Wydania FK: 170,
publikacje: 9031,
wydarzenia: 2235,
opisy i testy: 2074,
galerie zdjęć: 288796,
użytkownicy: 9716
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Panasonic Lumix GH1 - Aparat multimedialny
ciąg dalszy...
Możliwości multimedialne
Możliwości
multimedialne to bez wątpienia najmocniejsza strona tego aparatu.
Większe niż w aparatach kompaktowych wymiary matrycy sprawiają, że pod
względem jakości nagrań Lumiksowi bliżej będzie do zaawansowanych nawet
kamer wideo i lustrzanek z funkcją filmowania. Zgodnie z najnowszymi
standardami sekwencje rejestrowane są w formacie Full HD 1920×1080 i HD
1280×720 z częstotliwością 30 kl./s. Nagrania zapisywane są w postaci
plików QuickTime Motion JPEG lub kodowanie w standardzie AVCHD
(MPEG-4/H.264), co ma umożliwiać zapisywanie filmów dwa razy dłuższych
w rozdzielczości HD (w porównaniu z tradycyjnym JPEG Motion). Czas
jednego nagrania ograniczony jest do 29 min 59 s. Wbrew pozorom, nie
jest to spowodowane względami technicznymi – ograniczenia wymusza na
producentach europejskie prawodawstwo, zgodnie z którym każde
urządzenie rejestrujące sekwencje dłuższe niż 30 min traktowane jest
jak kamera wideo, a to wiże się z wyższym opodatkowaniem. Nagrywanie
rozpoczynamy i kończymy tym samym dedykowanym przyciskiem, umieszczonym
pod kciukiem na tylnej ściance aparatu. Na ekranie pojawia się
pulsująca czerwona kropka, wyświetlany jest też czas rejestracji
i pozostały czas nagrania. Największą przewagą aparatów z wymienną
optyką nad multimedialną lustrzanką ma być jednak brak lustra,
umożliwiający zastosowanie autofocusu pracującego w trybie ciągłym.
Jakość nagrania możemy szybko zmienić dzięki QuickMenu
Jak to się sprawdza w praktyce?
Otóż
bardzo różnie – aparat faktycznie sam ostrzy, ale niestety nie
najszybciej i potrafi się zgubić; na szczęście możemy szybko doostrzyć
obraz wciskając do połowy spust migawki. Nie jest więc jeszcze idealnie
ale i tak o niebo lepiej niż w przypadku lustrzanek. Świetnie sprawdza
się też nowy obiektyw- jest naprawdę cichy zarówno podczas zmiany
ogniskowej jaki i ustawiania ostrości. Tego samego nie można niestety
powiedzieć o pracy pokrętła sterowania, znajdującego się poniżej
spustu.
Zacznijmy od początku. Dla ambitnych użytkowników
przewidziano wybierany na „grzybku” tryb kreatywny. W tym trybie
z poziomu menu możemy zdecydować się na ręczną kontrolę czasu,
ekspozycji lub obu tych parametrów. Teraz panujemy więc już nad czasem
otwarcia migawki i głębią ostrości, ale cena jest wysoka – parametry
kontrolujemy za pomocą umieszczonego poniżej spustu pokrętła. Każdy
„przeskok” w prawo lub w lewo jest bardzo głośny, a wbudowany mikrofon
rejestruje to bardzo wyraźnie.
Skoro jesteśmy już przy mikrofonie –
na szczęście nie musimy go używać. Rejestruje co prawda dźwięk
stereofonicznie (choć nie jest to jeszcze dźwięk przestrzenny) ale
i tak dużo lepszym wyjściem będzie zastosowanie mikrofonu zewnętrznego,
np. dedykowanego dla tego aparatu Panasonika DMW-MS1 instalowanego na
„gorącej stopce” czyli złączu zewnętrznej lampy.
Zdjęcia i filmy
w formacie AVCHD można odtworzyć bezpośrednio w telewizorze Panasonic
Viera Full-HD. Wystarczy umieścić kartę pamięci SD w slocie SD/SDHC
(Viera Image Viewer) lub w odtwarzaczu Blu-ray. Możemy też podłączyć
aparat LUMIX DMC-GH1 za pomocą kabla mini HDMI i funkcji Viera Link.
Do
filmowania w dużej rozdzielczości zalecane są karty pamięci co najmniej
6 klasy prędkości (class 6) ale jak przekonaliśmy się niedawno karta
karcie nie równa i nie zawsze deklarowana klasa zgadza się
z faktycznymi możliwościami nośnika (Panasonic ma już w ofercie karty
10 klasy).
Trzeba jeszcze pochwalić GH1 za bardzo dobry ekran LCD.
Umieszczony na przegubie, 3-calowy, o zwiększonej rozdzielczości (460
tys. pikseli) daje naprawdę duże możliwości. W swojej klasie, pod
względem możliwości multimedialnych GH1 jest w tej chwili niewątpliwie
liderem. Za możliwości multimedialne przyznajemy mu więc 6 punktów.
Podsumowanie
Panasonic
GH1 to przede wszystkim aparat o imponujących możliwościach
multimedialnych. Cena na poziomie 6999 zł w pierwszej chwili wydaje się
wręcz szalona, ale trzeba przyznać że próżno szukać kamery z wymienną
optyką i tak dużym przetwornikiem za te pieniądze. To bez wątpienia
aparat dla fanów filomowania. Tym którym zależy głównie na fotografii
polecamy dużo tańszego poprzednika, model G1
20 września 2023 r. firma Nikon wprowadziła na rynek
pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy Nikon Z f. Nowość inspirowana kultową
lustrzanką Nikon FM2 łączy tradycyjny design z zaawansowaną technologią
i wysoką jakością zdjęć. Model ten, z wieloma unikalnymi cechami, to
sentymentalny ukłon w stronę bogatej historii firmy i dowód na to,
że Nikon lubi i wciąż chce zaskakiwać fotografujących i twórców
kontentu. Ale ta podrasowana i stylizowana na FM2 wersja Nikona Z 6II
pod wieloma względami przewyższa ten ostatni, od którego debiutu minęły
już 3 lata (17.10.2020 r.). Na przełomie października i listopada
mieliśmy okazję testowania tego modelu i teraz dzielimy się z Państwem
naszymi wrażeniami.
18 kwietnia 2024 r. firma Sony zaprezentowała nowy flagowy monitor profesjonalny Sony BRAVIA FW-BZ53L o przekątnej 98 cali, który łączy w sobie antyodblaskową powierzchnię z wyjątkową jakością obrazu i wysoką jasnością. Firma Sony dodała 98-calową wersję monitora do swojej linii BZ30L, który uzupełnia niedawno ogłoszone modele BRAVIA 7, BRAVIA 8 i BRAVIA 9 z seri FWD, które umożliwiają uzyskanie kinowych wrażeń w pomieszczeniach mieszkalnych.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024