testowe
TEST Nikkor Z DX 50-250 mm f/4,5-6,3 VR - uniwersalny zoom ze stabilizacją - TEST z Foto-Kuriera 4-5/20
Wybierając się na urlop, czy weekendowy wypad, szczególnie gdy w planach mamy dużo spacerów, próbujemy wziąć ze sobą jak najbardziej uniwersalny sprzęt fotograficzny, żeby ograniczyć dźwiganie. Dobrą propozycją na taki wypad jest zoom o szerokim zakresie ogniskowych, dzięki któremu możemy fotografować bliskie plany, portretować oraz wykonywać spore zbliżenia. Przedstawiamy Nikkora Z DX 50-250 mm f/4,5-6,3 VR, który świetnie wpisuje się w powyższą charakterystykę.
![]() Kazachstan, ośrodek rekreacyjno-wypoczynkowy „Gunny”. Fragment pokazu jazdy konnej (wycinek kadru). Przy tego typu ekwilibrystyce długa ogniskowa jest niezbędna. Nikon Z 50 + 50-250 mm f/4,5-6,3 VR; par. eksp.: 1/250 s; ISO 1000; f/6,3; f=155 mm; fot. K. Patrycy
Mechanika i ergonomia
![]()
Nikkor Z DX 50-250 mm f/4,5-6,3 VR przystosowany jest do pracy z aparatami wyposażonymi w matryce formatu APS-C, (Nikon Z 50), po podłączeniu go do pełnoklatkowych konstrukcji (Z 6, Z 7) aparat automatycznie przestawi się na pracę typu crop. Nikkor Z 50-250 mm waży 305 g i ma wymiary 74 × 110 mm w pozycji transportowej [1] . Przy ogniskowej 50 mm obiektyw wydłuża się o ok. 39 mm [2] , a przy 250 mm o ok. 85 mm [3]. Tubus testowanego modelu wykonany jest z tworzywa sztucznego, tak jak i jego bagnet, na którym znajduje się 11 styków komunikacyjnych [4]. Tuż za bagnetem jest mała, biała kropka ułatwiająca odpowiednie zamocowanie obiektywu do aparatu [5].
![]()
Dalej są dwa pierścienie: pierwszy, 9-milimetrowy do ustawiania ostrości w trybie ręcznym [6], drugi, bardzo szeroki (67 mm z czego ok. 50 mm jest radełkowane) zmiany ogniskowej [7]. Na pierścieniu są znaczniki ogniskowych dla kilku wartości. Wspomniane pierścienie poruszają się płynnie, ten do ustawiania ostrości nie stawia żadnego oporu po osiągnięciu skrajnych odległości ostrzenia. Kąt obrotu jego uzależniony jest od szybkości jego obracania. Czym wolniej będziemy go obracać tym ostrość będziemy mogli precyzyjniej dopasować. Do pierścienia tego możemy przypisać inne funkcje: sterowanie przysłoną, kompensacja ekspozycji…
![]()
Obiektyw kończy się gwintem mocowania filtra o średnicy 62 mm. Przednia soczewka nie rotuje ani przy zmianie ogniskowej ani przy ustawianiu ostrości. Na przedniej części obiektywu możemy zamontować osłonę przeciwsłoneczną, której niestety nie otrzymamy w komplecie. Koszt osłony to 119 zł.
![]() Kazachstan, ośrodek rekreacyjno-wypoczynkowy „Gunny”. Fragment pokazu jazdy konnej (wycinek kadru); fot. K. Patrycy
Nikkor Z DX 50-250 mm f/4,5-6,3 VR ma wbudowany system stabilizacji optycznej, dzięki której możemy rejestrować nieporuszone ujęcia z czasem otwarcia migawki dłuższym nawet o 5 EV.
data dodania: 07-02-2022
godzina dodania: 12:14
odsłon: 20837
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera - FK 12/25 wkrótce on-line Foto-Kurier 12/25 jest już w drukarni, a wkrótce będzie również on-line - w naszym e-kiosku. Tym razem okładkę ozdobiło zdjęcie przedstawiające Alberta Watsona, a wykonane na targach Paris Photo przez Tadeusza Koniarza. W wydaniu prezentujemy między innymi, jedyną w Polsce tego typu, obszerną relację z tego wydarzenia. W środku są też testy, opisy Canona RF 45 mm f/1,2 STM, Sony A7 V, Nikkora Z DX MC 35 mm f/1,7, Panasonica Lumix S 100-500 mm f/5-7,1 oraz procesora do filmów firmy AGO, o którym opowiada między innymi Marta Dębska w wywiadze o fotografii analogowej. Z przyjemnością prezentujemy też nowy cykl artykułów pt. "Kulisy jednego zdjęcia", który będziemy kontynuować przy współpracy z marką PRO STUFF, a do spotkania w pierszym odcinku zapraszamy razem z Łukaszem Pietrzakiem, który na potrzeby wydania zamienia się w Mikołaja. Jest też ogrom wspaniałych zdjęć naszych Czytleników prezentowanych w ramach działów Najlepsze z Najlepszych, Internetowego konkursu miesiąca oraz Oka Ekspertów. Jest też kolejny etap LIGI Foto-Kuriera. Jednym słowem będzie co czytać w zimowe wieczory. Tymczasem zapraszamy do lektury Foto-Kuriera 11/25, który jeszcze przez tydzień będzie królował w salonach prasowych. ![]() Sony A7V w porównywarce Zaprezentowany 2 grudnia 2025 r. Sony A7 V, będący piątą generacją popularnej serii pełnoklatkowych aparatów bezlustrowych Sony A7, jest w naszej porównywarce. Zobacz dane techniczne aparatu. ![]() Sony DSC-RX1R III w porównywarce Zaprezentowany 15 lipca 2025 r. pelnoklatkowy kompakt Sony RX1R III z 61-milionowym przetwornikiem obrazu CMOS Exmor R jest w naszej porównywarce. Zobacz dane techniczne aparatu. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||