Wydania FK: 169,
publikacje: 9012,
wydarzenia: 2235,
opisy i testy: 2073,
galerie zdjęć: 287185,
użytkownicy: 9694
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Sebastián Liste sfotografował rozwój i wylesianie Amazonii
Ceniony fotograf i ambasador firmy Nikon, Sebastián Liste, zaprezentował nową, oszałamiającą serię fotografii, przedstawiając wpływ kolonizacji i wylesiania na lokalne zatrudnienie, handel, wysiedlanie społeczności i środowisko w Amazonii.
fot. Sebastián Liste
Najnowsze zdjęcia są częścią najważniejszego dorobku artystycznego Sebastiána. Dokumentował on Amazonię przez ostatnie osiem lat. Wyposażony w aparaty D850 i Z7 oraz obiektywy NIKKOR, Sebastián skupił się teraz na Transamazonice i położonych obok niej wioskach. Celem jego projektu jest edukowanie nowych pokoleń na temat zmieniającej się geografii Amazonii, a w szczególności w zakresie wpływu Transamazoniki na społeczeństwo, politykę i środowisko.
Transamazonika to trzecia najdłuższa droga w Brazylii*, dzieląca las deszczowy Amazonii na dwie części. Początkowo miała ona wspierać lepszą integrację na terenie całej Brazylii i w krajach sąsiednich. Jej budowa rozpoczęła się w latach 70. XX wieku, ale nigdy nie została dokończona. Mimo tego droga była używana i co jakiś czas wznawiano na niej sporadyczne prace budowlane, wprowadzając dalsze zmiany w otaczającym ją środowisku i dla korzystających z niej ludzi.
Komentarz Sebastiána: „Rozwój drogi pozwolił Brazylii stać się jednym z najważniejszych eksporterów na świecie. Od wołowiny przez kurczaka po kawę, cukier i soję; wsparła ona wzrost gospodarczy i zapewniła zatrudnienie w regionie. Wymagało to jednak również masowego wylesiania i niszczenia lasów deszczowych Amazonii, a kolonizacja, która się z tym wiąże, dramatycznie wpłynęła na życie mieszkańców.”
Podczas gdy możliwość produkcji i transportu towarów pobudziła brazylijską gospodarkę, kolonizacja Amazonii wzbudziła kontrowersje i przyniosła zmiany. Zdaniem Sebastiána „budowa drogi miała pozytywny wpływ ekonomiczny, ale jednocześnie mieszkańcy zostali wysiedleni ze swoich społeczności, tereny należące do państwa zostały nielegalnie sprywatyzowane, a tysiące ludzi zaczęło pracować w trudnych warunkach w gospodarstwach rolnych i hodowlanych. Istnieje wiele odizolowanych społeczności żyjących w lasach deszczowych – teraz mają pracę, ale ich życie zmieniło się na zawsze.”
fot. Sebastián Liste
Aby zaprezentować życie toczące się w tych wioskach oraz ich mieszkańców, Sebastián skorzystał z lustrzanki D850, z jej szybkością, rozdzielczością i ekspozycją, a także nagradzany, pełnoklatkowy bezlusterkowy aparat Z7. Trzy obiektywy, które towarzyszyły mu przez cały czas, to: AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G i AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G, a także obiektyw NIKKOR Z 24-70mm f/4 S dla aparatów bezlusterkowych.
Dodaje: „Potrzebowałem niezawodnego i solidnego sprzętu do pracy w gorących, wilgotnych i trudnych warunkach. Chciałem w obiektywny sposób udokumentować sytuację i odnaleźć piękno w codziennych kadrach. Wymagało to robienia wysokiej jakości zdjęć w ułamku sekundy przy jednoczesnym zachowaniu pełnej kontroli nad światłem i kolorami. Tylko wtedy mogłem przedstawić sprawę w sposób, na jaki ona zasługuje i pomóc zwiększyć świadomość zmian w tej odległej, ale istotnej części świata.”
fot. Sebastián Liste
Program „Specjalny projekt” firmy Nikon Europe Program „Specjalny projekt” firmy Nikon Europe umożliwia ambasadorom marki Nikon – do których należą utalentowani i wpływowi fotografowie z całej Europy – realizację ich wymarzonych projektów. Program jest częścią misji marki Nikon, której celem jest wspieranie inspirujących fotografów przez umożliwienie im realizacji projektów, na których im zależy, a przy tym stworzenie społeczności artystów wizualnych, stawiających na innowacyjność.
Więcej informacji na temat projektu Sebastiána można znaleźć na jego stronie Specjalny projekt.
Zestaw
W ramach tego projektu Sebastián używał następującego sprzętu:
Aparaty:
Fujifilm to koncern mający w swojej ofercie m.in. produkty z zakresu medycyny, poligrafii jak i fotografii. Te ostatnie są oczywiście dla nas najważniejsze, ale i te z dziedzin medycyny, jak chociażby cyfrowe aparaty rentgenowskie, czy też wszelkiego rodzaju urządzenia drukujące nie mogą być dla fotografa profesjonalnego, a nawet entuzjasty fotograficznego obojętne. Coraz częściej mamy do czynienia z wydrukami cyfrowymi, ale w dalszym ciągu te tradycyjne, bazujące na materiałach światłoczułych, są nadal niezwykle ważne w portfolio sprzedażowym firmy Fujifilm.
Bazując na danych publikowanych w raportach CIPA (Camera
& Imaging Product Association, patrz wykres), ogłoszonych 1 kwietnia
2024 roku, można powiedzieć, że na świecie w 2023 r. sprzedano ok.
7,72 mln aparatów cyfrowych, z czego aż 5,99 miliona stanowiły aparaty
z wymienną optyką (bezlusterkowce i lustrzanki), ale co ważniejsze,
rozpatrując japoński rok finansowy (od marca do marca) jest realna
szansa na dwucyfrowy wzrost sprzedaży.
23 kwietnia 2024 r. SIGMA Corporation poinformowała, w tym samym dniu co Tamron, o poszerzeniu oferty obiektywów do aparatów bezlusterkowych, o obiektywy z mocowanie Canon RF. Pierwszym, dostępnym z tym mocowaniem, będzie SIGMA 18-50 mm f/2,8 DC DN | Contemporary. Sigma prezentuje również nazwy pięciu kolejnych obiektywów z tym mocowaniem.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024