testowe Mamiya 6 MF - artykuł opublikowano w Foto-Kurierze 1/1993
ciąg dalszy...Celownik Okienko celownika wykorzystywane jest nie tylko do ustawiania kompozycji kadru i odległości do obiektu. Bez odrywania kamery od oka możemy odczytać aktualną wartość czasu otwarcia migawki w trybie automatycznym i ręcznym - aktualny czas otwarcia migawki jest podświetlony dioda świecącą. Zmiana obiektywu powoduje automatyczną zmianę ramki ograniczającej pole widzenia danego obiektywu. Poniewaz pole widzenia celownika dostosowane jest do obiektywu o najszerszym polu widzenia (50 mm), dla pozostałych obiektywów wielkość ta odpowiednio się zmniejsza. Takie rozwiązanie powoduje, że w miarę wydłużenia ogniskowej obiektywów obserwowany obraz jest coraz mniejszy. Zaletą takiego rozwiązanie jest to, że nie ma potrzeby wymiany celownika dla każdego obiektywu. W celowniku wyświetlane są równiez informacje dodatkowe. Pierwsza z nich jest sygnał świetlny o możliwości prześwietlenia zdjęcia (dla wybranej wartości przysłony najkrótszy czas otwarcia migawki jest zbyt długi), podobnie się dzieje gdy dla danej wartości przysłony wybraliśmy zbyt krótki czas otwarcia migawki. Stałe świecenie diody przy długich czasach otwarcia informuje fotografa o możliwości wykonania nieostrego zdjęcia, jeśli nie używa statywu. Zbyt niski poziom energii baterii zasilających, powodujący niemożliwość wykonywania zdjęć jest sygnalizowany lampką ostrzegawczą widoczną w górnym prawym rogu celownika. Ponadto w celowniku wyświetlana jest jedna z najważniejszych informacji - przy zdjęciach z bliska zmienia się położenie ramki świetlnej - błąd paralaksy zostaje automatycznie skorygowany. Obiektywy Wszystkie obiektywy wymienne mają sprzężenie z dalmierzem i nastawienie odległości wykonuje się bez odrywania kamery od oka. Rozdzielony obraz w małym kwadraciku pola dalmierza jest informacją o błędnym nastawieniu odległości. Pierścień przysłon znajduje się bliżej soczewki przedniej, pierścień ogniskowania bliżej korpusu. Takie rozmieszczenie elementów sterujących pracą obiektywu wynika wprawdzie ze względów konstrukcyjnych dla użytkowania takie rozmieszczenie jest bardziej korzystne. Im bliżej korpusu pierścień ogniskujący, tym łatwiej i szybciej nastawić ostrość lewą ręką („emfka jak większość kamer zdecydowanie preferuje fotografów praworękich). Standardowym obiektywem Mamiyi 6MF jest 6-soczewkowy obiektyw 3,5/75 mm o kącie widzenia 550. Charakteryzuje się dobrym przenoszeniem kontrastu, wysoką ostrością i rozdzielczością oraz bardzo dobrą reprodukcją barw w całym zakresie ogniskowania. Jest idealnym obiektywem do wszystkich typowych sytuacji fotograficznych. Zakres przysłon wynosi 4 - 22, najmniejsza odległość ogniskowania jest równa 1 m. Najbliższa odległość nastawienia ostrości może być zmniejszona dzięki soczewce nasadkowej. Pozwala ona na skrócenie dystansu do 50 cm i uzyskiwanie powiększenia obrazu w zakresie 0,07 - 0,17x. Pozwala na fotografowanie obiektów o powierzchni 75 x 75 cm (przy ustawieniu pierścienia odległości na nieskończoność) i 34 x 34 cm (przy ustawieniu na 1m). Całe urządzenie (soczewka i zestaw celowniczy) waży 140 g) i może być stosowana tylko z obiektywem 75 mm. Szerokokątny 4/50 mm jest 8-soczewkowym obiektywem o budowie symetrycznej. Typowa dla obiektywów krótkoogniskowych dystorsja w tym obiektywie praktycznie jest pomijalna. Obraz rysowany przez ten obiektyw ma bardzo dobrą ostrość, wysoką rozdzielczość i dobre odtwórstwo barw i małych detali. Jego kąt widzenia wynosi 75o pozwala wykorzystywać ten obiektyw do perfekcyjnych pejzaży, zdjęć architektury zewnętrznej i wewnętrznej oraz reportażu. Krótki teleobiektyw 4,5/150 mm został zbudowany z wykorzystaniem elementów o niskiej dyspersji (ULD) dla zmniejszenia do minimum aberracji chromatycznych. Asymetryczną budowę obiektywu stanowi 6 soczewek w 5 grupach optycznych. Kąt widzenia obiektywu wynosi 30o, jego ogniskowa odpowiada ogniskowej 82 mm dla małego obrazka. Obiektyw można przysłaniać do przysłony 32, najbliższa odległość ogniskowania wynosi 1,8 m. Znajduje zastosowanie w fotografii pejzażowej, portretowej i reportażu. Do wszystkich obiektywów dostępne są osłony przeciwsłoneczne. Uzupełnienie w oparciu o książkę Leonarda Karpiłowskiego „Aparaty średnioformatowe”. data dodania: 06-08-2010
godzina dodania: 01:30
odsłon: 17749
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Autoportret świąteczny od kuchni - PRO STUFF i Łukasz Pietrzak - przerwa wakacyjna do 15 stycznia Wraz z Foto-Kurierem 12/25 rozpoczynamy kolejny cykl porad fotograficznych pt. "Kulisy jednego zdjęcia" przygotowany wraz z firmą PRO STUFF. Tym razem będzie to autoportret świąteczny od kuchni w wykonaniu Łukasza Pietrzaka, który wraz z nami i marką PRO STUFF życzy Państwu zdrowych, spokojnych, rodzinnych i zawsze ostrych w kadrze Świąt Bożego Narodzenia oraz samych udanych kadrów w 2026 r. Przy okazji informujemy, że w tym roku przerwa Świąteczna w Foto-Kurierze zakończy się 15 stycznia 2026 r. Wszelkie zamówienia będziemy realizować sukcesywnie. Dziękujemy za cierpliwość. DO SIEGO ROKU. ![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - dostępne on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie. ![]() Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||