Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

TEST Canon EOS R5 - 8K, czyli epokowe zmiany - artykuł z Foto-Kuriera 11/20

ciąg dalszy...

 

TEST Canon EOS R5 - 8K, czyli epokowe zmiany - artykuł z Foto-Kuriera 11/20

 

Możliwości edycyjne

Aparat, tak jak 5D Mark IV, ma wbudowane funkcje przetwarzania i edycji obrazów RAW. Nie ma natomiast wyciągniętego na wierzch przycisku Creative Photo, który uruchamiał w 5D Mark IV funkcję odtwarzania porównawczego: dwa obrazy są wyświetlane obok siebie, umożliwiając przeglądanie, powiększanie i porównywanie jakości zdjęć o różnej ekspozycji. Nadal obecna jest wbudowana funkcja oceny [12] zdjęć za pomocą specjalnego przycisku ułatwiającego segregowanie fotografii przed przystąpieniem do końcowej obróbki.

 

TEST Canon EOS R5 - 8K, czyli epokowe zmiany - artykuł z Foto-Kuriera 11/20

 

Nadal nie znajdziemy w aparacie żadnych filtrów efektowych dostępnych np. w Nikonach D800 - D850 oraz w Nikonach Z 6 - Z 7II. Dzięki technologii Dual Pixel RAW w Canonie EOS R5 możliwa jest korekta ostrości i kontrastu w tle oraz zmiana parametrów oświetlenia (np. portretów) nawet po wykonaniu zdjęcia - co dodatkowo zwiększa możliwości twórcze, o ile wcześniej zdjęcia zostaną zarejestrowane w tym trybie. Można też przekonwertować plik HEIF na JPEG [13], a także zmienić rozmiar zdjęcia oraz wykadrować je i wybrać opcje kolekcjonowania zdjęć do fotoksiążki. Canon EOS R5 za możliwości edycyjne otrzymuje tyle samo co 5D M IV, czyli 5,25 pkt.

 

TEST Canon EOS R5 - 8K, czyli epokowe zmiany - artykuł z Foto-Kuriera 11/20


Wizjer

Zastosowany w testowanym Canonie 0,5-calowy elektroniczny wizjer (EVF) o rozdzielczości 5,76 miliona punktów odświeża się z częstotliwością 120 kl./s, dając realistyczny podgląd kadru, porównywalny jakościowo z wizjerem optycznym np. w Canonie EOS 5D Mark IV. Jest to jeden z najbardziej zaawansowanych wizjerów elektronicznych. Za wizjer elektroniczny przyznajemy 5,75 pkt.

Ekran

W Canonie 5D MIV jest na stałe wbudowany, dotykowy ekran LCD o przekątnej 3,2" o rozdzielczości (1,62 mln). W R5 ekran o tej samej wielkości i nieco większej rozdzielczości wynoszącej 2,1 mln pikseli zamocowano na przegubie (tak jak w 90D). To dobra decyzja ze strony Canona. Pod względem komfortu pracy Canon R5 sporo zyskał, a ekran podczas transportu będzie trudniej uszkodzić. Za ekran przyznajemy 5,65 punktu.

 

Kościół pw. Trójcy Przenajświętszej w Tykocinie w blasku zachodzącego słońca. Canon EOS R5 + RF 24-70 mm f/2,8; par. eksp.: 1/1000 s; ISO 3200; f/9; f=48 mm

Kościół pw. Trójcy Przenajświętszej w Tykocinie w blasku zachodzącego słońca. Canon EOS R5 + RF 24-70 mm f/2,8; par. eksp.: 1/1000 s; ISO 3200; f/9; f=48 mm

 

Możliwości multimedialne

Profesjonalni twórcy wideo mogą rejestrować wewnętrznie materiały filmowe RAW 8K 12-bit przy zapisie na pełnej matrycy, uzyskując prawdziwie kinowy efekt z ciągłym śledzeniem AF oczu i twarzy u ludzi i z detekcją zwierząt. EOS R5 ustanawia także nowe standardy dla twórców filmujących w rozdzielczości 4K, gdyż umożliwia nagrywanie w rozdzielczości 4K DCI (pełna klatka) i 4K UHD w 120p (119,88 kl./s) 10-bit/ 4:2:2, dając ogromne możliwości w rejestrowaniu wysokiej rozdzielczości filmów, z płynnym slow-motion i pełnym śledzeniem autofocusu. Dostępny jest także specjalny tryb 4K HQ, który rejestruje szczegóły obrazu z częstotliwością klatek do 30p, dzięki wewnętrznemu nadpróbkowaniu materiału 8K. Żeby nie powtarzać specyfikacji przytaczamy najważniejsze z możliwości filmowych Canona EOS R5:
Wewnętrzne nagrywanie wideo 8K RAW do 29,97 kl./s (bez cropa)
Wewnętrzne nagrywanie wideo 8K do 29,97 kl./s (bez cropa) w Canon Log 10-bit 4:2:2 (H.265) lub 10-bit HDR PQ (H.265) 4:2:2
Wewnętrzne nagrywanie 4K do 119,88 kl./s (bez cropa) 10-bit Canon Log 4:2:2 (H.265) lub 4:2:2 10-bit HDR PQ (H.265)
4:2:2 10-bit w Canon Log lub 4:2:2 10-bit na wyjściu HDR PQ przez HDMI przy 4K 59,94 kl./s.

Dość powiedzieć, że w Canonie EOS 5D Mark IV kończyliśmy na rozdzielczości 4K (17:9) 4096 × 2160 (29,97, 25, 24, 23,98 kl./s). Przeskok pod kątem możliwości filmowania jest gigantyczny. Innowacyjna w aparatach funkcja rejestracji filmowej w rozdzielczości 8K była jednym z powodów przyznania Canonowi EOS R5 nagrody EISA za innowacyjność w sezonie 2020-2021.

Opcję łączności

 

TEST Canon EOS R5 - 8K, czyli epokowe zmiany - artykuł z Foto-Kuriera 11/20


Dzięki wbudowanemu modułowi Bluetooth i Wi-Fi, EOS R5 (5 Ghz Wi-Fi) można łatwo połączyć ze smartfonem i siecią, umożliwiając szybkie udostępnianie plików i transfer FTP/FTPS. Ta funkcja umożliwia również zdalne sterowanie aparatami za pomocą aplikacji Camera Connect [14] [15] i EOS Utility, podłączonymi do komputera PC lub Mac za pośrednictwem Wi-Fi lub szybkiego złącza USB 3.1 Gen 2. EOS R5 obsługuje także automatyczne przesyłanie plików z urządzenia na platformę chmurową image.canon - w celu łatwego udostępniania czy drukowania zdjęć, ale także integracji z popularnymi platformami w chmurze tj. Google Photos** czy Adobe Cloud**.

** Wymagane konto na Google Photos lub Adobe Cloud oraz rejestracja na platformie image.canon. W Canonie R5 nie ma już wbudowanego modułu GPS dodaje współrzędne geograficzne do danych EXIF z automatycznym oznaczeniem czasu, co ułatwiało w 5D M IV zarządzanie zdjęciami.

Obraz filmowy lub zdjęciowy rejestrowany jest na kartach CFexpress i SD UHS II, a w Canonie EOS 5D Mark IV były to karty CF type I zgodne z UDMA 7 oraz SD/SDHX/SDXC zgodnymi z UHS-I, to kolejna przepaść jakościowa między modelami, choć trzeba przyznać, że do możliwości 5D Mark IV karty CF i SD z UHS-I były i są wystarczające. W aparacie dostępna jest też elektroniczna poziomnica [16]. Możemy z niej korzystać w trybie Live View jak i podczas fotografowania z użyciem wizjera optycznego.

 

TEST Canon EOS R5 - 8K, czyli epokowe zmiany - artykuł z Foto-Kuriera 11/20

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 05-12-2020
 
godzina dodania: 09:00
 
odsłon: 11231
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.095) / 0.085

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |