testowe TEST Panasonic S5 - najmniejszy bezlusterkowiec w portfolio - artykuł z Foto-Kuriera 11/202 września 2020 roku, czyli ponad półtora roku po premierze Lumix’a S1 (1.02.2019), firma Panasonic zaprezentowała nowy, najmniejszy w swoim portfolio, pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy – Lumix S5. Ma on matrycę CMOS o rozdzielczości 24,28 miliona, która charakteryzuje się szerokim zakresem dynamicznym i wysoką czułością. Na początku października model ten trafił do naszej redakcji. W teście, tam gdzie to miało sens, odnosimy się do Panasonica Lumix S1 (patrz FK 3/19), starszego i większego brata modelu S5 oraz do modeli konkurencyjnych.
Wiżajny, okolice trójstyku granic. Panasonic S5 + 70-200 mm f/2,8; par. eksp.: 1/5000 s; ISO 400; f/2,8; f=200 mm; fot. K. Patrycy
Panasonic Lumix S5 jest czwartym w ofercie tej marki pełnoklatkowym bezlusterkowcem, który łączy w sobie wiele cech starszych braci. Obecnie dostępne są cztery modele w serii Lumix S: S1R (do zdjęć w wysokiej rozdzielczości), S1 (do filmowania i fotografowania), S1H (stworzony by filmować przez duże F) oraz najnowszy S5 (najmniejszy łączący funkcje foto i wideo). Wprowadzając model S5 Panasonic wpisał się w trend, zapoczątkowany przez Canona w ubiegłym roku (model RP), tj. wprowadzania na rynek pełnoklatkowych bezlusterkowców o niewielkich wymiarach i od dość bogatych możliwościach, zarówno fotograficznych jak i filmowych. W tym roku do grupy tej dołączył też Nikon Z5 i Sony A7C (porównanie najważniejszych cech tych modeli przedstawiamy w tabeli pod koniec artykułu).
Przypomnijmy jedynie, że bezlusterkowce rodziny Lumix S, mają system mocowania obiektywów typu L-Mount, który umożliwia stosowanie obiektywów i adapterów firm: Leica, Panasonic i Sigma i co wpływa na ich wymiary zewnętrzne.
Gdy spojrzymy na niego od frontu to od razu zauważymy wiele podobieństw w wyglądzie zarówno do modelu S1 jak i S1R. W wyglądzie, ale nie w wielkości, gdyż S5 jest mniejszy (patrz porównanie) i lżejszy (714 g vs 899 g) od S1, a zatem doskonale wpisuje się we wspomniany na wstępie trend do miniaturyzacji. Jego wielkość jest bardzo zbliżona do wielkości Sony A7III, z którym zapewne wielu potencjalnych nabywców będzie go porównywało i … słusznie. Pomimo podobieństwa szybko dostrzeżemy też spore różnice w budowie między S1 i S5. Szczegóły są dokładnie widoczne na załączonych obok zdjęciach. W dalszej części zwracamy uwagę jedynie na najważniejsze z nich. Patrząc na przednią część korpusu od razu zauważymy, że S5 ma nieco mniejszy od S1 uchwyt z prawej strony aparatu, jest on płytszy, ale i tak nie jest aż tak płytki jak w nowym Sony A7C. Pomimo zmian wielkościowych nadal dobrze się układa w dłoni, choć większe ręce będą wolały obcować z modelem S1. W tylnej część korpusu zmian jest już naprawdę sporo. Jest nowy ekran dotykowy, wreszcie osadzony na przegubie (patrz dalej), który wymusił pewne zmiany konstrukcyjne. Przycisk nagrywania filmów przeniesiono, wzorem S1H, na górę korpusu [2], ale na szczęście nie zrezygnowano, jak w Sony A7C, z mini joysticka na tylnej ściance korpusu [3].
Wprawne oko zauważy też, że zmieniono kształt wizjera elektronicznego. Ten w S5 [4] wydaje się być lepiej wyprofilowany. Najwięcej zmian poczyniono w górnej części korpusu, z której zniknął wyświetlacz, a w jego miejscu pojawiło się koło wyboru trybów pracy [5]. Przednie pokrętło wyboru funkcji znalazło teraz swoje miejsce wokół spustu migawki [A]. Wszystkie zmiany wydają się być dobrze przemyślane i umożliwiają szybką przesiadkę z modeli bardziej zaawansowanych na S5 i odwrotnie, co jest dużym plusem testowanego modelu.
Praca w słabych warunkach oświetleniowych
data dodania: 05-12-2020
godzina dodania: 09:00
odsłon: 5840
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
Test Nikona Z f, stylizowanego na FM2 i przewyższającego wzorce - artykuł z Foto-Kuriera 12/23 20 września 2023 r. firma Nikon wprowadziła na rynek pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy Nikon Z f. Nowość inspirowana kultową lustrzanką Nikon FM2 łączy tradycyjny design z zaawansowaną technologią i wysoką jakością zdjęć. Model ten, z wieloma unikalnymi cechami, to sentymentalny ukłon w stronę bogatej historii firmy i dowód na to, że Nikon lubi i wciąż chce zaskakiwać fotografujących i twórców kontentu. Ale ta podrasowana i stylizowana na FM2 wersja Nikona Z 6II pod wieloma względami przewyższa ten ostatni, od którego debiutu minęły już 3 lata (17.10.2020 r.). Na przełomie października i listopada mieliśmy okazję testowania tego modelu i teraz dzielimy się z Państwem naszymi wrażeniami. Canon RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z w porównywarce Zaprezentowany 2 listopada 2023 r. Canon RF 24–105 mm f/2,8L IS USM Z - kamień milowy w technologii obiektywów dla fotografów i operatorów kamer - jest w naszej porównywarce. Zobacz jego dane techniczne. Nowy termin - czwarty etap Ligi Foto-Kuriera 2024 pt. "Brzeg" - zgłoszenia do 12 maja Ponieważ nie wszyscy zorientwali się o tym, że przedłużyliśmy termin przyjmowania zgłoszeń do 7 maja, a nadal są osoby, które mają niewykorzystane kody na Ligę - które dostały z opóźnieniem (przeciążenie systemu zgłoszeń). Dlatego przedłużyliśmy dla tych osób czas przyjmowania zgłoszeń do 12 maja do końca dnia tj. do 12 maja do godziny 23.59. To już termin ostateczny. Za utrudnienia przepraszamy i dziękujemy za zrozumienie. Zamieszczony montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bocheński, Kamil Górawski, Mariusz Kulesza, Piotr Dras, Robert Sic i Sylwia Tylkowska. Autorzy zdjęć wykorzystanych w montażu, wysłali już swoje prace. Zainspiruj się nimi i w dowolnym momencie dołącz do zabawy. Do wygrania ponad 16 tys. złotych. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |