Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Świat Sławnego. Warszawa, Polska, Europa w latach 50. na zdjęciach Władysława Sławnego

Autor wystawy: Władysław Sławny
Do kiedy: 31.03.2013
Miejsce prezentacji: Dom Spotkań z Historią

Ulica: Karowa 20 ,
Miasto: Warszawa,

Władysław Sławny jest fotografem zapomnianym. Ten wybitny twórca polskiego powojennego fotoreportażu, szef działu fotograficznego legendarnego tygodnika „Świat”, nigdy dotąd nie miał swojej wystawy.

Wernisaż: 28.11.2012 (środa), godz. 18



Katarzyna Madoń-Mitzner, kuratorka wystawy: „Na jego zdjęcia trafiliśmy przy okazji pracy nad wystawą o Warszawie socrealistycznej. W wydawnictwach z wczesnych lat 50. publikowane były jego fotografie z budowy MDM-u i Pałacu Kultury. Udało nam się zdobyć kontakt do synów Sławnego – Francisa i Jeana, mieszkających w Paryżu, którzy w domowym archiwum mają ponad kilka tysiące negatywów zdjęć swojego ojca, w tym dużą część z okresu, gdy przebywał i pracował w Polsce (1950-57)”. Po przejrzeniu jego fotografii z Polski i Europy lat 50. było jasne, że to materiał na odrębną, fascynująca ekspozycję.


Warszawa, sierpień 1955. Światowy Festiwal Młodzieży i Studentów

Świat Sławnego to Paryż i redakcja tygodnika „Świat” mieszcząca się pod numerem 58 przy ul. Nowy Świat w Warszawie. Władysław Sławny (ur. 1907) należał do środowiska „fotografów humanistycznych” („photographes humanistes”) i tworzył w tej estetyce. Miał sympatie lewicowe, ale nie był członkiem partii komunistycznej. W 1950 roku otrzymał propozycję od dyrektora RSW „Prasa” współpracy przy tworzeniu tygodnika ilustrowanego  „Świat”.


Warszawa, 16 marca 1956. Pogrzeb Bolesława Bieruta.

Zdecydował się osiąść z rodziną w Warszawie i całą swoją energię poświęcił kierowaniu działem fotografii i rozwoju fotoreportażu w Polsce. Inspirował się dokonaniami swoich kolegów-zachodnich fotografów, pracujących w najsłynniejszych światowymi magazynach fotograficznych, takich jak „Life” i „Paris-Match”, a przede wszystkim Agencja Magnum. Ten styl starał się przenosić na grunt Polski stalinowskiej, a potem „odwilżowej”. Dzięki Sławnemu i jego ekipie (byli to przede wszystkim Jan Kosidowski, Wiesław Prażuch i Konstanty Jarochowski), „Świat” stał się polskim poligonem fotoreportażu, a także miejscem spotkań ze słynnymi cudzoziemskimi fotografami, jak np. Willy Ronis czy Henri Cartier-Bresson.


Warszaw, luty 1956. Róg Nowego Swiatu i Al. Jerozolimskich

W 1957 Władysław Sławny wraca wraz z rodziną do Paryża. Fotografuje życie polskich emigrantów, górników, sportowców, artystów, śpiewaków, pisarzy i uczonych.... Umiera w Paryżu w roku 1991.


Warszawa, sierpień 1955. Światowy Festiwal Młodzieży i Studentów

Jego najciekawsze zdjęcia powstały w ciągu kilku lat pracy w „Świecie”, a zwłaszcza pomiędzy 1955 a 1957 rokiem.  Tygodnik „Świat” został zamknięty w 1969 roku, gdy redaktor naczelny, Stefan Arski, odmówił publikowania antysemickich tekstów. Archiwum redakcyjne przepadło bez śladu. Podobno wywieziono je ciężarówkami na śmietnik. Ale są tacy, którzy nadal go szukają…


ZSRR ; Pazdziernik 1957;Moskwa; Czerwony Plac (czerdziesta rocznica rewolucji).Kolejka do Mauzoleum Lenina

Katarzyna Madoń – Mitzner: Jaki był Sławny? Z wyglądu niepozorny, podobno raczej wycofany i powściągliwy. W pracy lubił nowe wyzwania i przygody. Fascynowały go jako fotografa wielkie budowle komunizmu – MDM, Pałac Kultury, Nowa Huta… Wspinał się na rusztowania i dachy, by tworzyć panoramiczne zdjęcia „z lotu ptaka” W swoim zawodzie był perfekcjonistą. Jego domeną były obrazy. Podobno mawiał, że „dobre zdjęcie musi zwrócić uwagę, zastanowić, „kopnąć” w twarz dynamiką, oryginalnym ujęciem”.
 
Tadeusz Rolke, fotograf, tak zapamiętał atmosferę w redakcji „Świata”: „Świat” był bardzo szczelnym i elitarnym środowiskiem. Oni niewiele korzystali z zewnętrznej fotografii. Byli samowystarczalni i bardzo krytyczni, mieli wysoko ustawioną poprzeczkę. Dla nich fotoreportaż musiał mieć początek i koniec, musiała być akcja. I bardzo konsekwentnie uprawiali ten rodzaj foto-dziennikarstwa. […] „Świat” należał do fotograficznej szkoły „grupy Magnum”, królowała tu fotografia momentu. Dlaczego to było tak dobre pismo fotograficzne? To było absolutnie jasne. Sławny przyjechał z Francji, Kosidowski z Ameryki. Przywieźli do Polski warsztat fotograficzny z Zachodu. Te „narzędzia” mieli już w głowie i w oczach.”
 
data dodania: 26-11-2012
 
godzina dodania: 09:00
powrót na stronę główną »

Zobacz także:

fotografia
Szansa na dwucyfrowy wzrost sprzedaży
fotografia
Foto-Kurier 4/24 wysłany do prenumeratorów i on-line
fotografia
Foto-Kurier 3/24 w najlepszych salonach prasowych i on-line
fotografia
Zdrowych i wesołych, spędzonych w rodzinnym gronie Świąt Wielkanocnych.
fotografia
Zdjęcie nie jest warte życia - Piotr Biegaj - historia, którą warto przeczytać do końca
fotografia
Foto-Kurier 3/24 dostępny on-line
fotografia
Foto-Kuriera 1-2/24 przed Wami - w najlepszych salonach prasowych i on-line
fotografia
Kalendarz Lavazza 2024 - zdjęcia z sesji zdjęciowych do kalendarza oraz same karty kalendarza
fotografia
CANON EMEA AMBASSADOR - aż osiem osób z Polski
fotografia
Foto-Kurier 1-2/24 on-line, wkrótce w salonach prasowych
fotografia
Albumy do lamusa: aż 86% osób - według raportu firmy Epson - ma albumy ze zdjęciami, do których… nie zagląda
fotografia
Foto-Kurier 12/23 w najlepszych salonach prasowych i on-line
fotografia
Foto-Kurier 12/23 wysłany do prenumeratorów - szukaj też w najlepszych salonach prasowych
fotografia
Foto-Kurier 11/23 w najlepszych salonach prasowych i on-line


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Wiesław Jucha
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.177) / 0.166

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |