testowe Canon EOS 5000 - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 6/1995
Canon EOS 5000 to uproszczona wersją EOS-a 500 pod względem liczby dostępnych funkcji, Biorąc pod uwagę sposób ich realizacji nie ustępuje nawet EOS-owi 1N. Działanie EOS-a 5000 jest oparte o system AIM (Advanced Integrated Multipoint) koordynujący pracę układu ustawiania ostrości i pomiaru oświetlenia.
System ten, zastosowany już z powodzeniem w wersji EOS-a 1 i najprawdopodobniej w EOS-ie 500 ułatwia wykrycie najważniejszego obiektu na zdjęciu i dopasowanie do niego zarówno parametrów ekspozycji jak i ustawienia obiektywu na ostrość. ![]() Z ,,pięćsetki'' żywcem przeniesiono cały układ pomiaru ekspozycji zarówno oświetlenia ciągłego jak i błyskowego. Oświetlenie ciągłe mierzone jest przez matrycę sześciopolową, a błyskowe przez trójpolową. Istnieje możliwość wykorzystania tylko środkowego elementu matrycy pomiarowej oświetlenia ciągłego w celu dokonania pomiaru selektywnego obejmującego 9.5 pola obrazu. Działanie układu ustawiania ostrości podobnie jak w EOS-ie 500, bazuje na wskazaniach trzech sensorów: środkowego krzyżowego i dwóch pionowych. Aparat sam wybiera sensor, który posłuży do ustawienia ostrości. Jedynie w przypadku, gdy uaktywnimy selektywny pomiar oświetlenia, włączany jest priorytet sensora środkowego. EOS 5000 ustawiając ostrość automatycznie działa w trybie preferencji ostrości tzn. migawka nie będzie wyzwolona dopóki obiektyw nie zostanie zogniskowany. W przypadku gdy jest zbyt ciemno na normalną pracę układu AF, włączany jest pomocniczy biały reflektorek umieszczony w korpusie aparatu, ułatwiający automatyczne ustawienie ostrości. Jego światło nie pomoże jednak w sytuacji, gdy fotografowany obiekt jest niekontrastowy; pozostaje wtedy możliwość ustawienia ostrości ręcznie. EOS 5000 nie ma możliwości ręcznego przełączenia układu AF na pracę ciągłą, bądź na blokowanie ostrości po jej ustawieniu. Aparat sam wykrywa ewentualny ruch fotografowanego obiektu i w razie potrzeby włącza ciągły, śledzący system ustawiania ostrości. W przypadku obiektu statycznego aparat blokuje ostrość umożliwiając przekadrowanie. ![]() W porównaniu ze swoim poprzednikiem, EOS 5000 ma znacznie zmniejszoną liczbę ,,tradycyjnych'' trybów automatyki ekspozycji. Ograniczone zostały one (podobnie jak w poczciwym Canonie AE-1) do automatyki przysłony, a praca ręczna możliwa jest jedynie przy czasie B. Automatyki typu program pozostały praktycznie bez zmian. Oprócz programu uniwersalnego można zastosować jeden z czterech programów tematycznych, ułatwiających początkującym prawidłowe wykonanie portretu, zdjęć krajobrazowych, sportowych bądź makro. Aparat wyposażony jest w metalową migawkę o pionowym przebiegu realizującą w trybach automatyki programowanej czasy naświetlania w zakresie od 1/2000 s do 2 s. Przy zastosowaniu automatyki przysłony czas naświetlania można ustawić w przedziale 1/2000 s do 1/8 s. Jak już wspomniano istnieje także możliwość ustawienia czasu B. Najkrótszy czas synchronizacji błysku wynosi 1/90 s. EOS 5000 wyposażony jest we wbudowaną lampę błyskową o liczbie przewodniej 12 i mogącej oświetlić pole widzenia obiektywu o ogniskowej nie krótszej niż 35 mm. Współpraca aparatu z tym fleszem odbywa się w trybie TTL, a z fleszami zamontowanymi na aparacie w trybie A-TTL. Biały reflektorek służący zasadniczo do wspomagania układu AF może także swoim światłem ograniczać efekt ,,czerwonych oczu'': w trybach pracy: program uniwersalny i portret reflektorek włącza się na ok. 1 s tuż przed wyzwoleniem migawki, a jego silne światło powoduje zwężenie źrenic u fotografowanych osób bądź zwierząt. Dzięki zmniejszeniu liczby funkcji aparatu można było uprościć jego sterowanie. Typowe dla większości EOS-ów główne pokrętło sterujące zostało przeniesione na prawą stronę aparatu i oprócz trybów pracy ustawia się nim czas naświetlania w trybie automatyki przysłony. Na tylnej pokrywie aparatu umieszczono przycisk włączający selektywny pomiar oświetlenia i przycisk powrotnego zwijania filmu. ![]() Obok głównego pokrętła sterującego zmieszczono mały ekran ciekłokrystaliczny informujący o stanie baterii oraz wyświetlający alternatywnie: wartość przysłony bądź liczbę klatek pozostałych do końca filmu. Równie ubogie są informacje podawane w celowniku. Obejmują one: wskaźnik ustawienia ostrości oraz informacje o włączeniu automatyki przysłony i selektywnego pomiaru oświetlenia. Na matówce oznaczone jest położenie czujników układu ustawiania ostrości i pole pomiaru selektywnego. Układ przesuwu filmu jest skonstruowany podobnie i działa równie cicho jak w EOS-ie 500. Po włożeniu, film przewijany jest do końca, a w trakcie fotografowania klatka po klatce chowane są do kasety. W zależności od ustawionego trybu naświetlania zdjęcia wykonywane są pojedynczo albo seriami z częstością 1 kl/s. Po skończeniu film zwijany jest całkowicie do kasety; istnieje także możliwość zwinięcia filmu przed jego końcem. Jednocześnie z EOS-em wyprodukowano dwa standardowe zoomy: nową, trzecią już wersję obiektywu 35 - 80/4 - 5.6 oraz nową konstrukcję - zoom 38 - 76 mm.
data dodania: 10-07-2011
godzina dodania: 01:06
odsłon: 26180
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() PARIS PHOTO 2025 - światowe święto fotografii Zgodnie z coroczną już tradycją, rozpoczynamy podsumowanie 28. międzynarodowych targów fotograficznych Paris Photo 2025 od kilku ważnych liczb: 222 wystawców z 33 krajów, w tym 179 galerii i 43 wydawców, ok. 75 000 odwiedzających i milionowe kontrakty, o których liczbie i wartości wiedzą jedynie ci, którzy pieniądze wydali lub je dostali. Marta Darowska i Tadeusz Koniarz od lat relacjonują tę największą imprezę fotograficzną dla Państwa. Tak jest też i tym razem. Spoglądamy na Paris Photo ich oczami. ![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - prezentujemy okładkę Przed Państwem okładka 43. Wydania Specjalnego Foto-Kuriera 2/25 poświęconego aparatom. Jednak zanim Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 pt. "Aparaty" ujrzy światło dzienne, a będzie to szybciej niż niektórym się wydaje, króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie. ![]() Foto-Kuriera - FK 12/25 on-line - od jutra w salonach prasowych i najlepszych sklepach fotograficznych Foto-Kurier 12/25 jest dostępny on-line - w naszym e-kiosku. Tym razem okładkę ozdobiło zdjęcie przedstawiające Alberta Watsona, wykonane na targach Paris Photo przez Tadeusza Koniarza. W wydaniu prezentujemy między innymi, jedyną w Polsce tego typu, obszerną relację z tego wydarzenia. W środku są też testy, opisy...Tymczasem zapraszamy do lektury Foto-Kuriera 11/25, który już 17 grudnia zamieni się miejscami na półkach w najlepszych salonach prasowych i wzbogaci naszą ofertę w najlepszych sklepach fotograficznych w Polsce. Przejrzyj on-line, nie kupuj w ciemno. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||