testowe Canon EOS RP niewielki, pełnoklatkowy bezlusterkowiec test Foto-Kurier 5/2019
W Walentynki, 14 lutego Canon zaprezentował drugiego, po EOS-ie R, pełnoklatkowego bezlusterkowca: EOS-a RP. Aparat wyposażony w 26,2-milionową matrycę CMOS wspartą procesorem DIGIC 8 i w system autofocusu Canon Dual Pixel CMOS AF jest najmniejszym bezlusterkowym pełnoklatkowcem rejestrującym filmy 4K.
![]()
Od zewnątrz, estetyka, ergonomia i intuicyjność obsługi
![]()
Chcąc porównać ten uchwyt np. z Sony A7III należy obiektywnie stwierdzić, że ten w Canonie bardziej przypadnie do gustu fotografującym mającym duże dłonie i długie place. Dla pozostałych nie będzie to miało żadnego znaczenia. Obsługa umieszczonego z lewej strony włącznika głównego aparatu nie jest naszym zdaniem najlepszym rozwiązaniem i korzystanie z niego wymaga przyzwyczajenia się. Preferujemy umieszczenie go po prawej stronie wokół spustu migawki, co jest powszechnie stosowane przez producentów aparatów Fujifilm, Nikon i Sony. Pojedyncze gniazdo karty SD, na której rejestrowane są zarówno filmy jak i zdjęcia umieszczone jest w dolnej części korpusu w komorze z akumulatorem. Na szczęście jest ono odsunięte na tyle daleko od gwintu statywowego, że nie będzie ta lokalizacja utrudniała zmiany karty przy przykręceniu płytki statywowej. Natomiast lepszym rozwiązaniem i wygodniejszym byłoby wstawienie tej karty w boku prawej części korpusu. W tylnej części korpusu znajdziemy osadzony na przegubie ekran LCD co spotka się z uznaniem wielu fotografujących i co umożliwia zabezpieczenie ekranu podczas transportu.
![]()
Przyciski sterujące w tylnej części korpusu rozmieszczone i oznaczone są logicznie, ale podczas fotografowania wyraźnie daje o sobie znać brak mini joysticka wykorzystywanego m.in. do zmiany położenia punktu AF. Aparat testowaliśmy w dużej mierze z kitowym zoomem 24–105 mm f/4 i trzeba przyznać, że w zestawie z tym obiektywem (700 g) aparat nie należy już do najlżejszych. Układ ten jest źle wyważony, a korpus bez gripa wbija się w dłoń. Dodatkowo podczas fotografowania z tym obiektywem bardzo często zdarzało się, że samoczynnie przełączał się przełącznik trybu pracy AF (ocierając o ubranie) z pozycji AF na M, co było dość zaskakujące i uciążliwe, szczególnie w sytuacjach gdy chcieliśmy wykonać zdjęcia podchwycone. Canon EOS RP jest oczywiście kompatybilny z licznymi akcesoriami EOS, w tym ze wspomnianym wcześniej gripem EG-E1 i najnowszą lampą Speedlite 470EX-AI (premiera w lutym 2018 r.).
![]()
![]() fot. K. Patrycy
Ergonomię aparatu oceniamy na 5,5 punktu, a estetykę wykonania na 5,25 punktu. Na poprawę intuicyjności obsługi, która zasługuje na 5,75 punktu, duży pozytywny wpływ ma dotykowy ekran LCD.
data dodania: 30-05-2019
godzina dodania: 12:10
odsłon: 4264 powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Znamy cenę Canona EOS 250 D - najlżejszej na świecie lustrzanka z odchylanym, osadzonym na przegubie ekranem LCD
![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - dostępne on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie. ![]() Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka. ![]() PARIS PHOTO 2025 - światowe święto fotografii Zgodnie z coroczną już tradycją, rozpoczynamy podsumowanie 28. międzynarodowych targów fotograficznych Paris Photo 2025 od kilku ważnych liczb: 222 wystawców z 33 krajów, w tym 179 galerii i 43 wydawców, ok. 75 000 odwiedzających i milionowe kontrakty, o których liczbie i wartości wiedzą jedynie ci, którzy pieniądze wydali lub je dostali. Marta Darowska i Tadeusz Koniarz od lat relacjonują tę największą imprezę fotograficzną dla Państwa. Tak jest też i tym razem. Spoglądamy na Paris Photo ich oczami. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||