Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Karol Beyer - Nowa odsłona GABINETU FOTOGRAFII w Galerii Sztuki XIX Wieku Muzeum Narodowego w W-wie - również wstęp wolny

Gabinet Fotografii to cykliczna prezentacja archiwalnych fotografii ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. Gabinet jest częścią większej, stałej wystawy – Galerii Sztuki XIX Wieku. Autorzy wystawy chcieli pokazać, że sztuka XIX wieku to nie tylko powszechnie znane obrazy, rzeźba, ale też fotografia. Warto zapoznać się z tą unikalną prezentacją. 

Ze względu na kruchość technik fotograficznych ekspozycja Gabinetu jest zmieniana raz na 3 miesiące. Obecna prezentacja, opowiadająca o twórczości Karola Beyera, potrwa do połowy grudnia. Motywem przewodnim kolejnej odsłony będą natomiast dawne, muzealne wystawy, sprzed wielu dziesięcioleci.

 

Portret Jakuba Piotrowskiego (stoi z egzemplarzem

Portret Jakuba Piotrowskiego (stoi z egzemplarzem "Gazety Polskiej"), Ksawerego Szlenkiera (po lewej) i Karola Beyera (po prawej).
fot. Beyer Karol (1818-1877)

Romantyk

 

Fotografie Karola Beyera (1818–1877) odzwierciedlały idee polskiego romantyzmu, przypadającego na czas niewoli narodowej. Jedną z głównych jego cech było poszukiwanie inspiracji w przeszłości. Romantycy uważali, że należy poznać, kultywować i przechować dla kolejnych pokoleń świadectwa własnej historii i kultury. Beyer ma w tej dziedzinie wyjątkowe zasługi. Jest autorem albumów dokumentujących dwie monumentalne wystawy zabytków i dzieł sztuki z polskich kolekcji, prezentowane w Warszawie (1856) i w Krakowie (1858/1859). W MNW pokazano wybór trzech kart z albumu poświęconego krakowskiej ekspozycji.

 

Widok na Warszawę ze strony praskiej

Warszawa. Zamek Królewski z praskiego brzegu Wisły, z terenu fabryki Jana Rolbieckiego. fot. Beyer Karol (1818-1877)

 

Kraków i Warszawa w obiektywie


Czas spędzony w Krakowie Beyer wykorzystał na portretowanie dawnej stolicy państwa polskiego. Na wystawie znalazła się seria odbitek albuminowych wykonana do pierwszego fotograficznego albumu tego miasta. Album 12 fotografii Krakowa autor oferował do sprzedaży w końcu 1859 roku.

 

fot. Beyer Karol (1818-1877)

Warszawa. Hotel Gerlacha (dawny pałac Ogińskich) przy Krakowskim Przedmieściu.
fot. Beyer Karol (1818-1877)


 

W tym samym czasie promował również album 24 fotograficznych widoków Warszawy. Na wystawie w MNW prezentowany jest album warszawski – jedyny zachowany w polskich zbiorach. Towarzyszą mu trzy fotografie miasta, które nie weszły do zestawu albumowego.

 

Ojców_Widok

 Ojców. Widok z ruin zamku na Dolinę Prądnika w kierunku południowym.
fot. Beyer Karol (1818-1877)

Rodzime pejzaże


Beyer, podobnie jak malarze epoki romantyzmu, był wrażliwy na piękno rodzimego pejzażu. W 1860 roku utrwalił krajobrazy Doliny Prądnika oraz ruiny zamków w Ojcowie i Pieskowej Skale.

 

Ojców_Widok

Ojców. Widok wieży zamkowej od północy z Doliny Prądnika.
fot. Beyer Karol (1818-1877)

 

Serią zdjęć zaowocowała także wizyta w sanktuarium na Jasnej Górze. Powstały pierwsze ujęcia pomnika Augustyna Kordeckiego, przeora zasłużonego dla obrony klasztoru podczas oblężenia w czasie potopu szwedzkiego w 1655 roku. W pobliskim Olsztynie pod Częstochową Beyer sfotografował ruiny zamku, świadczące o burzliwej historii i świetności państwa polskiego. W MNW można obejrzeć bogaty wybór odbitek z krajobrazami.



Procesja Warszawa

Warszawa. Procesja Bożego Ciała na Krakowskim Przedmieściu przed kościołem Św. Krzyża. fot. Beyer Karol (1818-1877)

 

 

Utrwalić historię

 

Beyer dokumentował również aktualne wydarzenia polityczne. Utrwalił, między innymi, widoki procesji z relikwiami oraz na Święto Bożego Ciała, podczas których mieszkańcy Warszawy manifestowali przywiązanie do tradycji i wolę odzyskania utraconej niepodległości. Kiedy w lutym 1861 żołnierze rosyjscy zastrzelili pięciu Polaków, uczestników pokojowej manifestacji patriotycznej, Beyer wykonał portrety pośmiertne ofiar. Na czterech fotografiach widoczne były odsłonięte rany. Taki sposób ukazania zmarłych stanowił wówczas novum i silnie poruszał masową wyobraźnię. Prezentowane na wystawie fotografie Pięciu Poległych należą do kanonu najlepiej rozpoznawanych polskich zdjęć.


ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 23-11-2022
 
godzina dodania: 18:01
 
odsłon: 430
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Album "moje FOTOMIGAWKI z prl" Piotra Dzięciołowskiego - unikalne zdjęcia i świetne komentarze
fotografia
Foto-Kurier 10/2022 w najlepszych salonach prasowych i on-line, obejrzyj bez opłat, a potem wpadnij do e-kiosku
fotografia
Foto-Kurier 8-9/22 w najlepszych salonach prasowych, dołącz do wybranych, obejrzyj on-line
fotografia
Foto-Kurier 6-7/22 w najlepszych salonach prasowych, dostępny on-line, przejrzyj całe wydanie, zamów papierową wersję
fotografia
Foto-Kurier 6-7/22 wkrótce ujrzy światło dzienne - prezentujemy okładkę wydania
fotografia
Foto-Kurier 5/2022 - przejrzyj całe wydanie on-line - wkrótce w salonach prasowych
fotografia
Wesołych Świąt, Spokoju, Radości, Zdrowia, Rodzinnego Ciepła i Bogatego Zająca




Zdjęcie miesiąca
Grudzień 2022
zdjęcie miesiąca
© fot. Maria Galimska
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2022. (0.200) / 0.183

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |