testowe Sony Cyber-shot DSC-HX100V (test) - pełna wersja artykułu opublikowanego w Foto-Kurierze 9/2011
ciąg dalszy...Nowa matryca oraz procesor przejęty z lustrzanek zapewniają szybką obróbkę sygnału – temu zawdzięczamy zarówno błyskawiczne „sklejanie” panoram, zdjęć HDR, rozmywanie tła, jak i zdjęcia seryjne. Sony Cyber-shot DSC-HX-100V może wykonać serię 10 zdjęć w ciągu sekundy, lub w ciągu 5 sekund. To pozwala uchwycić sekwencję szybkiego ruchu.
![]()
Sony może wykonać 10 zdjęć na sekundę, pozwalając zarejestrować kolejne fazy szybkiego ruchu.
Ale żeby nie było tak całkiem różowo: aparat szybko działa, gdy już „się rozkręci” – ale rozruch jest długi, a i ustawienie ostrości i ekspozycji zajmuje mu zdecydowanie więcej czasu niż lustrzance. Ale jak już wszystko jest ustawione, zdjęcia są wykonywane prawie bezgłośnie i bezzwłocznie. Ocena 6.
Odwzorowanie barwne Sony dobrze odwzorowuje barwy, szczególną uwagę zwraca to, jak sobie radzi z oświetleniem żarowym – zarówno w balansie automatycznym, jak i ustawionym na balans dla światła żarowego. Ocena 5.
![]()
Testowe zdjęcia balansu bieli wykonane przy świetle dziennym (5500 K) oraz żarowym (2700K).
Jakość optyczna – uwagi dodatkowe
Rozdzielczość zdjęć z Sony Cyber-shot DSC-HX-100V nie oddaje pełnej sprawiedliwości jego matrycy, a także obiektywowi. Obiektyw jest wysokiej jakości, matryca też niezła, ale jej mała wielkość powoduje generowanie dużych szumów, które Sony skutecznie redukuje zarówno na samej matrycy, jak i w oprogramowaniu aparatu, ale przy tym okrada obraz z drobnych szczegółów i pogarsza jego rozdzielczość. Na poziomie pikseli, gdy oglądamy obraz na 100% na ekranie monitora od razu widać, że nie jest to zdjęcie z lustrzanki. Z powodu zarówno redukcji szumów, jak i wyostrzania, obraz nabiera typowego dla kompaktowych aparatów cyfrowych charakteru „pastelowego” czy „akwarelowego”. Dlaczego jest to aż tak widoczne? Wystarczy sobie uświadomić, że powierzchnia matrycy Sony Cyber-shot DSC-HX-100V jest 14-krotnie mniejsza od powierzchni matrycy rozmiaru APS-C.
![]()
Powierzchnia matrycy Sony Cyber-shot DSC-HX-100V jest 14-krotnie mniejsza od powierzchni matrycy rozmiaru APS-C.
Jeszcze jedna cecha związana ze zmiennogniskowym charakterem obiektywu: rozwiązanie trybu makro. W tego typu konstrukcji minimalna odległość fotografowania zmienia się wraz z ogniskową. Tak też jest w Sony Cyber-shot DSC-HX-100V, a najmniejszą odległość obrazową a jednocześnie największą skalę odwzorowania uzyskujemy przy najkrótszej ogniskowej. Przednia soczewka znajduje się wtedy tuż przed fotografowanym obiektem. Wydaje się to bez sensu – gdyż bliskość aparatu płoszy fotografowane insekty, ale jak się uda, wychodzą fajne zdjęcia, bo dzięki szerokiemu ujęciu i bliskości obiektu powstaje wrażenie, jak byśmy byli w samym centrum „akcji”.
Podsumowanie Chyba nie trzeba dodawać, że aparat spodobał się nam. Zdumiewające jest jednak, jak bardzo. Poza drobnymi niedogodnościami trudno było nam znaleźć sytuację, z którą Sony Cyber-shot DSC-HX-100V nie potrafiłby sobie poradzić. Jak na aparat z tak małą matrycą, jakość zdjęć jest niezwykle wysoka, natomiast mnogość funkcji pozwala „dokopywać się” do coraz nowszych możliwości. Ten aparat kompaktowy zamiast ograniczać kreatywność, raczej do niej zachęca. HX100V to bardzo dobra konstrukcja, śmiało stająca w szranki z modelami konkurencji.
![]()
Jarosław Brzeziński
zdjęcia produktów: mat. inf. Sony aparat do testów dostarczyła firma Sony Artykuł ukazał się w Foto-Kurierze 9/2011 >>> data dodania: 13-01-2012
godzina dodania: 13:45
odsłon: 76780
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Autoportret świąteczny od kuchni - PRO STUFF i Łukasz Pietrzak - przerwa wakacyjna do 15 stycznia Wraz z Foto-Kurierem 12/25 rozpoczynamy kolejny cykl porad fotograficznych pt. "Kulisy jednego zdjęcia" przygotowany wraz z firmą PRO STUFF. Tym razem będzie to autoportret świąteczny od kuchni w wykonaniu Łukasza Pietrzaka, który wraz z nami i marką PRO STUFF życzy Państwu zdrowych, spokojnych, rodzinnych i zawsze ostrych w kadrze Świąt Bożego Narodzenia oraz samych udanych kadrów w 2026 r. Przy okazji informujemy, że w tym roku przerwa Świąteczna w Foto-Kurierze zakończy się 15 stycznia 2026 r. Wszelkie zamówienia będziemy realizować sukcesywnie. Dziękujemy za cierpliwość. DO SIEGO ROKU. ![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - dostępne on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie. ![]() Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||