Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21

Tamron 11–20 mm to szerokokątny obiektyw o ponad 100-stopniowym kącie widzenia, przeznaczony do aparatów Sony z matrycami typu APS-C (crop). Oprócz szerokiego kąta widzenia dużą zaletą jego jest jasność f/2,8 w całym zakresie ogniskowych, co w tego typu obiektywach jest nadal rzadkością.

Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD to nowa konstrukcja producenta, która miała premierę 22 kwietnia 2021 roku. Firma Tamron ma w swojej ofercie jeszcze trzy  szerokokątne zoomy, ale są one przeznaczone do lustrzanek. 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD jest pierwszym tak szerokokątnym obiektywem Tamrona dedykowanym do bezlusterkowców Sony z mocowaniem E. Jest też jednym z nielicznych szerokokątnych zoomów, którego jasność w całym zakresie wynosi f/2,8 (patrz tabela w dalszej części).

 

Wygląd zewnętrzny, mechanika i ergonomia

Szerokokątne obiektywy bardzo dobrze sprawują się podczas fotografowania architektury, krajobrazów, jak i wykonywania celowych przerysowań głównego motywu. Testowany przez nas model idealnie nadaje się do tego typu fotografii. Jego kąt widzenia przy ogniskowej 11 mm wynosi 105,2°.

Tamron_1_2_3_4

 
Obiektyw zaprojektowany został w Japonii (o czym informuje dość widoczny napis na obiektywie), ale wyprodukowano go w Chinach. Waży niewiele – 335 g, wymiary są zmienne w zależności od użytej ogniskowej. Najkrótszy jest przy ogniskowej 20 mm – 73 × 86,2 mm; przy najszerszym kącie przednia część jest dłuższa o ok. 15 mm.  
Testowany model ma metalowy bagnet otaczający 10 styków komunikacyjnych (1). Tuż za bagnetem jest mała, biała kreska ułatwiająca odpowiednie zamocowanie obiektywu do aparatu.


Następnie jest 26-milimetrowy pierścień (z czego ok. 16 mm jest pokryte gumowaną, radełkowaną okładziną) służący do zmiany ogniskowej
(2).

 

Dalej znajduje się 10-milimetrowy, radełkowany pierścień ustawiania ostrości w trybie ręcznym (3). Jego kąt obrotu uzależniony jest od szybkości obracania go. Czym wolniej będziemy go obracać, tym kąt obrotu jest większy i precyzyjniej ustawimy ostrość. Przełączanie między trybami AF a MF odbywa się tylko z poziomu aparatu, nie ma żadnych przełączników na tubusie, szkoda. Obiektyw kończy się gwintem mocowania filtra o średnicy 67 mm (4) (szkoda, że nie jest to napisane na przedniej części obiektywu, jak to jest zwyczajowo). Tym samym jest to kolejny obiektyw do Sony z taką samą średnicą filtra. Warto zauważyć, że większość obiektywów Tamrona przeznaczonych do bezlusterkowców Sony z mocowaniem E ma taką samą średnicę gwintu do mocowania filtrów.

 

Osłona przeciwsłoneczna Tamron 11-20

 

Na przedniej części obiektywu możemy zamontować osłonę przeciwsłoneczną HA046 dołączoną w zestawie (5). Przednia soczewka nie rotuje, co na szczęście stało się już standardem nie tylko w obiektywach Tamrona.

 

Praca w formacie APS-C Tamron 11-20

 

Wspomniane pierścienie poruszają się płynnie, ten od zmiany ogniskowej zatrzymuje się na skrajnych wartościach.  
Tamrona 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD można podłączyć również do pełnoklatkowców Sony, aparat wtedy przełączy się automatycznie na pracę w formacie ­APS-C
(6), ale można wyłączyć tę funkcję i wtedy obiektyw będzie pracował pełnym polem obrazowym pozostawiając zacienione rogi (7). Przy takim ustawieniu możemy zyskać na kącie widzenia przy pełnej klatce.

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 01-02-2023
 
godzina dodania: 08:30
 
odsłon: 4193
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Canon EOS R3 - wyścig po najlepsze kadry trwa - test z Foto-Kuriera 8-9/22, zobacz też zdjęcia z mundialu w Katarze


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.116) / 0.106

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |