Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

TEST Nikkor Z DX 50-250 mm f/4,5-6,3 VR - uniwersalny zoom ze stabilizacją - TEST z Foto-Kuriera 4-5/20

ciąg dalszy...

 

Optyka

 

TEST Nikkor Z DX 50-250 mm f/4,5-6,3 VR - uniwersalny zoom ze stabilizacją - TEST z Foto-Kuriera 4-5/20

 

Układ optyczny obiektywu jest dość skomplikowany i składa się z aż 16 elementów rozmieszczonych w 12 grupach (w tym 1 soczewka ze szkła ED) [8]. Wewnątrz jest 7-listkowa przysłona [9] , którą możemy przymknąć w zależności od długości ogniskowej do f/22–32. Minimalna odległość ustawiania ostrości również zależy od długości ogniskowej: przy 50 mm – 50 cm; przy 250 mm – 100 cm. Maksymalna skala odwzorowania wynosi 1:4,3.

 

Układ optyczny obiektywu składa się z 16 elementów rozmieszczonych 12 grupach. Przysłona ma 7 listków.

Układ optyczny obiektywu składa się z 16 elementów rozmieszczonych 12 grupach. Przysłona ma 7 listków.


Pomiary

Obiektyw testowaliśmy z lustrzanką Nikon Z 7. Pomiarów dokonaliśmy w studiu. Badając dystorsję i rozdzielczość, fotografowaliśmy zmodyfikowaną tablicę Vuzort-Sigma, a winietowanie ocenialiśmy na podstawie równomiernie oświetlonej białej tablicy.  
Pomiary rozdzielczości wykonaliśmy dla środka kadru i jego brzegów. Oprócz wykresu z wynikami rozdzielczości przedstawiamy również wykresy MTF (udostępniony przez producenta).
Pod kątem „zdjęć pod światło” sprawdzaliśmy obiektywy w studiu, gdzie 600-watowa lampa ustawiona była tuż za rogiem kadru oraz w plenerze fotografując pod słońce.

Dystorsja

 

TEST Nikkor Z DX 50-250 mm f/4,5-6,3 VR - uniwersalny zoom ze stabilizacją - TEST z Foto-Kuriera 4-5/20

 

Nikkor 50-250 mm to zoom o dość sporym zakresie ogniskowych, a w tego typu konstrukcjach, przeważnie występuje niewielka dystorsja. Tak jest i w tym przypadku [10]. Przy najkrótszej ogniskowej pojawia się małe zniekształcenie beczkowate o odchyleniu 1,8%. Wydłużając ogniskową dystorsja beczkowata szybko zanika, a następnie przechodzi w odchylenie poduszkowate. Przy ogniskowej 100 mm zniekształcenie wynosi zaledwie 1%, przy 170 mm 1,3%. Przy maksymalnej ogniskowej (2500 mm) odchylenie osiąga 1,4%. Jak na zoom o sporej rozpiętości (5×) to Nikkor 50-250 mm osiągnął bardzo dobry wynik i za dystorsję przyznajemy 5,9 punktu.

 

Kazachstan. Widok z jadącej kolejki linowej na Shymbulak (kurort narciarski), okolice Alateu. Nikon Z 50 + 50-250 mm f/4,5-6,3 VR; par. eksp.: 1/2000 s; ISO 200; f/5,6; f=160 mm

Kazachstan. Widok z jadącej kolejki linowej na Shymbulak (kurort narciarski), okolice Alateu. Nikon Z 50 + 50-250 mm f/4,5-6,3 VR; par. eksp.: 1/2000 s; ISO 200; f/5,6; f=160 mm; fot. K. Patrycy


Winietowanie

Nikkor 50-250 mm f/4,5-6,3 nie jest obiektywem ani szerokokątnym ani bardzo jasnym, przy którym przeważnie występuje dość spore winietowanie. W testowanym obiektywie przy ogniskowej 50 mm i przysłonie f/4,5 rogi w stosunku do środka kadru są ciemniejsze tylko o 2/3 EV. Przymknięcie przysłony o 1 EV skutecznie niweluje problem. Przy ogniskowej 120 mm rogi w stosunku do środka kadru są ciemniejsze o 1 EV. Przy ogniskowej 250 mm o 1 i 1/3 EV. Winietowanie na tym poziomie w praktyce nie będzie zauważalne. Za winietowanie przyznajemy 5 punktów.

Rozdzielczość

 

Rozdzielczość Nikkora 50-250 mm zarówno w centrum kadru jak i na jego brzegach jest na bardzo dobrym poziomie.

Rozdzielczość Nikkora 50-250 mm zarówno w centrum kadru jak i na jego brzegach jest na bardzo dobrym poziomie.


Rozdzielczość Nikkora Z DX 50-250 mm f/4,5-6,3 VR matrycą Nikona Z 7 w centrum kadru w badanym zakresie przysłon jest na bardzo dobrym poziomie. Zarejestrowaliśmy tam 60/65, a nawet 70 linii/ mm. Jest to bardzo dobry wynik umożliwiający rejestrowanie na zdjęciach licznych szczegółów. Na brzegach było nieznacznie słabiej, ale nie słabo. Wynik na poziomie 55–60 linii/mm, a w niektórych przypadkach 65 linii/ mm uważamy, przy zoomach o tak szerokim zakresie ogniskowych, za bardzo dobry. Wysoką rozdzielczość potwierdzają wykresy MTF nadesłane przez producenta.

 

Rozdzielczość Nikkora 50-250 mm zarówno w centrum kadru jak i na jego brzegach jest na bardzo dobrym poziomie.

 

Za rozdzielczość przy przysłonie minimalnej przyznajemy 5,35 punktu, a przy przysłonie optymalnej (przymknięta o 3 EV) przyznajemy 5,3 punktu.

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 07-02-2022
 
godzina dodania: 12:14
 
odsłon: 10753
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Halina Kubiak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.132) / 0.123

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |