Wydania FK: 184,
publikacje: 9686,
wydarzenia: 2237,
opisy i testy: 2192,
galerie zdjęć: 317674,
użytkownicy: 10129
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Kiev 19 - artykuł opublikowano w Foto-Kurierze 2/1992
Kiev 19 to aparat małoobrazkowy wyprodukowany w ZSRR w 1986 roku. Wówczas kosztował on 150 rubli. Jest to uproszczona wersja Kieva 20.
MIGAWKA szczelinowa, mechaniczna, lamelkowa, metalowa o przebiegu pionowym. Zakres czasów od 1/2 do 1/500 s i czas B. Pokrętło nastawu czasu migawki znajduje się po lewej stronie aparatu na ścianie czołowej. Jest to dosyć niewygodne rozwiązanie. W modelu, który mieliśmy pokrętło to chodziło bardzo opornie, zauważalne były także dość duże luzy. Czasy od 1/500 do 1/125 s oznaczone są na biało. Czas synchronizacji z lampą błyskową jest czerwony i wynosi 1/60 s. Czasy od 1/30 do 1/2 s są pomalowane na pomarańczowo a czas B na zielono. Wskaźnikiem ustawienia czasu jest czerwona kropka z tworzywa sztucznego umieszczona powyżej pokrętła.
Widoczne powiększenie wizjera przy ustawieniu obiektywu 50mm na nieskończoność wynosi 0,8x. Elementy nastawu ostrości stanowią matówka i pierścień rastrowy. Rozmiar pola wizjera wynosi 23x35mm, czyli 93% powierzchni kadru. OBIEKTYW standardowy to "MC Helios-81N" 2/50. Zakres liczb przysłony od 2 do 16. Wyposażony jest w mechanizm automatycznej przysłony. Typ mocowania obiektywu - bagnet serii "N" (nikonowski).
Do tego modelu produkowane są adaptery serii "KP", dzięki którym do Kieva 19 można stosować obiektywy od aparatów Kiev-6C, Pentacon six czy Zenita serii A. Jednakże w tym przypadku nie
jest wykorzystywany mechanizm automatycznej przysłony. Musi być ona przymykana ręcznie.
USTAWIENIE PARAMETRÓW EKSPOZYCJI odbywa się przy pomocy pokrętła zmiany czasów migawki i pierścienia skali przysłon. Do prawidłowego ustawienia warunków ekspozycji służą dwie diody świecące na czerwono, znajdujące się po lewej stronie w pryzmacie aparatu ("+" oznacza prześwietlenie, "-" niedoświetlenie, świecenie obu - optymalny dobór warunków przy zadanej czułości filmu i jasności obiektu zdjęcia).
ELEMENTEM POMIAROWYM jest fotoelement CdS. Strefa pomiarowa zajmuje centralną i dolną część kadru.
ELEMENTY ZASILANIA to dwie baterie SC 018, SC 032 lub SR 44 o łącznym napięciu zasilania 3V. Zakres ustawiania czułości filmu od 15 do 500 ASA bez możliwości ręcznego ustawienia korekty. Przesuw filmu reczny . Nie ma możliwości dołączenia motoru. Koło korby naciągu znajduje się licznik zdjęć, zabezpieczony przed przesunieciem szklaną szybką. Po lewej stronie pryzmatu znajduje się gniazdo synchronizacji z lampą błyskową. Oprócz tego, na wierzchu pryzmatu, jest "gorąca stopka".
KILKA UWAG OGÓLNYCH. Aparat wykonany jest solidnie. Jest bardzo ciężki (waży ok. 1 kg); nieco mniejszy od aparatów firmy Praktica - poprzedników serii B. Pozytywną cechą Kieva 19 jest rozdzielenie spustu migawki od przycisku przymykania przysłony (przycisk kontroli głębi ostrości znajduje się po prawej stronie obiektywu). Dużym plusem jest nikonowski system mocowania obiektywu (bagnet N). Dzięki temu rozwiązaniu można stosować go jako drugie body. Można też wykorzystywać obiektywy radzieckie do oryginalnego Nikona. Niewątpliwie wielką zaletą Kieva jest jego niska cena. Używane egzemplarze można kupić już za 320.000 zł.
Uchwyt mocowania aparatu na statywie przesunięty jest w prawo. Moim zdaniem lepsze i wygodniejsze byłoby umieszczenie go na środku. Kiev 19 jest zatem krzyżówką aparatów Nikon i Praktica (seria MTL) w radzieckim wykonaniu. Można nim wbijać gwoździe, ale można też robić zdjęcia. Jest on znacznie lepszy od Zenita 12XP i zupełnie wystarcza początkującemu fotoamatorowi. Trzeba mieć tylko trochę szczęścia i trafić na rzetelnie funkcjonujący światłomierz.
Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie.
Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka.
Zgodnie z coroczną już tradycją, rozpoczynamy podsumowanie 28. międzynarodowych targów fotograficznych Paris Photo 2025 od kilku ważnych liczb: 222 wystawców z 33 krajów, w tym 179 galerii i 43 wydawców, ok. 75 000 odwiedzających i milionowe kontrakty, o których liczbie i wartości wiedzą jedynie ci, którzy pieniądze wydali lub je dostali. Marta Darowska i Tadeusz Koniarz od lat relacjonują tę największą imprezę fotograficzną dla Państwa. Tak jest też i tym razem. Spoglądamy na Paris Photo ich oczami.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024