testowe Fujifilm FinePix X100 ( test) - nowy luksus, tylko dla wybranych - pełna wersja artykułu opublikowanego w FK 4/2011Fujifilm X100 już od czasu prezentacji prototypu na zeszłorocznej Photokinie wzbudzał bardzo duże zainteresowanie. Wtedy już było wiadomo, że na rynku pojawi się na początku drugiego kwartału tego roku. Co prawda trzęsienie ziemi połączone z tsunami opóźniło wprowadzenie aparatu, w całości produkowanego w Japonii, na rynki światowe, lecz na szczęście nie przeszkodziło nam w przetestowaniu przedprodukcyjnego modelu Fujifilm FinePix X100.
Par. eksp. 1/950 s; ISO 250; f/2; f=23 mm
Koncern Fujifilm zawsze należał do ścisłej czołówki firm fotochemicznych na świecie, a w tej chwili – z dużym prawdopodobieństwem – jest największą i najaktywniejszą z nich.
W modelu przedprodukcyjnym koło wyboru funkcji (z prawej) było otoczone wypukłym pierścieniem, a w modelu finalnym zastąpiono go pierścieniem wklęsłym, co znacznie poprawiło ergonomię obsługi koła wyboru funkcji.
Co pewien czas projektanci i inżynierowie firmy wprowadzali na rynek aparaty, wokół których tworzyły się legendy. Tak było w czasach (nazwijmy to) analogowych – Fotonex 3500 systemu APS, lustrzanek cyfrowych – Fujifilm S5 Pro, i tak jest teraz.
Fujifilm Fotonex 3500
Model Fujifilm FinePix X100 dołączył do rodziny aparatów „made in Fujifilm”, których zadaniem jest podtrzymanie wizerunku firmy jako producenta sprzętu fotograficznego najwyższej jakości. X100 to nietypowa, warta zwrócenia większej uwagi konstrukcja, i daje się to zauważyć na każdym kroku podczas jego testu.
Par. eksp. 1/480 s; ISO 200; f/6,4; f=23 mm(Fujifilm X100). Typowe zdjęcie uliczne przedstawia jednego z mieszkańców włoskiego kurortu. Wysoka rodzielczość oraz ostrość detali twarzy jest powalająca. Zdjęcie jest kadrem większej całości.
Ergonomia
Funkcji „Fn” można przypisać jedną z 6 funkcji szybkiego wyboru.
Standardowo po jego wciśnięciu możemy dobrać wartość ISO, ale za pośrednictwem Menu możemy przypisać mu i inne funkcje. Są wśród nich: podgląd głębi ostrości, samowyzwalacz, wielkość zdjęcia (L, M, S w różnych proporcjach – 3:2 i 16:9), jakość zdjęcia (Fine, Normal, Fine+RAW, RAW, Normal + RAW), zakres dynamiki (AUTO, 100%, 200%, 400%), symulacja filmu, neutralny filtr szary, tryb automatycznego ustawiania ostrości, ustawienia niestandardowe i nagrywanie filmu. Tak skonstruowana funkcja Fn ułatwia obsługę aparatu i umożliwia jej zindywidualizowanie. Pewnego rodzaju indywidualizację obsługi umożliwia również 5 mm szerokości pierścień ustawiania ostrości.
Przełączanie pomiędzy trybami pracy wizjera odbywa się za pomocą stylizowanej dźwigni umieszczonej w przedniej części korpusu. Przypomina ona samowyzwalacz aparatów analogowych. Po przechyleniu dźwigni w kierunku zgodnym ze strzałką przełączamy się na wizjer elektroniczny (po prawej), który pokrywa ok. 100% widzenia kadru i ma rozdzielczość 1440 tys. punktów.
Można, za pomocą menu, zmienić kierunek zmiany odległości – z lewa na prawą i odwrotnie. Jednym z 2 ergonomicznych zgrzytów aparatu w modelu przedprodukcyjnym stanowiło kierunkowe koło wyboru funkcji, umieszczone na tylnej ściance korpusu, na prawo od ekranu LCD. Wiotkością wykonania i niewygodą obsługi nie pasowało do całej reszty aparatu. Na szczęście w modelu finalnym zmieniono jego kształt i problem przestał istnieć. Niestety drugie z kół wyboru funkcji, umieszczone w górnej części tylnej aparatu, nie uległo zmianie w modelu finalnym i stanowi ono jedyny niedopracowany pod względem ergonomii element X100. Dlatego też za ergonomię przyznajemy jedynie 5,9 punktu.
data dodania: 30-08-2011
godzina dodania: 13:45
odsłon: 53258
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco Trochę jakby oceniać limuzynę dla VIP-ów, że brak bagażnika na rower. W tej klasie cenowej i funkcjonalnej "możliwości edycyjne" i "możliwości multimedialne" są bez znaczenia. Nabywca takiego sprzętu ma do tamtych "możliwości" inny, bardziej dostosowany sprzęt. Tu ma być jakość i ergonomia.
Nie na miejscu porównanie ze sprzętem z zupełnie innej klasy, jak Canon G - jakby niewymienność obiektywu była aż tak istotną cechą na tle innych właściwości.
Trzeba przyjąć do wiadomości, że w zakresie szerszych kątów matryca nie zachowuje się jak film i podziały z czasów analogowej fotografii są nieaktualne.
Albo silny retrofocus z konsekwencjami kompromisowej jakości i dużą długością układu aparat-obiektyw, przy czym lustro lub jego brak i tak nie ma znaczenia, albo nierozłączna para sensor-obiektyw i poręczne gabaryty układu oraz bezkompromisowa jakość optyczna.
Dotychczas w wersji cyfrowej nikt nie oferował czegoś o takich walorach jak ten Fuji - z wyjątkiem najdroższego i w ogóle naj dalmierzowca " L".
Teraz jest i to w cenie mniejszej niż sam obiektyw o cechach w miarę porównywalnych do powyższego dalmierzowca, do tego z migawką centralną, czym się nawet ten "naj" pochwalić nie może.
Zobacz także:Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
Złota dziesiątka w EISA MAESTRO 2024 "Sport i gry". Zagłosuj na zwycięzcę polskiej edycji. Zakończyło się przyjmowanie prac na pierwszy, krajowy etap konkursu EISA MAESTRO 2024 pt. "Sport i gry". Wśród licznie nadesłanych serii zdjęć było bardzo dużo ciekawych serii ukazujących niezwykle oryginalne dyscypliny sportowe. Musieliśmy wybrać dziesięć. Nie było to łatwe. Prezentujemy, w kolejności alfabetycznej według nazwisk autorów, naszym zdaniem, najciekawsze serie zdjęć. Wśród nich jest zwycięzca krajowej edycji EISA MAESTRO 2024, który weźmie udział w międzynarodowym finale. My jeszcze nie wiemy kto to będzie. Najlepsze 3 serie z zaprezentowanych będą opublikowane w jednym z najbliższych wydań Foto-Kuriera i autorzy ich otrzymają drobne upominki (patrz regulamin). Które zdjęcia są Waszym zdaniem najlepsze? Prosimy o komentarze i oddawanie głosów na najlepsze prace. Państwa głos będzie brany pod uwagę przy wyborze. Głosowanie jest anonimowe. Każdy z Państwa może oddać jeden głos z jednego urządzenia. Ostatni głos będzie można oddać 26 maja 2024 r. o godzinie 23.59. SIGMA 18-50 mm f/2,8 DC DN | Contemporary, pierwszy obiektyw Sigmy z mocowaniem Canon RF 23 kwietnia 2024 r. SIGMA Corporation poinformowała, w tym samym dniu co Tamron, o poszerzeniu oferty obiektywów do aparatów bezlusterkowych, o obiektywy z mocowanie Canon RF. Pierwszym, dostępnym z tym mocowaniem, będzie SIGMA 18-50 mm f/2,8 DC DN | Contemporary. Sigma zaprezentowała też nazwy pięciu kolejnych obiektywów z tym mocowaniem. Obiektyw Sigmy z mocowaniem Canon RF to SIGMA 18-50 mm f/2,8 DC DN | Contemporary zostanie wprowadzony... Zdjęcie roku Grand Press Photo 2024 otrzymał Wojciech Grzędziński Wojciech Grzędziński został autorem Zdjęcia Roku w jubileuszowej XX edycji konkursu Grand Press Photo 2024 r. Informację tę ogłoszono 22 maja w Mazowieckim Teatrze Muzycznym im. Jana Kiepury w Warszawie przy ul. Jagiellońskiej 26, podczas uroczystej gali, na której zprezentowano też prace zwycięzców pozostałych kategorii. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |