testowe Nikon F-801s - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 4/1996
ciąg dalszy...![]() Kolejną wadą jest fakt, że przy użyciu obiektywów MF (czyli Non-AI, AI, AI-S i modified AI) nie działa matrycowy pomiar światła; aparat automatycznie przełącza się na pomiar centralno-integralny (75%/25%). Co prawda można nadal używać pamięci pomiaru i pomiaru punktowego, ale... Niemniej jednak mieć do dyspozycji dodatkowe kilkadziesiąt wspaniałych manualnych Nikkorów to wielki zysk; chyba jeden z największych z posiadania Nikona w ogóle. Użytkownik ma do wyboru aż sześć trybów pracy: manual, automatyka czasu, automatyka przysłony, program standardowy, program "szybki" i program podwójny (dual). I tu generalna uwaga jest taka: szkoda, że migawka (czasy od 1/8000 sek do 30 sek + B) nie posiada w manualu i automatyce przysłony czasów połówkowych, jak obecnie sporo lustrzanek AF. Przy użyciu niektórych obiektywów posiadających skok przysłony co jedną działkę praca w manualu możliwa jest praktycznie z krokiem co 1EV co jest zdecydowanie za mało, mimo, że waga świetlna pracuje w przedziale +/- 2EV z krokiem 1/3 EV. I jeszcze o programach. Program nazwany standardowym zmienia swój przebieg już przy 1/8 sek, co nie daje większych szans na nieporuszenie zdjęcia przy słabym oświetleniu. To raczej program "szeroki", coś w stylu programu "Landscape" w innych aparatach. Program "szybki" wcale nie jest aż taki szybki, bo zmienia profil przy 1/60, czyli mniej więcej tak, jak powinien to robić program standardowy. Program podwójny to kombinacja tych dwóch, który dobiera kształt programu w zależności od ogniskowej obiektywu (podobno najlepiej sprawdza się przy użyciu długich i średniodługich zoomów). Na szczęście bardzo łatwo wprowadza się funkcję SHIFT (zmiana pary czas - przysłona na inną, o tej samej wartości EV). Praca w automatykach czasu lub przysłony jest przyjemna, aparat dobieraną wielkość podaje co 1EV, choć zmienia ją w sposób płynny. Po wyjściu z zakresu czasów lub przysłon waga świetlna podaje, o ile został przekroczony próg prawidłowej ekspozycji. Robi to co 1/4 EV, więc warto czasem lekko prześwietlić, lub niedoświetlić klatkę nie tracąc ujęcia. W przypadku automatyki czasu isnieje możliwość ostrzeżenia przed przekroczeniem czasu 1/30 sek i dłuższych. To tyle o pracy aparatem. No, a jego braki? Z jednej strony można napisać, że mógłby mieć szybszy motor, podnoszone przed zdjęciem lustro, spust migawki do pionowego kadrowania, więcej matówek, wymienny układ celowniczy. Ci, którzy mają takie wymagania niech zbierają ponad dwa razy więcej pieniędzy i niech kupią Nikona F-4. Z drugiej jednak strony zaawansowany amator niezbyt często potrzebuje czegoś więcej niż "osiemsetjedynka" może mu dać. A daje dużo, dobrze i nie specjalnie drogo. Drzewo genealogiczne Nikona F-801 wygląda w przybliżeniu tak: ojcem rodziny AF wydaje się być Nikon FA, z którego w 1987 r powstał po pewnych przeróbkach, Nikon F-501 AF, a z niego rok później F-4 i F-801. Osiemsetjedynka zdobyła taką popularność, że Nikon zdecydował się wprowadzić na rynek model tańszy i uproszczony, lecz dodatkowo z wbudowaną lampą błyskową na pryzmacie. Tak powstał F-601. Jego z czasem też uproszczono, odbierając lampę i autofocus. Stworzono F-601m. data dodania: 03-12-2011
godzina dodania: 14:13
odsłon: 21454
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Foto-Kurier - FK 11/25 on-line w naszym e-kiosku - wkrótce w najlepszych salonach prasowych Foto-Kurier 11/25 dostępny również on-line - w naszym e-kiosku. Tym razem okładkę ozdobiło zdjęcie autorstwa Leszka Wygachiewicza, które prezentujemy w dziale Najlepsze z Najlepszych w środku wydania. Powstało z 2032 zdjęć składowych i przedstawia głowę szerszenią. W środku też testy, opisy Canona R6 Mark III i Nikona ZR oraz testy Canona 85 mm f/1,4L VCM, Panasonica Lumix S1RII, Tamrona 16-30 mm f/2,8 oraz Sony FE 100 mm f/2,8 GM. Jak zwykle jest co poczytać i czym się zainspirować. Zapraszamy do lektury Foto-Kuriera 10/25, który jeszcze przez kilka dni będzie królował w najlepszych salonach prasowych. ![]() Poznaj tematy Ligi Foto-Kuriera 2025 - pula nagród przekracza 21 tys. złotych - dołącz w dowolnym momencie Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł. ![]() Nikon F65 - poręczny, w rozsądnej cenie Najnowszą lustrzankę Nikona oznaczono symbolem F65. Jest to jedynie udoskonalony amatorski model Nikona F60. Pozostano przy niezmienionej stylistyce korpusu, a nowe elementy to... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||