Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

TEST EPSON R2880, czyli nowe wcielenie EPSONA 2400

W czerwcu  bieżącego roku, w 3 lata po premierze drukarki Epson Stylus Photo 2400 (FK 8/2005), Epson  wprowadza do sprzedaży jej następcę – profesjonalną drukarkę fotograficzną formatu A3+  Stylus Photo R2880. Zdobywca nagrody EISA dla najlepszej drukarki fotograficznej sezonu 2008/2009 przeznaczony jest dla zawodowych fotografów i zapalonych fotoamatorów. Do druku wykorzystuje on zaawansowane atramenty pigmentowe UltraChrome K3 z kolorem Vivid Magenta, wprowadzone w miejsce dotychczasowych atramentów Magenta. To w szczególności wyróżnia ten model od poprzednika. Ale czy tylko zmieniono rodzaj atramentu? Trzy lata to długi okres, więc bez wątpienia ciekawi ewentualnego użytkownika, co jeszcze nowego pojawiło się w nowym następcy modelu 2400, który – przypomnijmy – otrzymał również nagrodę EISA dla najlepszej drukarki fotograficznej; z tą różnicą, ze było to w sezonie 2005/2006. W niniejszym teście postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.

Epson R2880

Estetyka i pierwsze wrażenie

Epson Stylus Photo R2880 jest niewiele cięższy od swojego poprzednika –  waży ok. 12 kilogramów. Pod względem wzorniczym urządzenie zostało dopracowane bardzo starannie. Obudowę wykonano z tworzywa sztucznego w kolorach imitujących stop aluminium, ciemnoszarym i czarnym. Na drukarce umieszczono tyle samo co w 2400 (4) przycisków sterujących, z tą różnicą, że obecnie znajdują się one w górnej części korpusu drukarki. W tylnej części drukarki znajduje się podajnik papieru, mieszczący arkusze do formatu A3+ (330×483 mm) włącznie. Grubsze i sztywniejsze arkusze, do 1,3 mm grubości, wkładamy pojedynczo do specjalnej szczeliny w części czołowej drukarki. Zadrukowane arkusze papieru wychodzą na tacę znajdującą się z przodu drukarki. Niektórym urządzenie może wydawać się toporne, choć dobrze wykonane, ale jak zwykle jest to rzeczą gustu. Generalnie za estetykę przyznajemy mocne 5,5 punktu.

 

W tuszach Epsona prawiekażda kropla pigmentu otoczona jest cienką warstwą żywicy

W tuszach Epsona prawie każda kropla pigmentu otoczona jest cienką warstwą żywicy.

 

Modyfikacje i nowe technologie

 

Tusze pigmentowe Epson Ultrachrome K3

Zasadnicza różnica między tuszami rozpuszczalnikowymi (stosowanymi dotychczas w większości drukarek HP) a tuszami pigmentowymi stosowanymi przez Epsona polega na innej ich budowie chemicznej. W tuszach rozpuszczalnikowych poszczególne cząsteczki barwnika są bardzo małe i rozpuszczone w cieczy (na ogół w wodzie). W tuszach pigmentowych cząsteczki barwnika są z reguły większe, i nie są rozpuszczone w płynie, lecz stanowią w nim zawiesinę. Dodatkowo każda kropla pigmentu z reguły otoczona jest warstwą żywicy, która pełni kilka funkcji:
- Chroni cząstkę atramentu przed uszkodzeniami mechanicznymi oraz zwiększa jego odporność na wodę i światło.
- Przeciwdziała sklejaniu się poszczególnych cząstek tuszu, co zapobiega zapychaniu się dysz głowicy.
- Utrzymuje atrament w większym stopniu niż atramenty rozpuszczalnikowe na powierzchni papieru, dzięki czemu można uzyskać intensywne kolory wydruku (w szczególności na papierach o chropowatej powierzchni).
Największą wadą atramentów pigmentowych jest spora objętość otoczonych żywicą kropli, które „nie pozwalają” na uzyskanie wysokiej rozdzielczości wydruku, jaką można osiągnąć na drukarkach używających tuszy klasycznych.
Jednak Epson poradził sobie i z tym problemem. Najmniejsza kropla nowej drukarki ma wielkość 3 pl, a więc jest o 0,5 pl mniejsza od swojej poprzedniczki. Konkurencyjny model HP, z najmniejszą kroplą wielkości 4 pl, został tym samym nieco wyprzedzony.

 

Do testowanego Epsona przeznaczonych jest 9 tuszy. Z tym, że drukujemy za pomocą ośmiu. Tusz czarny matowy wymienia się na czarny fotograficzny w zależności od rodzaju zastosowanego papieru. Pigment kropli tuszu czarnego matowego nie jest zamykany w żywiczną osłonkę. Dzięki temu może głębiej wnikać w strukturę papieru matowego, nadając wiekszą głębię drukowanym czerniom.

