Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Minolta 7000i - artykuł opublikowano w Foto-Kurierze 1/1992

Minolta 7000i jest pierwszym i podstawowym modelem serii Dynax. Jej prezentacja miała miejsce jesienią 1988 r. Od tamtej pory Minolta wypuściła na rynek jeszcze pięć modeli Dynaxów, z czego 7xi został wybrany kamerą roku 1991. Nazwa „Dynax” pojawia się wyłącznie w Minoltach AF wyprodukowanych na rynek europejski. 

Model 7000i nie jest, wbrew nazwie, poprawioną wersją Minolty 7000. Jest to całkiem nowy aparat. Zlikwidowano „choroby wieku dziecięcego”, występujące w pierwszej lustrzance AF, jaką była Minolta 7000. Wprowadzono także sporo rozwiązań, które stworzył przemysł fotograficzny w ciągu ponad trzech lat pomiędzy wyprodukowaniem obu modeli. Rewolucyjne zmiany przeżył system nastawiania ostrości. Zamiast jednego, zastosowano trzy czujniki AF. Zwiększyło to kilkunastokrotnie pole pomiaru ostrości i umożliwiło działanie systemu AF w zakresie oświetlenia od 0 do 18 EV i niskim kontraście fotografowanego przedmiotu. Nowy silnik poruszający obiektywem umożliwia zmianę ostrości z nieskończoności do 1.5 m w ciągu 0.5 s, czyli szybciej niż konkurencyjny Nikon 801; co prawda wolniej niż F4s, ale za to znacznie pewniej. Widać to zwłaszcza przy złych warunkach oświetleniowych i niskim kontraście fotografowanego obiektu.




Mikroprocesor sterujący układem AF sam decyduje, czy fotografowany przedmiot porusza się względem aparatu czy nie i w zależności od tego bądź blokuje obiektyw po ustawieniu ostrości, bądź ustawia ją w sposób ciągły, przewidując jednocześnie odległość w momencie rozpoczęcia ekspozycji (nowatorski system „predictive AF "). Istnieje oczywiście możliwość ręcznego ustawiania ostrości. Pomocna jest w tym bardzo jasna matówka i widoczna w celowniku dioda świecąca, sygnalizująca prawidłowe ustawienie ostrości.


Wersja na rynek amerykański

W Minolcie 7000i zastosowano nową migawkę o zakresie czasów od 1/4000 s do 30 s (zarówno przy sterowaniu ręcznym jak i automatycznym) oraz B. Najkrótszy czas synchronizacji błysku wynosi 1/125 s. Wprowadzono wielopunktowy (matrycowy) system pomiaru światła z możliwością pomiaru punktowego. Niestety nie dotyczy to pomiaru światła błyskowego. Zastosowano oryginalną, nietypową stopkę lampy błyskowej. Wbudowany silnik zapewnia wykonywanie do 3 zdjęć/s i samoczynne zwinięcie do kasety w ciągu 8 s. Znakomicie poprawiono ergonomię, "wygładzjąc" kształty aparatu, powiększając uchwyt dla prawej dłoni, zmniejszając liczbę klawiszy, a część z nich chowając do „drzwiczek” w korpusie aparatu. Zasadniczo drzwiczki te są stacją dysków dla specjalnych kart magnetycznych rozszerzających możliwości aparatu. Są to:automatyczne dobranie przysłony do żądanej głębi ostrości, automatyczne wykonanie serii zdjęć z wprowadzoną zmienną korekcją ekspozycji np. - 0.6 EV, - 0.3 EV, 0, + 0.3 EV, + 0.6 EV, zapamiętywanie parametrów wykonywanych zdjęć takich jak czas naświetlania, przysłona, ogniskowa obiektywu itd. Niektóre karty upraszczają wykonanie konkretnego typu fotografii: zdjęć sportowych, portretów, makrofotografii itp. W momencie prezentacji aparatu było dziesięć typów kart, obecnie produkuje się ich dwa razy więcej. Karty te są fajerwerkiem technicznym, ale ich rzeczywista przydatność jest mocno wątpliwa, zwłaszcza dla zaawansowanego fotografa. Używając Minolty 7000i, przez ponad dwa lata nie miałem potrzeby korzystania z nich, poza kartą CUSTOM umożliwiającą dopasowanie sposobu sterowania aparatem do własnych potrzeb. Karty te, będąc niewątpliwie „bajerem ", wykazują wyższość nad analogicznym pomysłem firmy Canon, która dwa lata później wprowadziła pióro świetlne i książeczkę z kodami paskowymi jako wyposażenie EOSa 10.


Przykładowe karty

Minolta 7000i posiada trzy rodzaje automatyki ekspozycji (program, automatyki z preselekcją czasu i przysłony) oraz możliwość ręcznego ustawiania czasu i przysłony. Przy pracy w automatyce programowanej para czas - przysłona zależy także od długości ogniskowej aktualnie stosowanego obiektywu. (UWAGA: niektóre nieoryginalne obiektywy np, starsze typy firmy Sigma, dobrze współpracujące z Minoltami 5000, 7000, 9000 są ignorowane przez Dynaxy). Zakres działania pomiaru ekspozycji wynosi od 0 do 20 EV. Wyjście poza ten zakres grozi niedokładnością pomiaru i jest sygnalizowane w celowniku. Istnieje możliwość korekcji ekspozycji o +/- 4 stopnie. Parametry ekspozycji wyświetlane są zarówno w celowniku jak i na LCD, na górnej pokrywie aparatu.


Do 7000i skonstruowano pierwotnie trzy lampy błyskowe o liczbach przewodnich od 20 do 52. Dwie z nich mają automatycznie regulowany kąt rozsyłu światła, a najsilniejszy model 5200i, oprócz ruchomej wokół dwóch osi głowicy, ma także możliwość ręcznago sterowania siłą błysku i zdjęć stroboskopowych. Współpraca aparatu z lampą możliwa jest przy wszystkich rodzajach automatyki i przy pracy ręcznej. Możliwe jest doświetlanie cieni za pomocą błysku oraz „dopalenie” błyskiem do światła zastanego: automatyka dobiera wtedy czas naświetlania (nawet do 30 s) tak, by światło błysku stanowiło 1/3 światła potrzebnego do prawidłowego naświetlenia zdjęcia. Pomiar światła błyskowego dokonywany jest przez obiektyw. Jest to pomiar integralny tzn. uśredniający oświetlenie całej powierzchni kadru. Daje to niemiłe efekty przy użyciu lampy błyskowej jako oświetlenia zasadniczego w dużych pomieszczeniach lub na otwartej przestrzeni. Układ automatyki, korzystając z integralnego pomiaru, próbuje oświetlić całość kadru i w efekcie znacznie prześwietla pierwszy plan. Jedyną metodą uniknięcia tego zjawiska jest ręczne wprowadzenie korekcji oświetlenia błyskiem od 0.5 do 2 EV, w zależności od sytuacji. Zastosowanie takiego sposobu pomiaru światła błyskowego jest istotnym niedociągnięciem Minolty, zwłaszcza że konkurencyjny Nikon zastosował pomiar matrycowy błysku w modelach 801 i F4, co istotnie zmniejszyło prześwietlanie pierwszego planu.




ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...






 
data dodania: 08-07-2010
 
godzina dodania: 12:21
 
odsłon: 24001
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Zoom-Nikkor Auto 43-86 mm f/3,5 – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w F-K 12/2000
fotografia
Leica IIIb – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 11/2000
fotografia
Nikon SP – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 8/2000


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.095) / 0.087

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |