testowe
Karol Beyer - Nowa odsłona GABINETU FOTOGRAFII w Galerii Sztuki XIX Wieku Muzeum Narodowego w W-wie - również wstęp wolny
Gabinet Fotografii to cykliczna prezentacja archiwalnych fotografii ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. Gabinet jest częścią większej, stałej wystawy – Galerii Sztuki XIX Wieku. Autorzy wystawy chcieli pokazać, że sztuka XIX wieku to nie tylko powszechnie znane obrazy, rzeźba, ale też fotografia. Warto zapoznać się z tą unikalną prezentacją.
Ze względu na kruchość technik fotograficznych ekspozycja Gabinetu jest zmieniana raz na 3 miesiące. Obecna prezentacja, opowiadająca o twórczości Karola Beyera, potrwa do połowy grudnia. Motywem przewodnim kolejnej odsłony będą natomiast dawne, muzealne wystawy, sprzed wielu dziesięcioleci.
![]()
Portret Jakuba Piotrowskiego (stoi z egzemplarzem "Gazety Polskiej"), Ksawerego Szlenkiera (po lewej) i Karola Beyera (po prawej). Romantyk
Fotografie Karola Beyera (1818–1877) odzwierciedlały idee polskiego romantyzmu, przypadającego na czas niewoli narodowej. Jedną z głównych jego cech było poszukiwanie inspiracji w przeszłości. Romantycy uważali, że należy poznać, kultywować i przechować dla kolejnych pokoleń świadectwa własnej historii i kultury. Beyer ma w tej dziedzinie wyjątkowe zasługi. Jest autorem albumów dokumentujących dwie monumentalne wystawy zabytków i dzieł sztuki z polskich kolekcji, prezentowane w Warszawie (1856) i w Krakowie (1858/1859). W MNW pokazano wybór trzech kart z albumu poświęconego krakowskiej ekspozycji.
![]() Warszawa. Zamek Królewski z praskiego brzegu Wisły, z terenu fabryki Jana Rolbieckiego. fot. Beyer Karol (1818-1877)
Kraków i Warszawa w obiektywie
![]()
Warszawa. Hotel Gerlacha (dawny pałac Ogińskich) przy Krakowskim Przedmieściu. W tym samym czasie promował również album 24 fotograficznych widoków Warszawy. Na wystawie w MNW prezentowany jest album warszawski – jedyny zachowany w polskich zbiorach. Towarzyszą mu trzy fotografie miasta, które nie weszły do zestawu albumowego.
![]()
Ojców. Widok z ruin zamku na Dolinę Prądnika w kierunku południowym. Rodzime pejzaże
![]()
Ojców. Widok wieży zamkowej od północy z Doliny Prądnika.
Serią zdjęć zaowocowała także wizyta w sanktuarium na Jasnej Górze. Powstały pierwsze ujęcia pomnika Augustyna Kordeckiego, przeora zasłużonego dla obrony klasztoru podczas oblężenia w czasie potopu szwedzkiego w 1655 roku. W pobliskim Olsztynie pod Częstochową Beyer sfotografował ruiny zamku, świadczące o burzliwej historii i świetności państwa polskiego. W MNW można obejrzeć bogaty wybór odbitek z krajobrazami.
![]()
Warszawa. Procesja Bożego Ciała na Krakowskim Przedmieściu przed kościołem Św. Krzyża. fot. Beyer Karol (1818-1877)
Utrwalić historię
Beyer dokumentował również aktualne wydarzenia polityczne. Utrwalił, między innymi, widoki procesji z relikwiami oraz na Święto Bożego Ciała, podczas których mieszkańcy Warszawy manifestowali przywiązanie do tradycji i wolę odzyskania utraconej niepodległości. Kiedy w lutym 1861 żołnierze rosyjscy zastrzelili pięciu Polaków, uczestników pokojowej manifestacji patriotycznej, Beyer wykonał portrety pośmiertne ofiar. Na czterech fotografiach widoczne były odsłonięte rany. Taki sposób ukazania zmarłych stanowił wówczas novum i silnie poruszał masową wyobraźnię. Prezentowane na wystawie fotografie Pięciu Poległych należą do kanonu najlepiej rozpoznawanych polskich zdjęć.
data dodania: 23-11-2022
godzina dodania: 18:01
odsłon: 2220 powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Foto-Kurier 10/2022 w najlepszych salonach prasowych i on-line, obejrzyj bez opłat, a potem wpadnij do e-kiosku
Foto-Kurier 6-7/22 w najlepszych salonach prasowych, dostępny on-line, przejrzyj całe wydanie, zamów papierową wersję
![]() Canon EOS R6 Mark III w porównywarce Zaprezentowany 6 listopada 2025 r. Canon EOS R6 Mark III jest w naszej porównywarce. Zobacz jego dane techniczne. ![]() Viltrox AF 35 mm f/1,2 LAB FE 16 kwietnia 2025 r. zadebiutował pełnoklatkowy obiektyw Viltrox AF 35 mm f/1,2 LAB FE z mocowaniem Sony E. Duża jasność f/1,2 umożliwia pracę w trudnych warunkach oświetleniowych i ułatwia uzyskanie pięknego efektu bokeh i doskonałej separacji obiektu od tła. ![]() Test Canona RF 85 mm f/1,4L VCM - portretowo, jasno i poręcznie 9 września 2025 r. firma Canon ogłosiła premierę profesjonalnego obiektywu portretowego Canon RF 85 mm f/1,4L VCM, który poszerza linię hybrydowych stałoogniskowych obiektywów RF, zwiększając tym samym zakres zastosowań obiektywów systemowych marki Canon w kreatywnej fotografii i filmowaniu. Ta bardzo udana konstrukcja okazała się warta przetestowania. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||