testowe Nikkor-Q Auto 400 mm f/4,5 - modułowe cudo
To bardzo ciekawy obiektyw, budowany przez Nikona przez jedną dekadę aż do połowy lat siedemdziesiątych. Mimo ponad 10-letniego okresu produkcji, na rynku ukazało się stosunkowo niewiele egzemplarzy tego „szkła”. Był to jeden z czterech teleobiektywów o konstrukcji obecnie prawie już nie stosowanej.
Nikkor-Q 400 mm f/4,5 był, jak na rok swojej premiery - 1964, konstrukcją dość pionierską. Był to pierwszy obiektyw długoogniskowy Nikona o tej ogniskowej, bardzo jednak jasny.
W ówczesnej ofercie mógł się z nim równać tylko Nikkor 300 mm f/4,5, z tego samego roku, oraz lustrzany Reflex-Nikkor 500 mm f/5. ![]() Mimo dużego otworu względnego konstrukcja optyczna tego obiektywu była bardzo prosta - cztery pojedyncze soczewki. Duży otwór względny wymagał przedniego mocowania filtrów o rozmiarze aż 122 mm. Jednak najciekawszym szczegółem tego obiektywu jest to, że ma on konstrukcję modularną. Podobnie jak ma to miejsce w przypadku serii sześciu teleobiektywów do Leiki R, omawiany Nikkor składa się z dwóch części. ![]() Przednia część to głowica obiektywowa zawierająca całą optykę, tylna część to oprawa ogniskująca wraz z mechanizmem przysłon (do f/22). Produkowane były dwie takie oprawy ogniskujące: o symbolach FU (focusing unit) i AU-1 (auto unit), a różniły się minimalnym dystansem ostrości i tym, że druga posiadała jeszcze wewnętrzny gwint na filtry rozmiaru 52 mm. ![]()
data dodania: 14-04-2020
godzina dodania: 21:01
odsłon: 16951
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka. ![]() PARIS PHOTO 2025 - światowe święto fotografii Zgodnie z coroczną już tradycją, rozpoczynamy podsumowanie 28. międzynarodowych targów fotograficznych Paris Photo 2025 od kilku ważnych liczb: 222 wystawców z 33 krajów, w tym 179 galerii i 43 wydawców, ok. 75 000 odwiedzających i milionowe kontrakty, o których liczbie i wartości wiedzą jedynie ci, którzy pieniądze wydali lub je dostali. Marta Darowska i Tadeusz Koniarz od lat relacjonują tę największą imprezę fotograficzną dla Państwa. Tak jest też i tym razem. Spoglądamy na Paris Photo ich oczami. ![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - prezentujemy okładkę Przed Państwem okładka 43. Wydania Specjalnego Foto-Kuriera 2/25 poświęconego aparatom. Jednak zanim Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 pt. "Aparaty" ujrzy światło dzienne, a będzie to szybciej niż niektórym się wydaje, króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||