testowe Olympus E-30 - młodszy brat Olympusa E-3 / PEŁNA WERSJA z Foto-Kuriera 11/2008
5 listopada 2008 r. Olympus przedstawił swoją najnowszą lustrzankę systemu 4/3 o oznaczeniu E-30, której mokap prezentowano na Photokinie pod hasłem model 2009..
![]()
E-30 co to takiego?
Model E-30 stylistyką nawiązuje do E-3, nagrodzonej przez EISA tytułem Europejskiej zaawansowanej lustrzanki 2008/09. Wypełnia on lukę pomiędzy modelem E-3 a E-520. Nowy model jest trochę lżejszy w formie – zachowując całą wygodę i poręczność tego najbardziej zaawansowanego modelu Olympusa. Zastosowano w nim wszystkie technologie znane z E-3 i E-520, dodatkowo wzbogacając o najnowsze rozwiązania, często niedostępne w modelach konkurencji. Korpus wykonany z wysokiej jakości materiałów, jak przystało na tego producenta, ma wymiary 141,5×107,5×75 mm i masę 655 g. Ma on dodatkowy wyświetlacz na górze po prawej stronie, na którym wyświetlane są podstawowe funkcje aparatu, natomiast pokrętło zmiany trybów ekspozycji znajduje się po lewej stronie. Niestety E-30 nie jest tak odporny na warunki zewnętrzne jak jego starszy brat. Przyjrzyjmy się teraz bliżej jego podstawowym funkcjom i możliwościom.
![]() E-30 odziedziczył po swoim starszym bracie obracany ekran LCD, o przekątnej powiększonej do 2,7 cala. Brak jest w nim jednak blokady klapki osłaniającej gniazdo kart pamięci przed przypadkowym otwarciem.
Przetwornik i rejestracja zdjęć Ciągła walka rynkowa wymusiła również na Olympusie zwiększenie rozdzielczości nowego przetwornika, co nie jest sprawą prostą, wziąwszy pod uwagę małe wymiary przetwornika systemu 4/3. Najnowszy korpus otrzymał nowo opracowany przetwornik High Speed Live MOS o całkowitej rozdzielczości 13,1 mln pikseli z efektywną rozdzielczością 12,3 mln pikseli. Łączy on zaawansowane możliwości sensora Full Frame Transfer (FFT) CCD z niskimi wymaganiami energetycznymi, charakterystycznymi dla przetworników CMOS. Głęboko osadzone w sensorze fotodiody zwiększają efektywność tłumienia szumów obrazu. Jego sterowaniem zajmuje się najnowszej generacji procesor obrazowy TruePic III+, wzbogacający jakość obrazu w zakresie odwzorowania kolorów i jego ostrości, jak również zwiększający szybkość wykonywanych operacji. Dodatkowo nowy przetwornik ma charakteryzować się szerokim zakresem dynamiki w jasnych partiach kadru. Przy rejestracji zdjęć z maksymalną rozdzielczością w proporcjach 4:3 otrzymujemy pliki o wymiarach 4032×3024 pikseli, co umożliwia uzyskanie wydruków o wymiarach 25,6×34,1 cm, przy 300 dpi. I tutaj mamy kolejną nowość – możliwość wyboru proporcji kadru, i to aż dziewięciu. Takich możliwości nie daje żadna inna lustrzanka. Teraz już na etapie fotografowania możemy wybrać jedną z następujących proporcji boków naszego obrazu: oprócz klasycznego dla tego systemu układu boków 4:3 mamy do wyboru 3:2, 16:9, 7:5, 5:4, 6:5, 7:6, 3:4 ( w pionie), oraz dla zwolenników kwadratowych kadrów 6:6. Zmiana proporcji wiąże sie ze zmniejszeniem rozdzielczości zapisywanego pliku. Ziszcza się powoli nasz redakcyjny primaaprilisowy żart zamieszczony w F•K 4/06 o aparacie z kwadratową matrycą i zmienną proporcją boków, który umożliwiałby fotografowanie w pionie bez konieczności przekręcania aparatu. Zakres ekwiwalentów czułości pozostał niezmieniony (w porównaniu z E-3) i wynosi 100–3200 ISO. Niezmiennie Olympus w swoich lustrzankach oferuje dwa gniazda kart pamięci: CF i xD, co daje możliwość zastosowania przejściówek CF/SD, CF/MS PRO Duo i używania prawie każdej karty pamięci. Zdjęcia seryjne możemy wykonywać z częstotliwością 5 kl./s w serii do 12 zdjęć (RAW) lub do zapełnienia karty w przypadku rejestracji plików JPEG. Aparat realizuje czasy ekspozycji w przedziale 1/8000–60 s plus B, do 30 min.
![]() Na górze korpusu, tak jak w modelu E-3, zastosowano duży panel LCD z podstawowymi parametrami. Po lewej stronie wstawiono pokrętło zmiany trybu ekspozycji, znane z modeli konsumenckich.
System AF W E-30 zastosowano w pełni dwuosiowy 11-punktowy system AF (ten sam co w E-3), działający w bardzo szerokim zakresie detekcji od –2 do 19 EV. Jego działanie oparte jest na detekcji różnic fazowych oraz na detekcji kontrastu przy zastosowaniu nowszych obiektywów. Dzięki takim rozwiązaniom ustawianie ostrości tym aparatem jest bardzo precyzyjne i szybkie. Efekty pracy systemu możemy obserwować na wyświetlaczu przy pracy z funkcją Live View.
![]()
Wizjer, ekran LCD i Live View
Aparat wyposażono w wizjer optyczny z pryzmatem pentagonalnym ze szkła o właściwościach minimalizujących straty powstałe na skutek odbicia światła wewnątrz pryzmatu, pokrywający 98% pola kadru i dający powiększenie 1,02×. W celowniku mamy podgląd wielu ustawień aparatu, m.in. tryb ekspozycji, przysłonę, czas otwarcia migawki, balans bieli, korekcję, pomiar ekspozycji, czułość ISO, lampę błyskową. Możemy skorygować ustawienie celownika w zakresie od –3 do +1 dioptrii. Matówka Neo Lumi-Micro jest niewymienna. Uchylny i obracany ekran LCD HyperCristal II (rozwiązanie stosowane tylko w lustrzankach systemu 4/3) większy niż w E-3 (2,5 cala), umożliwiający bardzo wygodną obsługę i podgląd obrazu w ekstremalnych sytuacjach, ma przekątną 2,7 cala, czyli 6,9 cm, i rozdzielczość 230 tys. pikseli. Pokrywa on 100% pola kadru a użytkownik ma możliwość regulacji jego jasności i kolorystyki w zakresie 15 pozycji. Przy odtwarzaniu obrazów mamy możliwość jednoczesnego podglądu i powiększania dwóch wykonanych zdjęć.
Lampa błyskowa
Aparat ma wbudowaną lampę błyskową o liczbie przewodniej 13 (przy ISO 100). Systemowe lampy zewnętrzne możemy mocować w sankach aparatu, jak również sterować nimi bezprzewodowo z korpusu aparatu (dotyczy to lamp FL-50R i FL-36R). Do dyspozycji mamy też standardowe gniazdo wężyka synchronizacyjnego, znajdujące się z przodu pod zakręcaną przykrywką.
![]() E-30 umożliwia wybór jednej z 9 proporcji boków kadru
data dodania: 08-04-2009
godzina dodania: 10:38
odsłon: 16247
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka. ![]() PARIS PHOTO 2025 - światowe święto fotografii Zgodnie z coroczną już tradycją, rozpoczynamy podsumowanie 28. międzynarodowych targów fotograficznych Paris Photo 2025 od kilku ważnych liczb: 222 wystawców z 33 krajów, w tym 179 galerii i 43 wydawców, ok. 75 000 odwiedzających i milionowe kontrakty, o których liczbie i wartości wiedzą jedynie ci, którzy pieniądze wydali lub je dostali. Marta Darowska i Tadeusz Koniarz od lat relacjonują tę największą imprezę fotograficzną dla Państwa. Tak jest też i tym razem. Spoglądamy na Paris Photo ich oczami. ![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - prezentujemy okładkę Przed Państwem okładka 43. Wydania Specjalnego Foto-Kuriera 2/25 poświęconego aparatom. Jednak zanim Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 pt. "Aparaty" ujrzy światło dzienne, a będzie to szybciej niż niektórym się wydaje, króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||