testowe
Karol Beyer - Nowa odsłona GABINETU FOTOGRAFII w Galerii Sztuki XIX Wieku Muzeum Narodowego w W-wie - również wstęp wolny
Gabinet Fotografii to cykliczna prezentacja archiwalnych fotografii ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. Gabinet jest częścią większej, stałej wystawy – Galerii Sztuki XIX Wieku. Autorzy wystawy chcieli pokazać, że sztuka XIX wieku to nie tylko powszechnie znane obrazy, rzeźba, ale też fotografia. Warto zapoznać się z tą unikalną prezentacją.
Ze względu na kruchość technik fotograficznych ekspozycja Gabinetu jest zmieniana raz na 3 miesiące. Obecna prezentacja, opowiadająca o twórczości Karola Beyera, potrwa do połowy grudnia. Motywem przewodnim kolejnej odsłony będą natomiast dawne, muzealne wystawy, sprzed wielu dziesięcioleci.
![]()
Portret Jakuba Piotrowskiego (stoi z egzemplarzem "Gazety Polskiej"), Ksawerego Szlenkiera (po lewej) i Karola Beyera (po prawej). Romantyk
Fotografie Karola Beyera (1818–1877) odzwierciedlały idee polskiego romantyzmu, przypadającego na czas niewoli narodowej. Jedną z głównych jego cech było poszukiwanie inspiracji w przeszłości. Romantycy uważali, że należy poznać, kultywować i przechować dla kolejnych pokoleń świadectwa własnej historii i kultury. Beyer ma w tej dziedzinie wyjątkowe zasługi. Jest autorem albumów dokumentujących dwie monumentalne wystawy zabytków i dzieł sztuki z polskich kolekcji, prezentowane w Warszawie (1856) i w Krakowie (1858/1859). W MNW pokazano wybór trzech kart z albumu poświęconego krakowskiej ekspozycji.
![]() Warszawa. Zamek Królewski z praskiego brzegu Wisły, z terenu fabryki Jana Rolbieckiego. fot. Beyer Karol (1818-1877)
Kraków i Warszawa w obiektywie
![]()
Warszawa. Hotel Gerlacha (dawny pałac Ogińskich) przy Krakowskim Przedmieściu. W tym samym czasie promował również album 24 fotograficznych widoków Warszawy. Na wystawie w MNW prezentowany jest album warszawski – jedyny zachowany w polskich zbiorach. Towarzyszą mu trzy fotografie miasta, które nie weszły do zestawu albumowego.
![]()
Ojców. Widok z ruin zamku na Dolinę Prądnika w kierunku południowym. Rodzime pejzaże
![]()
Ojców. Widok wieży zamkowej od północy z Doliny Prądnika.
Serią zdjęć zaowocowała także wizyta w sanktuarium na Jasnej Górze. Powstały pierwsze ujęcia pomnika Augustyna Kordeckiego, przeora zasłużonego dla obrony klasztoru podczas oblężenia w czasie potopu szwedzkiego w 1655 roku. W pobliskim Olsztynie pod Częstochową Beyer sfotografował ruiny zamku, świadczące o burzliwej historii i świetności państwa polskiego. W MNW można obejrzeć bogaty wybór odbitek z krajobrazami.
![]()
Warszawa. Procesja Bożego Ciała na Krakowskim Przedmieściu przed kościołem Św. Krzyża. fot. Beyer Karol (1818-1877)
Utrwalić historię
Beyer dokumentował również aktualne wydarzenia polityczne. Utrwalił, między innymi, widoki procesji z relikwiami oraz na Święto Bożego Ciała, podczas których mieszkańcy Warszawy manifestowali przywiązanie do tradycji i wolę odzyskania utraconej niepodległości. Kiedy w lutym 1861 żołnierze rosyjscy zastrzelili pięciu Polaków, uczestników pokojowej manifestacji patriotycznej, Beyer wykonał portrety pośmiertne ofiar. Na czterech fotografiach widoczne były odsłonięte rany. Taki sposób ukazania zmarłych stanowił wówczas novum i silnie poruszał masową wyobraźnię. Prezentowane na wystawie fotografie Pięciu Poległych należą do kanonu najlepiej rozpoznawanych polskich zdjęć.
data dodania: 23-11-2022
godzina dodania: 18:01
odsłon: 2248 powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Foto-Kurier 10/2022 w najlepszych salonach prasowych i on-line, obejrzyj bez opłat, a potem wpadnij do e-kiosku
Foto-Kurier 6-7/22 w najlepszych salonach prasowych, dostępny on-line, przejrzyj całe wydanie, zamów papierową wersję
![]() Sztuka Fotografii - konkurs w ramach XIII Jurajskiego Festiwalu Fotograficzego - pula nagród ok. 10 tys. zł Wraz z zapisami na XIII Jurajski Festiwal Fotograficzny (27.02-1.03.2026) ogłoszono ogólnopolski konkurs fotograficzny (przyjmowanie prac do 1 lutego 2026 r. do godziny 23.59), którego tematem jest: „SZTUKA FOTOGRAFII”. Zgłoszenia na konkurs są bezpłatne, a do wygrania jest pula nagród w wysokości ok. 10 tys. zł. Foto-Kurier został jednym z partnerów medialnych wydarzenia i wrzystkie zgłoszenia będą przyjmowane przez nasz serwis przez zakładkę "Sztuka Fotografii". ![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych i on-line - przed zakupem zajrzyj do e-kiosku Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych oraz w e-kiosku. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć. A w środku znalazły się testy i opisy najnowszych obiektywów i aparatów oraz inspirujące zdjęcia, a także... ![]() Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24 Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||