dodania: 12:21
odsłon: 15614
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
Czwarty etap Ligi Foto-Kuriera 2024 pt. "Brzeg" - zgłoszenia tylko do 6 maja Montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bocheński, Kamil Górawski, Mariusz Kulesza, Piotr Dras, Robert Sic i Sylwia Tylkowska. Autorzy zdjęć wykorzystanych w montażu, wysłali już swoje prace. Zainspiruj się nimi i w dowolnym momencie dołącz do zabawy. Do wygrania ponad 16 tys. złotych. Zgłoszenia tylko do 6 maja 2024 r. LIGA Foto-Kuriera 2024 - poznaj tematy - do wygrania nagrody za ponad 16 tys. zł Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2024 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród przekracza 16 tysięcy zł. OM System M.ZUIKO DIGITAL ED 150-600 mm f/5–6,3 IS - odpowiednik 1200 mm 30 stycznia 2024 r. firma OM Digital Solutions Corporation zaprezentowała obiektyw będący odpowiednikiem ogniskowych 300-1200 mm dla małego obrazka. M.ZUIKO DIGITAL ED 150-600 mm f/5,0-6,3 IS firmy OM System to superteleobiektyw zmiennoogniskowy zgodny z systemem Micro Four Third. Jego najdłuższa ogniskowa jest odpowiednikiem 1200 mm, a nawet... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |