Wydania FK: 169,
publikacje: 9020,
wydarzenia: 2235,
opisy i testy: 2074,
galerie zdjęć: 288246,
użytkownicy: 9720
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
TEST Nikon Z 5 - najtańsza pełna klatka Nikona - test z Foto-Kuriera 10/20
ciąg dalszy...
Możliwości fotograficzne
Pełnoklatkowy Nikon Z 5 i jasny Nikkor Z 70–200 mm f/2,8 VR S ułatwiają zabawę z głębią ostrości; fot. K. Patrycy.
Matryca
Nikon Z 5 ma procesor EXPEED 6 i 24,3-milionową matrycy CMOS, która w pełni wykorzystuje dużą ilość światła wpuszczanego przez mocowanie Z o dużej średnicy. Matryca jest prawdopodobnie nieco zmodyfikowana w stosunku do tej, którą zastosowano w modelu Z 6, ale różnice w rozdzielczości są na poziomie aptekarskim (patrz tabela na str. 66). Z 5 ma dwa tryby zdjęć seryjnych: wolne – częstotliwość ok. do 4 kl./s; szybkie do 4,5 kl./s. To też wyraźna różnica w stosunku do Z 6, który osiągał do 12 kl./s. Czasy otwarcia migawki można regulować w zakresie 1/8000 s – 30 s (w krokach co 1/3 lub 1/2 EV).
Czułość ISO
Zakres natywnej czułości w testowanym modelu należy do przedziału ISO 100-ISO 51200. Można go rozszerzyć do odpowiednika ISO 50 (L1.0) i 102 400 (H 1.0), czyli nieco mniej niż w Z 6.
Ustawienia Picture Control
Nikon Z 5 ma taki sam jak w Z 6 system Picture Control [2], który umożliwia skorzystanie z całego szeregu gotowych lub niestandardowych ustawień w zależności od fotografowanych obiektów i scen. Aparat ma też 20 opcji Creative Picture Control (Kreatywnych ustawień Picture Control) gdzie poziom efektu można regulować w skali od 0 do 100. System umożliwia łatwe dostosowanie parametrów ostrości, nasycenia czy odcieni podczas fotografowania oraz nagrywania filmów.
System AF
Ustawianie ostrości w Nikonie Z 5 oparte jest na 273-polowym, hybrydowym systemie AF analogicznym do tego z Nikona Z 6, co ma zapewnić idealną ostrość w całym kadrze. Autofocus ma funkcję wykrywania oczu co umożliwia wykonanie idealnych portretów poprzez ustawianie i utrzymywanie ostrości na oczach fotografowanej osoby (Eye AF). Pola AF, pokrywają około 90% kadru w pionie i poziomie. System AF standardowo przystosowany jest do pracy w zakresie od –3 do +19 EV (nieco szerszym niż przy Z 6), ale bez AF w słabym oświetleniu zakres ten spada do od –2 EV do +19 EV.
Duża matryca Z 5 w połączeniu z jasnym obiektywem Nikkor Z 20 mm f/1,8 tworzy niemal papierową głębię ostrości. Nikon Z 5 + Nikkor Z 20 mm f/1,8 S; par. eksp.: 1/1000 s; ISO 640; f/1,8; f=20 mm; fot. K. Patrycy
Stabilizacja drgań
Nikon Z 5 ma wbudowany, skuteczny, 5-osiowy mechanizm stabilizacji VR, który umożliwia wykonywanie nieporuszonych ujęć z czasami otwarcia migawki dłuższymi nawet o 5 stopni EV. Stabilizacja działa skutecznie zarówno podczas fotografowania jak i filmowania. Focus Stacking
Nikon Z 5 to kolejny aparat wyposażony w cyfrowy tryb focus stacking, który umożliwia rejestrowanie zdjęć o dużej głębi ostrości. Aparat rejestruje do 100 zdjęć w określanych odstępach czasowych i z regulowanym skokiem ostrości, które mogą byc zapisywane w oddzielnym folderze, a które łączone w procesie post produkcji stwarzają nam obrazu o unikalnej głębi ostrości. Świetne rozwiązanie dla miłośników makrofotografii i fotografii produktowej. Pliki RAW (NEF) i JPEG
Rejestrowane pliki zdjęciowe są dość duże. Największy JPEG, najmniej skompresowany plik, ma ok. 7 MB i rozdzielczość 6016 × 4016 pikseli, co umożliwia wykonanie zdjęcia mającego wymiar 34 × 50,9 cm dla 300 dpi. Nikon Z 5, podobnie jak Nikon Z 6, umożliwia nam fotografowanie w formacie RAW czyli nikonowskim NEF o dużej, średniej lub małej wielkości zdjęć z tym, że o odpowiednio trzech mniejszych rozdzielczościach: 24,2 mln pikseli (duże), 13,6 mln (4512×3008) pikseli (średnie) lub 6 mln (3008 × 2008) pikseli (małe). W Nikonie Z 5 pliki RAW mogą być, tak jak w Z 6, również rejestrowane z głębią kolorów 12 lub 14-bitową. Mogą to być pliki nieskompresowane jak też skompresowane bezstratnie lub skompresowane. Nieskompresowany plik RAW ma ok. 26 MB. Za możliwości fotograficzne przyznajemy 5,4 pkt.
Wizjer elektroniczny
W aparacie jest znany z modeli Z 6 i Z 7 elektroniczny wizjer, wykonany w technologii OLED, o przekątnej 0,5" i rozdzielczości 3690 tys. punktów, który pokrywa kadr w 100% w pionie i w poziomie. Ma on aż 0,8-krotne powiększenie oraz 37-stopniowy kąt oglądania po przekątnej. Wizjer sprawia wrażenie nieco wyraźniejszego od tego zastosowanego w Sony A7 III, który ma mniejszą rozdzielczość, wynoszącą 2,39 mln punktów. Niestety, tak jak w każdym innym wizjerze elektronicznym tak i w Z 6 (i w Z7) możemy sporadycznie zaobserwować delikatne „mrowienie”, kaszkę aberracji chromatycznej na ekranie np. przy fotografowaniu w ciemnych pomieszczeniach. Przy fotografowaniu skomplikowanych drobnych detali sporadycznie mogą się pojawić w wizjerze różne artefakty tj. mora. Wizjer EVF oceniamy bardzo wysoko na 5,85 punktu.
20 września 2023 r. firma Nikon wprowadziła na rynek
pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy Nikon Z f. Nowość inspirowana kultową
lustrzanką Nikon FM2 łączy tradycyjny design z zaawansowaną technologią
i wysoką jakością zdjęć. Model ten, z wieloma unikalnymi cechami, to
sentymentalny ukłon w stronę bogatej historii firmy i dowód na to,
że Nikon lubi i wciąż chce zaskakiwać fotografujących i twórców
kontentu. Ale ta podrasowana i stylizowana na FM2 wersja Nikona Z 6II
pod wieloma względami przewyższa ten ostatni, od którego debiutu minęły
już 3 lata (17.10.2020 r.). Na przełomie października i listopada
mieliśmy okazję testowania tego modelu i teraz dzielimy się z Państwem
naszymi wrażeniami.
Zaprezentowany 2 listopada 2023 r. Canon RF 24–105 mm f/2,8L IS USM Z - kamień milowy w technologii obiektywów dla fotografów i operatorów kamer - jest w naszej porównywarce. Zobacz jego dane techniczne.
Ponieważ nie wszyscy zorientwali się o tym, że przedłużyliśmy termin przyjmowania zgłoszeń do 7 maja, a nadal są osoby, które mają niewykorzystane kody na Ligę - które dostały z opóźnieniem (przeciążenie systemu zgłoszeń). Dlatego przedłużyliśmy dla tych osób czas przyjmowania zgłoszeń do 12 maja do końca dnia tj. do 12 maja do godziny 23.59. To już termin ostateczny. Za utrudnienia przepraszamy i dziękujemy za zrozumienie. Zamieszczony montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bocheński, Kamil
Górawski, Mariusz Kulesza, Piotr Dras, Robert Sic i Sylwia Tylkowska.
Autorzy zdjęć wykorzystanych w montażu, wysłali już swoje prace.
Zainspiruj się nimi i w dowolnym momencie dołącz do zabawy. Do wygrania
ponad 16 tys. złotych.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024