testowe Test aparatu Fujifilm FinePix HS10 - 30-krotny zoom. Pełny tekst artykułu, który ukazał się w Foto-Kurierze 4/2010ciąg dalszy...To właśnie obiektyw wydaje się największą zaletą tej konstrukcji. 30-krotny, ręcznie obsługiwany zoom Fujinon o rekordowym zakresie 24–720 mm (dla małego obrazka) i zmiennym świetle f/2,8–5,6 daje ogromne możliwości. Przede wszystkim mamy do dyspozycji zarówno szeroki kąt, jak i naprawdę imponujące zbliżenie. W praktyce wykonywanie zdjęć na ogniskowej 720 mm z ręki nie jest jednak łatwe – można sobie wyobrazić, że najdrobniejsze poruszenie aparatem wyraźnie zmienia kadr. Zastosowana stabilizacja matrycy sprawia, że obserwowany na ekranie lub w wizjerze obraz dodatkowo „pływa” – delikatnie kołysze się na wszystkie strony. W niektórych sytuacjach problemy możemy mieć również z ostrzeniem. Autofocus jest bardzo czuły, więc jeśli w kadrze, w interesującej nas płaszczyźnie, mamy wiele elementów w niewielkich odległościach, AF będzie „skakał”, i nic na to nie poradzimy. Najlepszym wyjściem byłoby po prostu zastosowanie statywu. Trzeba za to przyznać, że zdjęcia wykonane na największym zbliżeniu charakteryzuje naprawdę wysoka jakość. Zachowanie dobrych parametrów optycznych przy takiej rozpiętości ogniskowych to nie lada sztuka.
W trybie automatycznego pomiaru balansu bieli, w oświetleniu żarowym, aparat zbyt ciepło oddaje barwy. Po przełączeniu w tryb dedykowany (WB żarowe) barwy są zdecydowane chłodniejsze. Pod tym względem HS10 lepiej radzi sobie przy błysku – zarówno w trybie Auto, jak i dedykowanym dobrze ocenia temperaturę barwową. Nie ma możliwości doboru temperatury wg skali Kelvina.
Światło błyskowe
Światło żarowe
Oprócz podstawowych trybów P, A, S, M, HS10 „oferuje” również wiele bardziej lub mniej użytecznych gadżetów. Ciekawą funkcją jest tryb szerokiej panoramy, realizowany podobnie jak w HX10 Sony, czyli przez przesuwanie aparatu na boki (również trzymając aparat w pionie), w górę lub w dół. Na ekranie pojawia się strzałka informująca nas o postępie rejestracji. Inne funkcje, to m.in. Motion Remover (aparat wykonuje 5 zdjęć, a następnie łączy je eliminując ruchome elementy), tryb fotografowania obiektów w szybkim ruchu (łączy kilka ujęć w jedno zdjęcie 7, pokazując kolejne fazy ruchu), czy tryb fotografowania przy słabym oświetleniu (łączy ujęcia wykonane z wysokimi i niskimi czułościami ISO). To oczywiście tylko wybrane funkcje. W tej klasie aparatów to jednak naprawdę dużo. Za możliwości fotograficzne przyznajemy 5,5 punktu.
Tryb łączenia wielu ujęć umożliwia wykonywanie dynamicznych zdjęć sekwencyjnych. W niektórych przypadkach efekty będą dalekie od oczekiwanych. Ruchomy motyw nie powinien nakładać się na siebie dlatego tak ważny jest prawidłowy dobór czasu realizacji serii.
Możliwości multimedialne
Do kadrowania wykorzystujemy 3-calowy ekran LCD (230 tys. pikseli), pokrywający ok. 97% kadru, lub stosunkowo duży, elektroniczny wizjer EVF FLCD (0,2 cala, 200 tys. punktów) który przydaje się gdy fotografujemy w mocnym słońcu oraz gdy zależy nam na precyzyjnym kadrowaniu przy długich ogniskowych. Wizjer minimalnie smuży tylko gdy fotografujemy w gorszych warunkach oświetleniowych. Rozdzielczość jest wystarczająca, choć oczywiście przyjemniej pracuje się z wizjerem o dużej rozdzielczości (jak np. w wizjerze VF-2 Olympusa PEN). Automatyczne przełączanie trybu kadrowania z ekranu na wizjer po przystawieniu oka, z pozoru bardzo użyteczne, w praktyce jest trochę zbyt wolne. Zanim wyświetli nam się obraz, unikalna chwila często umyka. Niemniej za wizjer należy się 5 punktów.
Zasilanie
Aparat zasilany jest czterema bateriami alkalicznymi typu AA, lub akumulatorkami niklowo-wodorkowymi (NiMH) typu AA. Rozwiązanie z pozoru dobre – bo popularne „paluszki” możemy kupić praktycznie wszędzie. Często okazuje się jednak, że łatwiej byłoby nam naładować akumulator niż szukać baterii. Niemniej ogniwa okazują się całkiem wydajne. Jeden komplet o pojemności 2700 mAh umożliwił wykonanie ponad 500 zdjęć.
Podsumowanie FinePix HS10 to chyba najbardziej udany kompaktowy superzoom Fujifilm i jedna z najciekawszych konstrukcji w tym segmencie na rynku. Niewielki korpus kryje naprawdę duże możliwości – „oferuje” dobrą jakość zdjęć, szeroki zakres ogniskowych i wiele ciekawych funkcji. Dodatkowym atutem może być też niewygórowana cena, ustalona na poziomie ok.1800 zł. Zaskoczeniem były dla nas tylko błędy pojawiające się przy wysokich czułościach ISO. Wykonane w naszym redakcyjnym studiu zdjęcia za pośrednictwem Fujifilm Polska trafiły do inżynierów w japońskiej centrali firmy. W oficjalnym komunikacie poinformowano nas, że na ich podstawie opracowano nową wersję oprogramowania „odpowiedzialnego” za przetwarzanie obrazu. W finalnych egzemplarzach problem ma już nie występować.
Ocena końcowa
Tekst, pomiary i zdjęcia: Maciej Zieliński
Przejdź do pierwszych testowych zdjęć [kliknij] Arykuł opublikowano w FK 4/2010 [kliknij]
data dodania: 07-12-2010
godzina dodania: 15:06
odsłon: 67091
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21
Trzeci etap Ligi Foto-Kuriera 2024 pt. "W deszczu" - zgłoszenia tylko do 7 kwietnia Montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bochenski, Marian Dereń, Maria Galimska, Kaz Karżel, Ryszard Warchoł. Oni już wgrali swoje zdjęcia do trzeciego etapu Ligi Foto-Kuriera pt. "W deszczu". Zainspiruj się i dołącz do wybranych. Termin zgłoszeń mija 7 kwietnia. Zapraszamy do rywalizacji. LIGA Foto-Kuriera 2024 - poznaj tematy - do wygrania nagrody za ponad 16 tys. zł Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2024 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród przekracza 16 tysięcy zł. OKIEM EKSPERTÓW ocena zdjęć - Foto-Kurier 3/24 - zdjęcia użytkowników tego portalu Marta Darowska i Tadeusz Koniarz, eksperci nie tylko w dziedzinie fotografii, poddają swojej opinii wybrane zdjęcia użytkowników galerii foto-kurier.pl. Wgrywaj zdjęcia do serwisu jeśli chcesz, żeby nasi eksperci omówili je na łamach Foto-Kuriera. Tym razem omawiają między innymi zdjęcie, którego autorka jest Daria Sandelewska serię, nastepnym razem mogą to być Twoje zdjęcia. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |