testowe Kiev 88 - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 11/1999
ciąg dalszy...KASETY WYMIENNE W standardowym zestawie znajdują się dwie kasety na błonę zwojową typ 120 umożliwiającą wykonanie 12 zdjęć formatu 56 x 56 mm. Możliwa jest wymiana kasety bez względu na ilość wykonaych zdjęć, bez wsunięcia zasłonki odpięcie kasety jest niemożliwe. Odpięcie kasety następuje przez przesunięcie w prawo przycisku blokady na górnej części obudowy. Z przodu kasety (z prawej strony) w szczelinie widoczna jest zębatka przesuwu błony, pod nią umieszczona jest szczelinka rygla blokującego migawkę (zasłaniana zasłonką). Z prawej strony kasety znajdują się dwa uchylne półpierścienie ręcznego przesuwu błony, pod nimi okienko licznika oraz okienko informujące o przesunięciu błony (białe pole - klatka nienaświetlona, czerwone - naświetlona). Na tylnej ściance kasety znajduje się okrągłe, uchylane kółko z wygrawerowanymi światłoczułościami błony z zakresie ISO 6 do 3200. Oczywiście dane te nie są przekazywane do celownika TTL i oznaczenia te pełnią tylko rolę pamiętnika. Uchylna klapka pozwala sprawdzić prawidłowość ustawienia początku błony oraz kontrolę prawidłowego przesunięcia błony na cyfrach papieru ochronnego. Na lewej ściance kasety znajduje się półpierścień blokady wyjmowanego koszyczka. W celu załadowania błony wyjmujemy koszyczek z kasety (czynność ta nie jest blokowana i można wysunąć koszyczek z częściowo naświetloną błoną zaświetlając odcinki nie chronione papierem ochronnym). Widok rozłożonej kasety przedstawia zdjęcie 6. Kaseta (wyposażenie dodatkowe) na format zdjęcia 6x4,5 umożliwia wykonanie 16 klatek na błonie zwojowej, format kadru - poziomy. ![]() Kiev 88 system: w górnym szeregu znajdują się futerały na obiektywy oraz torba na komplet standardowy, w drugim szeregu od góry obiektywy - od lewej Jupiter 250 mm, Telear 250 mm, Kalejnar 150 mm, Mir 45 mm, Mir 65 mm, Wega 120 mm i Zodiak 30 mm, w trzecim szeregu - kaseta na ładunki Polaroida, obok obiektyw standardowy Volna 80 mm, korpus z obiektywem standardowym i złożoną osłoną matówki, korpus z obiektywem Zodiak i podniesioną osłoną matówki, korpus z obiektywem Jupiter 250 mm i pryzmatem pentagonalnym TTL, konwerter 2x, rękojeść pistoletowa oraz dwie kasety wymienne. W najniższym szeregu osłony przeciwsłoneczne, filtry i pokrywki obiektywów. DODATKI. Spotykane są wyroby kijowskiego Arsenalu i akcesoria będące wytworem warsztatów rzemieślniczych. Niektóre elementy systemu są dostępne niemal zawsze, na inne trzeba polować. Do rzadko spotykanych należy obiektyw MC WEGA - 28W 120 mm f/2,8, bardzo dobry obiektyw portretowy, znacznie bardziej chwalony od pentakonowskiego Biometara 120 mm f2,8. Równie rzadko pojawiają się obiektywy z możliwością przesuwów - są to MIR - 26W 45 mm f/3,5 (z maksymalnym przesunięciem 12 mm) i MIR - 38W /65. Przy zakupie obiektywów trzeba również zwracać uwagę na ostatnią literkę oznaczenia - litera B (w originale B) oznacza obiektyw do Kiewa 6C o mocowaniu Pentacon Sixa i innej odległości roboczej, obiektywy do Kieva 88 mają oznaczenie W (w pisowni originalnej - B). Jest też ciekawostka - zestaw wymiennych celowników - pryzmatyczny (bez pomiaru światła) oraz prosty (kominek). Zestaw uzupełniają matówka w ramce umożliwiająca założenie jej w miejsce kasety zdjęciowej oraz pierścienie pośrednie. Kasety na ładunki natychmiastowe i kasety na format 6 x 4,5 cm były zawsze dostępne. Pod konic lat dziewięćdziesiątych w Polsce pojawiły się kasety z możliwością wielokrotnej ekspozycji, jak również nowy korpus Kieva 88 z możliwością wstępnego podniesienia lustra i z korbką szybkiego naciągu, ale z migawką z płóciennymi roletkami (1000 PLN).. OCENA SYSTEMU Typowy dla wielu produktów wschodnich rozrzut parametrów utrudnia rzetelną ocenę aparatu. Odchyłki jakościowe bywają duże, panuje obiegowa opinia, że 30% spotykanych Kijewów i mniej więcej taki sam procent obiektywów ma bardzo wysoką jakość. Jakość wykonania to jedno, a zalety systemu to drugie.. Instrukcja fabryczna wyraźnie przeznacza