Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Nagroda za wybitny wkład w fotografię dla Gracieli Iturbide

World Photography Organisation poinformowało, że znana meksykańska fotograficzka Graciela Iturbide została uhonorowana Nagrodą za wybitny wkład w fotografię w ramach konkursu Sony World Photography Awards 2021. Iturbide powszechnie uznawana jest za najwybitniejszą żyjącą fotograficzkę Ameryki Łacińskiej. Jej prace, będące fotograficznym obrazem Meksyku od końca lat 70. XX w., wywarły znaczący wpływ na wizualną tożsamość tego kraju.

 

© Graciela Iturbide, Self Portrait In The Country, 1996

© Graciela Iturbide, Self Portrait In The Country, 1996

 

25 obrazów z dorobku Iturbide znajdzie się na wirtualnej wystawie, która zostanie otwarta 15 kwietnia na stronie internetowej World Photography Organisation. Wyboru prac dokonała sama artystka, ukazując najważniejsze etapy i tematy w swojej pięćdziesięcioletniej karierze. Nie zabrakło wśród nich najsłynniejszych zdjęć, takich jak Nuestra Señora de las Iguanas (Matka Boska od iguan) czy Mujer ángel (Kobieta-anioł).

W obrazach ukazujących codzienne życie, kulturę, a także rytuały i religię Graciela Iturbide analizuje złożoną i często wewnętrznie sprzeczną tożsamość swojego kraju, kwestionując jego nierówności i podkreślając napięcia między miastem a wsią, między nowoczesnością a tradycjami rdzennych mieszkańców. Jej fotografie wykraczają poza prostą narrację dokumentalną; służą stworzeniu poetyckiej wizji prezentowanych tematów, wizji opartej na osobistych doświadczeniach i podróżach artystki.

 

© Graciela Iturbide, Alheli, Oaxaca,1995

© Graciela Iturbide, Alheli, Oaxaca,1995

 

Graciela Iturbide urodziła się w 1942 r. w mieście Meksyk, w tradycyjnej, katolickiej rodzinie. Była najstarsza z 13 rodzeństwa. Dorastając, podziwiała amatorskie fotografie swojego ojca i często przeglądała pudełko ze zdjęciami rodzinnymi. W wieku 20 lat wyszła za mąż i wkrótce urodziła troje dzieci. Dopiero w 1969 r., w wieku 27 lat, zaczęła realizować swoje artystyczne pasje i podjęła studia na wydziale filmowym Universidad Nacional Autónoma de México. Tam właśnie, pod okiem modernistycznego mistrza i swojego późniejszego mentora Manuela Álvareza Bravo, postanowiła poświęcić się fotografii. W tym czasie fotografia stała się dla niej również formą terapii po tragicznej śmierci sześcioletniej córki, Claudii, w 1970 r.

Wkrótce potem Álvarez Bravo poprosił Iturbide, aby została jego asystentką, a ona zaczęła towarzyszyć mu w podróżach po Meksyku. Ogromny wpływ wywarło na nią zainteresowanie jej mistrza społecznościami rdzennych mieszkańców Meksyku i filozofią „meksykańskiego tempa życia”, znanej jako „hay tiempo” („mamy czas”). Właśnie to pojęcie, obecne w całej meksykańskiej sztuce i literaturze, pomogło Iturbide rozwinąć własny fotograficzny język — uważnej i cierpliwej obserwatorki, której obrazy pomagają dostrzegać liryzm i poezję w codzienności.

 

© Graciela Iturbide, Mexico City, 1969

© Graciela Iturbide, Mexico City, 1969

 

Pod koniec lat 70. XX w. Graciela Iturbide stała się centralną postacią w środowisku latynoamerykańskich fotografów, którzy zjednoczyli się, by „odzyskiwać” wizualną tożsamość swoich krajów tworzoną dotąd głównie przez fotografów zagranicznych. W 1978 r., w ramach szerszej inicjatywy mającej na celu przywrócenie znaczenia rdzennym kulturom, archiwum etnograficzne Instituto Nacional de los Pueblos Indígenas zleciło Iturbide dokumentację fotograficzną życia rdzennej ludności Meksyku. Współpracując z antropologiem Luisem Barjau, Iturbide włączyła się w codzienność społeczności Indian Seri, poznając ich zwyczaje i dokumentując ich sposób życia, ze szczególnym uwzględnieniem przymusowej adaptacji do kapitalizmu.

Wyniki wspólnej pracy Barjau i Iturbide zostały opublikowane w 1981 r. w książce pod tytułem Los que viven en la arena (Ci, którzy żyją w piasku). W chwili publikacji było to jedno z niewielu meksykańskich opracowań wśród setek tekstów amerykańskich — dlatego od razu zostało uznane za bardziej autentyczne od innych. Doświadczenie życia wśród Seri stało się początkiem ważnej części kariery Iturbide, potwierdzającej jej głębokie zaangażowanie w odkrywanie ojczyzny, wolę budowania relacji i fotografowania różnorodnych mieszkańców.

 

© Graciela Iturbide, Mujer Angel, Desierto de Sonora, Mexico, 1979

© Graciela Iturbide, Mujer Angel, Desierto de Sonora, Mexico, 1979

 

Praca z Indianami Seri, a później z ludem Zapotec w Juchitán, uznawana jest dziś za jeden z najważniejszych elementów jej dorobku. Iturbide nie stara się ukazywać bohaterów swoich zdjęć w kategoriach egzotyki — przyjmuje raczej perspektywę osoby pragnącej zrozumieć i uznać swoją własną kulturę. Oprócz zdjęć rdzennych mieszkańców Meksyku na wystawie znajdą się także obrazy z podróży Gracieli Iturbide do Włoch, Stanów Zjednoczonych i Indii, skupiające się na świecie przyrody i podkreślające fascynację symboliką i duchowością.

 


ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 16-03-2021
 
godzina dodania: 10:19
 
odsłon: 569
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Pożar w OVH - serwer Foto-Kuriera odblokowany - inf. z 26 kwietnia 2021 r.
fotografia
Światowy Dzień Fotografii - 181 lat temu, 19 sierpnia 1839 roku urodziła się fotografia
fotografia
Targi CES 2021 w Las Vegas w tradycyjnej formie odwołane, czyli cyfrowa alternatywa
fotografia
Czwarty Wojnowski Festiwal Fotografii 2020 - od 27 czerwca do 30 września. Dobra fotografia dla każdego.




 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2021. (0.127)

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |