testowe
Karol Beyer - Nowa odsłona GABINETU FOTOGRAFII w Galerii Sztuki XIX Wieku Muzeum Narodowego w W-wie - również wstęp wolny
Gabinet Fotografii to cykliczna prezentacja archiwalnych fotografii ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. Gabinet jest częścią większej, stałej wystawy – Galerii Sztuki XIX Wieku. Autorzy wystawy chcieli pokazać, że sztuka XIX wieku to nie tylko powszechnie znane obrazy, rzeźba, ale też fotografia. Warto zapoznać się z tą unikalną prezentacją.
Ze względu na kruchość technik fotograficznych ekspozycja Gabinetu jest zmieniana raz na 3 miesiące. Obecna prezentacja, opowiadająca o twórczości Karola Beyera, potrwa do połowy grudnia. Motywem przewodnim kolejnej odsłony będą natomiast dawne, muzealne wystawy, sprzed wielu dziesięcioleci.
![]()
Portret Jakuba Piotrowskiego (stoi z egzemplarzem "Gazety Polskiej"), Ksawerego Szlenkiera (po lewej) i Karola Beyera (po prawej). Romantyk
Fotografie Karola Beyera (1818–1877) odzwierciedlały idee polskiego romantyzmu, przypadającego na czas niewoli narodowej. Jedną z głównych jego cech było poszukiwanie inspiracji w przeszłości. Romantycy uważali, że należy poznać, kultywować i przechować dla kolejnych pokoleń świadectwa własnej historii i kultury. Beyer ma w tej dziedzinie wyjątkowe zasługi. Jest autorem albumów dokumentujących dwie monumentalne wystawy zabytków i dzieł sztuki z polskich kolekcji, prezentowane w Warszawie (1856) i w Krakowie (1858/1859). W MNW pokazano wybór trzech kart z albumu poświęconego krakowskiej ekspozycji.
![]() Warszawa. Zamek Królewski z praskiego brzegu Wisły, z terenu fabryki Jana Rolbieckiego. fot. Beyer Karol (1818-1877)
Kraków i Warszawa w obiektywie
![]()
Warszawa. Hotel Gerlacha (dawny pałac Ogińskich) przy Krakowskim Przedmieściu. W tym samym czasie promował również album 24 fotograficznych widoków Warszawy. Na wystawie w MNW prezentowany jest album warszawski – jedyny zachowany w polskich zbiorach. Towarzyszą mu trzy fotografie miasta, które nie weszły do zestawu albumowego.
![]()
Ojców. Widok z ruin zamku na Dolinę Prądnika w kierunku południowym. Rodzime pejzaże
![]()
Ojców. Widok wieży zamkowej od północy z Doliny Prądnika.
Serią zdjęć zaowocowała także wizyta w sanktuarium na Jasnej Górze. Powstały pierwsze ujęcia pomnika Augustyna Kordeckiego, przeora zasłużonego dla obrony klasztoru podczas oblężenia w czasie potopu szwedzkiego w 1655 roku. W pobliskim Olsztynie pod Częstochową Beyer sfotografował ruiny zamku, świadczące o burzliwej historii i świetności państwa polskiego. W MNW można obejrzeć bogaty wybór odbitek z krajobrazami.
![]()
Warszawa. Procesja Bożego Ciała na Krakowskim Przedmieściu przed kościołem Św. Krzyża. fot. Beyer Karol (1818-1877)
Utrwalić historię
Beyer dokumentował również aktualne wydarzenia polityczne. Utrwalił, między innymi, widoki procesji z relikwiami oraz na Święto Bożego Ciała, podczas których mieszkańcy Warszawy manifestowali przywiązanie do tradycji i wolę odzyskania utraconej niepodległości. Kiedy w lutym 1861 żołnierze rosyjscy zastrzelili pięciu Polaków, uczestników pokojowej manifestacji patriotycznej, Beyer wykonał portrety pośmiertne ofiar. Na czterech fotografiach widoczne były odsłonięte rany. Taki sposób ukazania zmarłych stanowił wówczas novum i silnie poruszał masową wyobraźnię. Prezentowane na wystawie fotografie Pięciu Poległych należą do kanonu najlepiej rozpoznawanych polskich zdjęć.
data dodania: 23-11-2022
godzina dodania: 18:01
odsłon: 2241 powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Foto-Kurier 10/2022 w najlepszych salonach prasowych i on-line, obejrzyj bez opłat, a potem wpadnij do e-kiosku
Foto-Kurier 6-7/22 w najlepszych salonach prasowych, dostępny on-line, przejrzyj całe wydanie, zamów papierową wersję
![]() Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera - FK 12/25 wkrótce on-line Foto-Kurier 12/25 jest już w drukarni, a wkrótce będzie również on-line - w naszym e-kiosku. Tym razem okładkę ozdobiło zdjęcie przedstawiające Alberta Watsona, a wykonane na targach Paris Photo przez Tadeusza Koniarza. W wydaniu prezentujemy między innymi, jedyną w Polsce tego typu, obszerną relację z tego wydarzenia. W środku są też testy, opisy Canona RF 45 mm f/1,2 STM, Sony A7 V, Nikkora Z DX MC 35 mm f/1,7, Panasonica Lumix S 100-500 mm f/5-7,1 oraz procesora do filmów firmy AGO, o którym opowiada między innymi Marta Dębska w wywiadze o fotografii analogowej. Z przyjemnością prezentujemy też nowy cykl artykułów pt. "Kulisy jednego zdjęcia", który będziemy kontynuować przy współpracy z marką PRO STUFF, a do spotkania w pierszym odcinku zapraszamy razem z Łukaszem Pietrzakiem, który na potrzeby wydania zamienia się w Mikołaja. Jest też ogrom wspaniałych zdjęć naszych Czytleników prezentowanych w ramach działów Najlepsze z Najlepszych, Internetowego konkursu miesiąca oraz Oka Ekspertów. Jest też kolejny etap LIGI Foto-Kuriera. Jednym słowem będzie co czytać w zimowe wieczory. Tymczasem zapraszamy do lektury Foto-Kuriera 11/25, który jeszcze przez tydzień będzie królował w salonach prasowych. ![]() Sony A7V w porównywarce Zaprezentowany 2 grudnia 2025 r. Sony A7 V, będący piątą generacją popularnej serii pełnoklatkowych aparatów bezlustrowych Sony A7, jest w naszej porównywarce. Zobacz dane techniczne aparatu. ![]() Sony DSC-RX1R III w porównywarce Zaprezentowany 15 lipca 2025 r. pelnoklatkowy kompakt Sony RX1R III z 61-milionowym przetwornikiem obrazu CMOS Exmor R jest w naszej porównywarce. Zobacz dane techniczne aparatu. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||