testowe Canon EOS 7D - artykuł opublikowano w Foto-Kurierze 10/2009
EOS 7D to najnowsza zaawansowana lustrzanka Canona przeznaczona dla zawodowców i zaawansowanych fotoamatorów. Kompaktowe wymiary, dobre parametry i zaczerpnięte z profesjonalnej serii 1D rozwiązania czynią z 7D bardzo interesującą konstrukcję.
![]()
Nazwa aparatu może wydawać się myląca, bo 7D, przy wszystkich technologicznych nowościach, to raczej kontynuacja (idei) serii 2-cyfrowej niż następca modelu 5D czy 5D Mark II. Zastosowanie symbolu 7D ma raczej sugerować powstanie nowej „półki” zaawansowanych korpusów w ofercie Canona. Przewidywana tańsza „pełna klatka” (tak jak to miało miejsce w przypadku Sony i modelu a850), wbrew przypuszczeniom okazała się bardzo rozwiniętą, lustrzanką z 17-milionową matrycą formatu APS-C. Modyfikacji poddano wszystkie najważniejsze układy, warto więc przyjrzeć się aparatowi uważniej.
Budowa i obsługa EOS 7D jest nieznacznie tylko większy (148,2×110,7×73,5 mm) i cięższy (820 g bez akumulatora) od od EOS-a 50D (145,5×107×73,5 mm i 730 g). Oceniając stylistykę korpusu zauważymy, że Canon postanowił wrócić do kształtów bardziej opływowych (wyjątkiem od tej reguły była ostatnia seria „ostrzej ciętych” zaawansowanych korpusów Canona), przy czym wyższa i bardziej opływowa pokrywa zewnętrznej lampy może być zasługą większego pryzmatu (o czym później). Korpus EOS-a 7D wykonano ze stopu magnezu, co ma gwarantować jego trwałość i odporność. W konstrukcji, podobnie jak w profesjonalnym, analogowym modelu EOS-1N, zastosowano dodatkowe uszczelnienia i wzmocnienia szwów korpusu. W EOS-ie 5D Mark II uszczelnienie było tylko podstawowe, teraz, oprócz slotów kart i pokrywy baterii, uszczelniono również wszystkie przyciski i pokrętła. EOS 50D
![]() EOS 7D
![]() Górna ścianka EOS-a 7D nie różni się znacznie od modelu EOS 50D. Zauważymy nowy przycisk funkcyjny umieszczony obok spustu i powrót do czarnego koloru tarczy trybów pracy.
Uchwyt zwyczajowo pokryto skóropodobną okładziną poprawiającą uchwyt i zapobiegającą ślizganiu się dłoni. Aparat dzięki swoim wymiarom dobrze leży w dłoni – uchwyt jest masywny i głęboki, a na wysokiej tylnej ściance znajdziemy przyjemne podłużne profilowanie i wygodne podparcie dla kciuka.
EOS 50D
![]() EOS 7D
![]() Dużym plusem będzie powrót pionowej kolumny przycisków na lewą stronę aparatu, rozdzielenie przycisków ON/OFF i zmiany ekspozycji oraz umieszczenie po prawej stronie wizjera dedykowanego przycisku Live View i trybu filmowego.
Zmieniła się też sama systematyka obsługi – pojawiły się nowe przyciski, które mają przyspieszyć zmianę parametrów: obok spustu migawki użyteczny przycisk funkcyjny M-Fn, któremu można przypisać sterowanie wybranym parametrem, natomiast po lewej stronie wizjera umieszczono, zaczerpnięty z Pentaksa, przycisk szybkiej zmiany formatu RAW/JPEG i przycisk Q,
![]() czyli dostęp do dobrze znanej z Olympusa systematyki szybkiego menu (jak widać, Canon nie opiera się wyłącznie na wnioskach użytkowników, ale uważnie przygląda się też konkurencji). Na plus trzeba zaliczyć dwufunkcyjny przycisk start/stop dedykowany dla trybu filmowego i Live View (po prawej stronie wizjera). Rozdzielono też przycisk blokady zmiany ustawień i włącznika aparatu (teraz pod kołem trybów pracy).
data dodania: 27-01-2010
godzina dodania: 12:49
odsłon: 10211
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Autoportret świąteczny od kuchni - PRO STUFF i Łukasz Pietrzak - przerwa wakacyjna do 15 stycznia Wraz z Foto-Kurierem 12/25 rozpoczynamy kolejny cykl porad fotograficznych pt. "Kulisy jednego zdjęcia" przygotowany wraz z firmą PRO STUFF. Tym razem będzie to autoportret świąteczny od kuchni w wykonaniu Łukasza Pietrzaka, który wraz z nami i marką PRO STUFF życzy Państwu zdrowych, spokojnych, rodzinnych i zawsze ostrych w kadrze Świąt Bożego Narodzenia oraz samych udanych kadrów w 2026 r. Przy okazji informujemy, że w tym roku przerwa Świąteczna w Foto-Kurierze zakończy się 15 stycznia 2026 r. Wszelkie zamówienia będziemy realizować sukcesywnie. Dziękujemy za cierpliwość. DO SIEGO ROKU. ![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - dostępne on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie. ![]() Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||