Do testowanego Epsona przeznaczonych jest 9 tuszy. Z tym, że drukujemy za pomocą ośmiu. Tusz czarny matowy wymienia się na czarny fotograficzny w zależności od rodzaju zastosowanego papieru. Pigment kropli tuszu czarnego matowego nie jest zamykany w żywiczną osłonkę. Dzięki temu może głębiej wnikać w strukturę papieru matowego, nadając wiekszą głębię drukowanym czerniom.

 

W nowym Epsonie można zastosować 9 pigmentowych atramentów. Przy czym na raz stosujemy 8. Tusz czarny występuje jako matowy (MK) lub do powierzchni błyszczących (PK). Co ciekawe, matowy pigment czarny pozbawiony jest otoczki żywicznej, dzięki czemu może głębiej wnikać w podłoże matowych papierów, zapewniając im większą głębię kolorystyczną i bardziej wysycony czarny kolor. Podczas testu dość szybko przekonaliśmy się o konieczności dostosowania tuszów czarnych do podłoża wydruku.
Chcieliśmy wydrukować jedno ze zdjęć testowych na papierze wystawowym Enhanced Matte Paper Posterboard 850 g/m2. W drukarce znajdował się tusz typu PK, a w takim wypadku papiery matowe nie są dostępne w sterowniku. Wybraliśmy więc z menu sterownika, jako nośnik, papier Epson Semi Glossy (ten najbardziej wydawał nam się zbliżony do  testowanego – w sterowniku nie ma odpowiednika tego papieru). Uruchomiliśmy procedurę drukowania i czekaliśmy na efekt. Po ponad 10 min ukazał nam się wydruk formatu A3+ w najwyższej rozdzielczości 5760×1440 pikseli, lecz o niezwykle „spranych” barwach. Potwierdziło to nasze przypuszczenia, że tego typu eksperymentów należy unikać. Po chwili wymieniliśmy tusz na matowy (MK) i zmieniliśmy w sterowniku rodzaj zadrukowywanego papieru na Archiwal Matte Paper, gdyż profil dla tego papieru jest (według przedstawiciela Epsona) najbardziej zbliżony do testowanego przez nas Enhanced Matte Paper Posterboard. Po 10 min i 15 s ujrzeliśmy ponownie nasz plik testowy, tym razem naniesiony na papier. Jego barwy były prawidłowe, o odpowiednim wysyceniu i kontraście. Szczegóły na fotografii zostały oddane wyśmienicie, a co najważniejsze, ten sztywny papier, jako najgrubszy (1,3 mm), nadawał się od razu do powieszenia (np. na wystawie).

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 12-01-2009
 
godzina dodania: 13:01
 
odsłon: 55835
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Panasonic LUMIX GH6 test - długo oczekiwany filmowiec, ale nie tylko; pełny test z Foto-Kuriera 4/22
fotografia
TEST Nikkor Z 70-200 mm f/2,8 VR S - ostry, celny, szybki - test z Foto-Kuriera 3/21
fotografia
TEST Panasonic Lumix S Pro 70-200 mm f/2,8 - Uchwyć chwilę - test z Foto-Kuriera 1-2/21
fotografia
TEST Sony FE 35 mm f/1,4 GM - bezkompromisowy, stałoogniskowy G-Master - artykuł z Foto-Kuriera 1-2/21
fotografia
TEST Nikkor Z DX 50-250 mm f/4,5-6,3 VR - uniwersalny zoom ze stabilizacją - TEST z Foto-Kuriera 4-5/20
fotografia
TEST Panasonic Lumix GH5 II - wszechstronny, streamingowy brat Panasonica Lumix GH5 - test z Foto-Kuriera 12/21
fotografia
TEST DNP DS PRO1 MiniLab - systemowe zarabianie za rozsądne pieniądze - test z Foto-Kuriera 12/21
fotografia
TEST DJI Air 2S - wyższa jakość obrazu, większa efektywność lotu - test z Foto-Kuriera 6-7/21
fotografia
TEST Canon EOS M50 II - nie tylko dla internetowych twórców - artykuł z Foto-Kuriera 6-7/21
fotografia
TEST Panasonic S1R czyli bezkompromisowe 187 milionów dla wymagających - test z Foto-Kuriera 7/19
fotografia
TEST DJI Mavic 2 i TEST PRO DJI Mavic Air 2 - artykuł z Foto-Kuriera 10/2020
fotografia
Tele ze stabilizacją - Tamron 150-500 mm f/5-6,7 Di III VC VXD - TEST z Foto-Kuriera 8-9/21
fotografia
Panasonic Lumix GH5 - sprawdzamy przyczyny sukcesu rynkowego - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/17
fotografia
TEST Nikon Z 7II: drugie wcielenie flagowego bezlusterkowca - test z Foto-Kuriera 1-2/21
fotografia
Kolejna ostra stałka - TEST Nikkora Z 20 mm f/1,8 S - artykuł z Foto-Kuriera 11/20
fotografia
TEST Nikon Z 6II - drugie wcielenie przystępnego cenowo bezlusterkowca - pełny test z Foto-Kuriera 12/20


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2022. (0.181) / 0.169

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |