testowe Re-performance. Między performance a fotografią
Autor wystawy: Manuel Vason
Do kiedy: 21.04.2013 Miejsce prezentacji: Galeria Sztuki Współczesnej BWA Sokół Ulica: Długosza 3 , Miasto: Nowy Sącz, Pokaz zdjęć z akcji międzynarodowej czołówki perfomerów: Stuarta Brisleya, Anne Seagrave, Alastaira MacLennana, Helen Spackmann, Joshuy Sofaera, Sachiko Abe, Ronalda Frazer Munroe’a. Ważnym elementem prezentacji tych fotografii są wypowiedzi tych artystów na temat ich współpracy z Manuelem Vasonem. Dokumentacja performance od zawsze budziła kontrowersje. Performerzy, szczególnie lat 70. i 80. dokumentację traktowali jedynie jako ślad po akcji, który pozwalał im zatrzymać ją lepiej w pamięci. Dokumentacja nie mogła aspirować do miana niezależnego dzieła sztuki i była czymś wtórnym w stosunku do akcji na żywo. Nieufność performerów, którzy rozpoczynali swoją karierę na przełomie lat 70. i 80., wobec dokumentacji wywodzi się z niechęci do instytucji oraz do produkowania przedmiotów zamiast konceptualnego tworzenia znaczeń (i co za tym miałoby iść – komercjalizacji sztuki efemerycznej). Współcześnie (odkąd muzea zapragnęły wystawiać i kolekcjonować performance) mamy do czynienia z problemem archiwizacji tej dziedziny sztuki. Jedną z najbardziej dyskutowanych strategii stał się tutaj re-enactment. Metoda ta polega na odtworzeniu performance w innym miejscu i czasie z zachowaniem jak najpełniejszej wiedzy o pierwotnym wykonaniu. Traktowany jest nie tyle jako działanie artystyczne, co raczej jako technika konserwacji efemerycznego dzieła sztuki, jakim jest performance. Niemal od początku istnienia happeningu i performance znany jest także druga, bardzo popularna metoda archiwizacji i konserwacji performance: fenomen akcji dokamerowych i tworzenia nowych dzieł w formie wideo oraz fotografii (jak czynili to np. Rudolf Schwarzkogler czy Valie Export). Będąc efektem współpracy z performerami, fotografie Manuela Vasona ciekawie łączą wspomniane wyżej strategie archiwizacji performance. Stanowią pojedyncze, syntetyczne obrazy mające oddawać zarówno stronę wizualną, jak i całościową ideę działań poszczególnych performerów. Chociaż Vason nie dąży do re-enactementu, powtórzenia czy zainscenizowania jakiegoś obrazu z już zrealizowanego performance, to szuka pewnego znaku, jakiejś szczególnej syntetycznej wizji, która jego zdaniem będzie odpowiednio bliska twórczości performera lub performerki. Następnie wspólnie z nimi próbuje zainscenizować swoje wyobrażenie. Czasem specyfikę twórczości performerów ma podkreślać miejsce, w którym zrobiono zdjęcie. Innym razem przestrzeń pozostaje neutralna, a performer opisany zostaje przez gest, pozę, które sprawiają wrażenie dynamicznie rozgrywającej się akcji. Zdjęcia te, niejako opowiadając historię performerów, pobudzają wyobraźnię widza i powodują odtworzenie performance w jego umyśle, są zatem czymś w rodzaju re-performance. Manuel Vason (rocznik 1974) karierę rozpoczął jako fotograf mody. Od 1998 roku mieszka w Londynie, a od 1999 współpracuje z performerami tworząc wraz z nimi serie zdjęć powstałych w wyniku dokamerowych performance. Swoje prace wystawiał m.in. w Brazylii, Urugwaju, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Belgii, Włoszech i Rosji. data dodania: 25-03-2013
godzina dodania: 07:00
powrót na stronę główną »
Zobacz także:Albumy do lamusa: aż 86% osób - według raportu firmy Epson - ma albumy ze zdjęciami, do których… nie zagląda
Wygraj 2500 euro w EISA MAESTRO 2024 - konkurs „Sport i gry” tylko do 8 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2024 - "Sport i gry". Główna nagroda wynosi 1500 euro + 1000 euro w głosowaniu na Facebooku. Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2024 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Przy korzystaniu z Photoshopa zdjęcia najlepiej zapisać jako „Zapisz dla internetu” („Save for web”). Test Nikona Z f, stylizowanego na FM2 i przewyższającego wzorce - artykuł z Foto-Kuriera 12/23 20 września 2023 r. firma Nikon wprowadziła na rynek pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy Nikon Z f. Nowość inspirowana kultową lustrzanką Nikon FM2 łączy tradycyjny design z zaawansowaną technologią i wysoką jakością zdjęć. Model ten, z wieloma unikalnymi cechami, to sentymentalny ukłon w stronę bogatej historii firmy i dowód na to, że Nikon lubi i wciąż chce zaskakiwać fotografujących i twórców kontentu. Ale ta podrasowana i stylizowana na FM2 wersja Nikona Z 6II pod wieloma względami przewyższa ten ostatni, od którego debiutu minęły już 3 lata (17.10.2020 r.). Na przełomie października i listopada mieliśmy okazję testowania tego modelu i teraz dzielimy się z Państwem naszymi wrażeniami. LIGA FOTO-KURIERA 2024 - II etap pt. "Różowy" - zwycięskie prace i kolejny etap - tylko do 6 maja Temat drugiego etapu Ligi Foto-Kuriera 2024 "Różowy" okazał się jeszcze większą inspiracją dla wielu osób do wykonaniaoryginalnych zdjęć. Do rywalizacji dołączyło wiele nowych osób wraz z niesamowitymi zdjęciami. Łączna pula nagród w konkursie przekracza 16 tys. zł. Cały czas zaskakuje nas kreatywność autorów. Wybór najlepszych 30-tu zdjęć nie jest łatwy. Zapraszamy do udziału w kolejnym czwartym już etapie Ligi Foto-Kuriera pt. "Brzeg", do którego prace można wgrywać do 6 maja 2024 r. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |