Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Nikkor AF-S 24–120 mm f/4G ED VR - Pełny test z Foto-Kuriera 12/2013

W tym wydaniu bierzemy pod lupę zmiennoogniskowy obiektyw o bardzo uniwersalnym zakresie ogniskowych 24–120 mm. Wśród jego największych zalet wymienić trzeba stałe światło w całym zakresie ogniskowych i stabilizację drugiej generacji. Spradzamy jak Nikkor AF-S 24–120 mm f/4G ED VR, bo o nim tu mowa, przeszedł nasze procedury testowe.

Ładny bokeh i eleganckie rozmycie tła sprawiają, że nawet upiorne dynie wzbudzają u nas uśmiech. fot. K. Patrycy

Ładny bokeh i eleganckie rozmycie tła sprawiają, że nawet upiorne dynie wzbudzają u nas uśmiech. Nikon D800, 1/1600 s, ISO 200, f/4, f=120 mm

fot. K. Patrycy

 

Mechanika i ergonomia

Obiektyw AF-S 24–120 mm f/4G ED VR to drugi model Nikkora ze stabilizacją obrazu (AF-S 24-120 mm f/ 3,5–5,6D IF VR, premiera 2003 r.) o takim zakresie ogniskowym, ale pierwszy ze stałym światłem. Jest to obiektyw o uniwersalnym, dość szerokim zakresie ogniskowych. Premierę miał w sierpniu 2010 roku. Nikkora 24–120 mm f/4 wyposażono w metalowy bagnet mocujacy
[1]

Uniwersalny zoom Nikkor AF-S 24–120 mm f/4G ED VR - PEŁNY TEST

i dwa karbowane, gumowane pierścienie: zmiany ogniskowej [2] i ustawiania ostrości [3]. Ten pierwszy, o szerokości 30 mm, jest bardzo wygodny w użyciu. Drugi dużo węższy – jedynie 9 mm  jest zbyt wąski.

Uniwersalny zoom Nikkor AF-S 24–120 mm f/4G ED VR - PEŁNY TEST

Nie wiemy przez ile rąk przeszedł testowany egzemplarz obiektywu, jednak musiał być dość dużo użytkowany. Dlaczego? Gdyż guma na pierścieniu ustawiania ostrości zaczęła odchodzić [4], a napis z nazwą obiektywu jest powycierany od strony zbyt wąskiego pierścienia ustawiania ostrości [5]. Podczas jego obracania palec nie mieści się w całości na nim i przesuwa się po wspomnianym napisie [6]. Jednak trzeba przyznać, że oba pierścienie chodzą płynnie, bez żadnych przeskoków, na tyle lekko, że wygodnie się nimi obraca, a jednocześnie stawiają lekki opór dzięki czemu można precyzyjnie ustawić ogniskową i ostrość. Kiedy obrót pierścienia służącego do ręcznego ustawiania ostrości dojdzie do minimalnej lub maksymalnej granicy ustawiania ostrości napotkamy opór. Dzięki temu wiemy, że są to graniczne wartości ostrzenia.

Uniwersalny zoom Nikkor AF-S 24–120 mm f/4G ED VR - PEŁNY TEST

Obiektyw jest dość ciężki, waży aż 710 g (wersja obiektywu ze zmiennym swiatłem waży 575 g), jego wymiary to 84×103,5 mm (ogniskowa 24 mm). Po wydłużeniu ogniskowej wymiary zmieniają się i ze 103,5 mm robi się prawie 150 mm. Przy zmianie ogniskowej przednia soczewka nie rotuje [7], dzieki temu możemy z powodzeniem używać różnego rodzaju filtry, np. połówkowe, polaryzacyjne itp. Na tubusie obiektywu znajdziemy 3 przełączniki. Jeden odpowiedzialny jest za zmianę trybu działania autofocusu, ręczny/automatyczny (AF/MF) [8], drugi za włączanie i wyłączanie stabilizacji (VR ON/OFF) [9], trzeci zaś za rodzaj pracy stabilizacji: Normal/Active [10]. Tryb Normal używa się raczej przy fotografowaniu ­statycznych obiektów, a tryb ­Active przy obiektach poruszających się.


Nikkora AF-S 24–120 mm f/4G ED VR wyposażono w silnik Silent Wave Motor (SWM), wspomagający system AF. Dzięki temu ostrość w trybie AF ustawiana jest niemal bezszelestnie, a do tego bardzo szybko. Jest to niewątpliwie duża zaleta obiektywu. Za mechanikę i ergonomię pomimo drobnych kłopotów z odklejającą się gumą przyznajemy Nikkorowi 5,5 punktu.




24–120 mm to dość szeroki, uniwersalny zakres ogniskowych. W wielu sytuacjach wystarczy aby zarejestrować szeroki plan jak i dość konkretne zbliżenie.fot. K. Patrycy

24–120 mm to dość szeroki, uniwersalny zakres ogniskowych. W wielu sytuacjach wystarczy aby zarejestrować szeroki plan jak i dość konkretne zbliżenie.

fot. K. Patrycy

Stabilizacja

Jak wspomnieliśmy wcześniej, Nikkor AF-S 24–120 mm f/4G ED VR wyposażony jest w system stabilizacji VR. Producent zaznacza, że jego skuteczność wynosi 4 EV. Sprawdziliśmy zatem czy tak jest, kierując się zasadą, że czas naświetlania (wyrażony w sekundach) powinien być odwrotnością długości ogniskowej (wyrażonej w milimetrach), np. dla ogniskowej 80 mm powinniśmy dobrać czas nie dłuższy niż 1/80 s.
Ustawiliśmy ogniskową na 80 mm, czas na 1/ 80 s i wykonywaliśmy zdjęcia z włączoną stabilizacją wydłużając czas naświetlania. W większości przypadków ostre ujęcia udało się nam wykonać z czasem 1/ 10 s, czyli o 3 EV dłuższym od wymaganego przy tej długości ogniskowej. Wydłużając czas do 1/5 s nawet stabilizacja nie pomogła w wykonaniu nieporuszonego ujęcia. Tak więc skuteczność systemu stabilizacji w Nikkorze AF-S 24–120 mm f/4G ED VR oceniamy na 3 EV.

f=80 mm, 1/10 s, VR OFF

Nikkora AF-S 24–120 mm f/4G ED VR wyposażono w system stabilizacji VR. W większości ostre ujęcia udało się nam wykonać z czasem 1/ 10 s przy ogniskowej 80 mm. Zatem skuteczność działania stabilizacji oceniamy na 3 EV.

 

f=80 mm, 1/10 s, VR ON

Nikkora AF-S 24–120 mm f/4G ED VR wyposażono w system stabilizacji VR. W większości ostre ujęcia udało się nam wykonać z czasem 1/ 10 s przy ogniskowej 80 mm. Zatem skuteczność działania stabilizacji oceniamy na 3 EV.


ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 06-07-2014
 
godzina dodania: 13:45
 
odsłon: 29319
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Canon EOS R3 - wyścig po najlepsze kadry trwa - test z Foto-Kuriera 8-9/22, zobacz też zdjęcia z mundialu w Katarze
fotografia
Tamron 35–150 mm f/2–2,8 Di III VXD - wszechstronny zoom, jeden zamiast wielu
fotografia
Tamron 18–300 mm f/3,5–6,3 Di III-A VC VXD - pierwszy superzoom z mocowaniem Fujifilm X i Sony E
fotografia
Super zoom - Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10–25 mm f/1,7 ASPH. - pełny test z Foto-Kuriera 10/19
fotografia
Test Sony VPL-XW7000ES - najbardziej kompaktowy na świecie projektor laserowe SXRD o natywnej rozdzielczości 4K
fotografia
EPSON EH-TW7100 - zdjęcia o przekątnej 12 m (500") - test z Foto-Kuriera 4/22
fotografia
Nikkor Z 28-75 mm f/2,8 - test jasnego, ostrego, pełnoklatkowego i standardowego zoomu
fotografia
Test Nikkora AF-S 85 mm f/1,4 vs Nikkor AF-S 85 mm f/1,8 - portretówki dla wymagających - artykuł z FK 1-2/2014
fotografia
Test drukarki Canon PIXMA G640 - MegaTank, szybkie wydruki w rozsądnej cenie - artykuł z FK 5/22
fotografia
Test Tamrona 28–75 mm f/2,8 Di III VXD G2 - uniwersalny, jasny zoom, test z Foto-Kuriera 4/22
fotografia
Panasonic LUMIX GH6 test - długo oczekiwany filmowiec, ale nie tylko; pełny test z Foto-Kuriera 4/22
fotografia
TEST Nikkor Z 70-200 mm f/2,8 VR S - ostry, celny, szybki - test z Foto-Kuriera 3/21
fotografia
TEST Panasonic Lumix S Pro 70-200 mm f/2,8 - Uchwyć chwilę - test z Foto-Kuriera 1-2/21
fotografia
TEST Sony FE 35 mm f/1,4 GM - bezkompromisowy, stałoogniskowy G-Master - artykuł z Foto-Kuriera 1-2/21
fotografia
TEST Nikkor Z DX 50-250 mm f/4,5-6,3 VR - uniwersalny zoom ze stabilizacją - TEST z Foto-Kuriera 4-5/20
fotografia
TEST Panasonic Lumix GH5 II - wszechstronny, streamingowy brat Panasonica Lumix GH5 - test z Foto-Kuriera 12/21
fotografia
TEST DNP DS PRO1 MiniLab - systemowe zarabianie za rozsądne pieniądze - test z Foto-Kuriera 12/21


Zdjęcie miesiąca
Styczeń 2023
zdjęcie miesiąca
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2023. (0.987) / 0.840

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |