Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Fujifilm FinePix X100 ( test) - nowy luksus, tylko dla wybranych - pełna wersja artykułu opublikowanego w FK 4/2011

ciąg dalszy...

Dynamika

Test dynamiki przetwornika wykonaliśmy przy świetle żarowym, przy najniższej nominalnej wartości – ISO 200. Wynik 7 EV jest bardzo dobry. Jak przystało na aparat Fujifilm, i w tym modelu możemy rozszerzyć zakres dynamiki do 400%. Wiąże się to oczywiście z podniesieniem ekwiwalentu czułości o dwie działki, czyli do ISO 800.

 

Dynamika testowanego przetwornika jest bardzo szeroka i przewyższa nawet przetwornik Nikona D7000.

Dynamika testowanego przetwornika jest bardzo szeroka i przewyższa nawet przetwornik Nikona D7000.

 

Po dokonaniu tej zmiany, aparat po raz kolejny pozytywnie zaskakuje, uzyskując rozpiętość dynamiki aż 8 i 2/3 EV. Jest to najlepszy wynik, jaki uzyskaliśmy w dotychczas testowanych aparatach. W tym przypadku nie pozostaje nam nic innego jak przyznać najwyższą notę – 6 punktów za dynamikę przetwornika.

Odwzorowanie barwne

Nie do końca idealny balans bieli to jedyny mankament testowanego egzemplarza.

Nie do końca idealny balans bieli to jedyny mankament testowanego egzemplarza.

 

Balans bieli może być dobierany m.in. ręcznie w zakresie od 2500K do 10 000 K, z krokiem co 100 K. Aby dokładnie dobrać balans bieli trzeba skorzystać z typowej dla Fujifilm funkcji przesunięcia balansu bieli, i na wybranej osi kolorów (Red–­Cyan (czerwony-turkusowy) lub Blue–Yellow (niebieski-żółty) dobrać odpowiednią korektę w zakresie od +9 do –9 w krokach co jeden.

 

Dominantę barwną możemy skorygować w ustawieniach aparatu.

Dominantę barwną możemy skorygować w ustawieniach aparatu.


Niestety wykonane zdjęcia testowe wykazały, że balans bieli jest piętą achillesową tego modelu. Test X100 wykonany przy świetle żarowym o temperaturze 3000 K i ustawieniach: automatycznym, definiowanym dla światła żarowego i ręcznie wprowadzonej wartości w kelwinach, dał w przypadku pierwszego ustawienia sporą żółtą dominantę, a dwóch pozostałych delikatną niebieską na zdjęciach. W przypadku światła błyskowego nie było dużo lepiej. Zdjęcia z automatycznym balansem oraz dla wprowadzonej wartości w kelwinach dały na zdjęciu delikatny zafarb magentowy, a ustawienie balansu bieli na światło słoneczne dało na zdjęciach delikatną niebieską dominantę. Powyższe niedociągnięcia oczywiście można by złożyć na poczet modelu przedfinalnego. Jednak na tę chwilę w tej kategorii przyznajemy jedynie 5 punktów.

W dobrych warunkach oświetleniowych system AF radzi sobie dobrze nawet przy szybko  poruszających się obiektach. Na zdjęciu jeden z instruktorów Szkoły Zdrowia podczas hamowania. Aparat nie tylko dobrze wysotrzył, ale też jeszcze raz potwierdził szeroką dynamikę rejestracji i wysoką rozdzielczość obiektywu (patrz 100% powiększenie z lewej strony).

W dobrych warunkach oświetleniowych system AF radzi sobie dobrze nawet przy szybko  poruszających się obiektach. Na zdjęciu jeden z instruktorów Szkoły Zdrowia podczas hamowania. Aparat nie tylko dobrze wysotrzył, ale też jeszcze raz potwierdził szeroką dynamikę rejestracji i wysoką rozdzielczość obiektywu (patrz 100% powiększenie na dole).

W dobrych warunkach oświetleniowych system AF radzi sobie dobrze nawet przy szybko  poruszających się obiektach. Na zdjęciu jeden z instruktorów Szkoły Zdrowia podczas hamowania. Aparat nie tylko dobrze wysotrzył, ale też jeszcze raz potwierdził szeroką dynamikę rejestracji i wysoką rozdzielczość obiektywu (patrz 100% powiększenie na dole).

Par. eksp. 1/640 s; ISO 200; f/10; f=23 mm

 

 

Możliwości multimedialne

Za pomocą X100 można nagrywać krótkie filmy jakości HD (1280×720) z częstotliwością równą 24 kl./s. Dźwięk jest nagrywany w trybie stereo przy użyciu wbudowanego mikrofonu.

DRIVE
W celu włączenia filmowania trzeba nacisnąć górną część koła sterowania (DRIVE), aby wyświetlić opcje sterowania i tam wybrać tryb filmowania. Można też aktywować ten tryb, przypisując odpowiednią opcję przyciskowi Fn (patrz str. 34) w górnej części korpusu. Rozpoczęcie nagrywania i kończenie rozpoczyna się całkowitym naciśnięciem spustu migawki.

Nagrywanie kończy się automatycznie po dziesięciu minutach lub po zapełnieniu dostępnej pamięci. Ostrość, ekspozycja i balans bieli są regulowane automatycznie podczas nagrywania. Mikrofon rejestruje zakłócenia pochodzące od obiektywu oraz inne dźwięki emitowane przez aparat podczas nagrywania. W filmach zawierających bardzo jasne obiekty mogą się pojawiać pionowe lub poziome smugi. Zgodnie z instrukcją obsługi, w trybie filmowania aparat powinien korzystać z trybu AF-S. Niestety system AF podczas filmowanie nie działa najskuteczniej. Jest zbyt wolny, a osoby filmowane poruszające się poza płaszczyznę ostrości rejestrowane są jako nieostre. Szkoda że niestety nie można podpiąć mikrofonu zewnętrznego. Przed nagrywaniem należy ustawić wartość przysłony, balans bieli, symulację filmu i kompensację ekspozycji, oraz wybrać tryb ostrości.


Po wybraniu trybu ostrości AF-S, jest używany tryb ciągłego ustawiania ostrości. Podczas nagrywania nie można zmieniać wartości przysłony.
Generalnie tryb filmowania w X100 zostawilibyśmy świadomym koneserom tego gatunku uwieczniania życia. Za możliwości multimedialne przyznajemy 4,5 punktu.

X100 wyposażono w bracketing symulacji filmu: Provia, Velvia i Astia. Na zdjęciach powyżej tryb symulacji filmów dobierano ręcznie.

X100 wyposażono w bracketing symulacji filmu: Provia, Velvia i Astia. Na zdjęciach powyżej tryb symulacji filmów dobierano ręcznie.

 

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 30-08-2011
 
godzina dodania: 13:45
 
odsłon: 52803
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

28-10-2011 12:18
Trochę jakby oceniać limuzynę dla VIP-ów, że brak bagażnika na rower. W tej klasie cenowej i funkcjonalnej "możliwości edycyjne" i "możliwości multimedialne" są bez znaczenia. Nabywca takiego sprzętu ma do tamtych "możliwości" inny, bardziej dostosowany sprzęt. Tu ma być jakość i ergonomia.
28-10-2011 11:58
Nie na miejscu porównanie ze sprzętem z zupełnie innej klasy, jak Canon G - jakby niewymienność obiektywu była aż tak istotną cechą na tle innych właściwości. Trzeba przyjąć do wiadomości, że w zakresie szerszych kątów matryca nie zachowuje się jak film i podziały z czasów analogowej fotografii są nieaktualne. Albo silny retrofocus z konsekwencjami kompromisowej jakości i dużą długością układu aparat-obiektyw, przy czym lustro lub jego brak i tak nie ma znaczenia, albo nierozłączna para sensor-obiektyw i poręczne gabaryty układu oraz bezkompromisowa jakość optyczna. Dotychczas w wersji cyfrowej nikt nie oferował czegoś o takich walorach jak ten Fuji - z wyjątkiem najdroższego i w ogóle naj dalmierzowca " L". Teraz jest i to w cenie mniejszej niż sam obiektyw o cechach w miarę porównywalnych do powyższego dalmierzowca, do tego z migawką centralną, czym się nawet ten "naj" pochwalić nie może.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


Zdjęcie miesiąca
Marzec 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Halina Kubiak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.125) / 0.108

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |