testowe Fujifilm X-A1, najtańszy z systemu X. Pełny TEST z FK 12/13
ciąg dalszy...Szumy
![]()
![]() Przy odszumianiu na poziomie 0 i +2 poziom sygnału szumowego w testowanym modelu jest nawet niższy niż w X-E1 i X-M1. Na poziomie –2 nie widać różnic między X-M1 a X-A1.
Do testu wykorzystaliśmy tablicę barwną X-rite. Pomiary testowe wykonaliśmy na plikach JPEG o najmniejszej kompresji, czyli na największych. Ekspozycja i balans bieli zostały zmierzone światłomierzem Gossen Digipro F i kolorymetrem Minolta Color Meter III. Pomiary przy świetle żarowym o temperaturze barwowej 3000 K wykonaliśmy przy redukcji szumów na poziomach –2, 0 oraz +2, ustawiając balans bieli na dedykowany do oświetlenia żarowego. Światło błyskowe miało temperaturę 5000 K, a balans bieli działał w trybie przeznaczonym do światła słonecznego. Ekspozycję ustawialiśmy ręcznie wg wskazań światłomierza.
![]() ![]() Zdjęcia wykonano przy standardowym poziomie odszumiania 0. Możliwy zakres ustawienia to od –2 do +2. Szumy widoczne są dopiero przy maksymalnej czułości, ale szczegóły obrazu zanikają znacznie szybciej. Na jednolitych powierzchniach zanik szczegółów zaczyna być widoczny przy ISO 1600, a przy ISO 6400 jest już bardzo wyraźny. Zanik szczegółów najlepiej zaobserwować na napisie zaznaczonym strzałką. Dynamika
![]() Dynamika matrycy X-A1 utrzymuje się na identycznym poziomie co w X‑M1, ale niższym niż w modelu X-E1. Przydatna okazuje się opcja rozszerzonej dynamiki.
Rozpiętość dynamiki przetwornika sprawdziliśmy przy oświetleniu żarowym o temperaturze barwowej 3000 K. Przy normalnym zakresie dynamicznym używaliśmy ekwiwalentu czułości ISO 200, przy rozszerzonym zakresie 400% – ISO 800.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]() Na odwzorowanie szczegółów duży wpływ ma poziom zastosowanej redukcji szumów. Na poziomie –2 szczegóły są widoczne nawet przy ISO 6400. Niestety wraz z nimi dobrze widoczny jest również szum. Odszumianie na poziomie 0 redukuje ilość szumów do niezauważalnej ilości w większości sytuacji pozostawiając widoczne kontury wszystkich obiektów w kadrze. Odszumianie na poziomie +2 zapewnia idealnie gładki obraz nawet przy najwyższych ekwiwalentach czułości. Niestety odbywa się to kosztem wyraźnej utraty szczegółów obrazu. Zastosowanie zwiększonego zakresu dynamiki nie wpływa w widoczny sposób na zwiększenie poziomu zaszumienia.
data dodania: 18-04-2017
godzina dodania: 16:14
odsłon: 10322
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - prezentujemy okładkę Przed Państwem okładka 43. Wydania Specjalnego Foto-Kuriera 2/25 poświęconego aparatom. Jednak zanim Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 pt. "Aparaty" ujrzy światło dzienne, a będzie to szybciej niż niektórym się wydaje, króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie. ![]() Foto-Kuriera - FK 12/25 on-line - od jutra w salonach prasowych i najlepszych sklepach fotograficznych Foto-Kurier 12/25 jest dostępny on-line - w naszym e-kiosku. Tym razem okładkę ozdobiło zdjęcie przedstawiające Alberta Watsona, wykonane na targach Paris Photo przez Tadeusza Koniarza. W wydaniu prezentujemy między innymi, jedyną w Polsce tego typu, obszerną relację z tego wydarzenia. W środku są też testy, opisy...Tymczasem zapraszamy do lektury Foto-Kuriera 11/25, który już 17 grudnia zamieni się miejscami na półkach w najlepszych salonach prasowych i wzbogaci naszą ofertę w najlepszych sklepach fotograficznych w Polsce. Przejrzyj on-line, nie kupuj w ciemno. ![]() LIGA FOTO-KURIERA 2025 - VII etap pt. "Detal w krajobrazie" Liga Foto-Kuriera 2025 to atrakcyjne nagrody o łącznej wartości ponad 21 tys. zł. Zobacz kto wygrał 7. etap Ligi Foto-Kuriera 2025 i dołącz do zabawy na dowolnym jej etapie. 7 etap miał tytuł "Detal w krajobrazie". Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||