ten system do fotografii amatorskiej, ale w prospekcie aparatu drukowanym w USA wyraźnie mówi się o przeznaczeniu systemu dla zaawansowanych amatorów i zawodowców. Może chodzi o dwa aparaty? Zaletą systemu są obiektywy (dotyczy to tylko egzemplarzy dobrych jakościowo) - dotyczy to obiektywów o ogniskowych do 150 mm, pod względem jakości obrazu na czoło wybijają się Zodiak i Kalejnar, pozostałe niewiele im ustępują. Zdecydowanie nieudane są dwieściepięćdziesiątki - jakość obrazu uzyskana z tych obiektywów jest zdecydowanie niższa niż uzyskana z układu Wega 150 mm f/2,8 i konwerter. Kamera pracuje w zakresie temperatur znacznie większym niż podaje producent - zdjęcia wykonane w temperaturze minus 28 stopni C nie wykazywały błędów ekspozycyjnych, krótkotrwałe wystawienie kamery na działanie deszczu również nie wymagało natychmiastowej interwencji mechanika. Największą wadą systemu jest rozrzut jakościowy. Po dłuższej eksploatacji tych aparatów zaczynają się pojawiać błędy przesuwu - szybkie zużycie trybów zębatki w kasecie (przy minimalnym zużyciu zdarzają się nakładania klatek - częściowym środkiem zaradczym jest ręczne "dociągnięcie" błony do numeru zgodnego z licznikiem. Użytkując Kieva trzeba się liczyć z możliwością awarii migawki ( nie dotyczy to czasu B). Zaświetlenia boczne - to zjawisko występuje w wielu kasetach. Przy wyjętej zasłonce szczelina między korpusem a kasetą powiększa się w chwili napinania migawki i bezpośrednie promienie mogą dostać się do wnętrza kasety dając dziwne efekty. Przy zdjęciach w studiu problem ten nie występuje. Wymiana celownika jest kłopotliwa - chcąc wymienić celownik należy wsunąć zasłonkę do kasety, odpiąć kasetę, wyjąć celownik, założyć wymagany dla danej sytuacji zdjęciowej celownik, dołączyć kasetę do kamery, wyjąć zasłonkę z kasety. Te wszystkie czynności trzeba wykonać jedną ręką. Dane techniczne: TYP: Lustrzanka jednoobiektywowa na format zdjęć 6x6 cm z migawką szczelinową sterowaną mechanicznie EFEKTYWNY FORMAT ZDJĘĆ: 56 x 56 mm TYPY BŁON: Błona zwojowa typ 120 na 12 zdjęć w kasecie 6x6 cm lub 16 zdjęć w kasecie 6x4,5 cm oraz ładunki natychmiastowe w kasecie do zdjęć momentalnych KASETY WYMIENNE: Kasety wymienne do wyżej wymienionych typów błon z pierścieniem do nastawiania światłoczułości stosowanego materiału zdjęciowego OBIEKTYW STANDARDOWY: MC Volna 3 80 mm f/2,8, 7 obiektywów wymiennych, wszystkie obiektywy mają automatyczną przysłonę przyciskową i skalę głębi ostrości MOCOWANIE OBIEKTYWU: Bagnet Kiev 88 MIGAWKA: mechanicznie sterowana migawka szczelinowa z zasłonkami z blachy tytanowej o poziomym przebiegu roletek ZAKRES CZASÓW OTWARCIA MIGAWKI: 1/2 - 1/1000s oraz B WYZWALACZ: ręczny wyzwalacz z możliwością mocowania wężyka spustowego LUSTRO: ustawiające się przy napinaniu migawki do położenia roboczego, po wyzwoleniu migawki zostaje w górnym położeniu, bez możliwości wcześniejszego podniesienia CELOWNIKI WYMIENNE: składana osłona matówki z lupą nastawczą, celownik pryzmatyczny TTL MATÓWKA NASTAWCZA: standardowa z mikropryzmatem, dalmierzem dwupolowym i soczewką Fresnela. POLE OBRAZOWE: obraz widoczny w celowniku 53 x 53 mm PRZESUW BŁONY: pojedynczy przesuw gałką ręcznego przesuwu LICZNIK ZDJĘĆ: Zliczający do przodu bez automatycznego zerowania po wymianie błony WIELOKROTNA EKSPOZYCJA: brak SYNCHRONIZACJA BŁYSKU LAMPY: synchronizacja X przez środkowy styk w stopce lampy lub przewód synchronizacyjny przy czasie 1/30 lub dłuższym WYMIARY: Kiev 88 -175 x 115 x 112 mm Kiev 88 TTL - 175 x 115 x 162 mm MASA: Kiev 88 - 1.6 kg Kiev 88 TTL - 2,1 kg data dodania: 09-09-2012
godzina dodania: 09:25
odsłon: 46364
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Autoportret świąteczny od kuchni - PRO STUFF i Łukasz Pietrzak - przerwa wakacyjna do 15 stycznia Wraz z Foto-Kurierem 12/25 rozpoczynamy kolejny cykl porad fotograficznych pt. "Kulisy jednego zdjęcia" przygotowany wraz z firmą PRO STUFF. Tym razem będzie to autoportret świąteczny od kuchni w wykonaniu Łukasza Pietrzaka, który wraz z nami i marką PRO STUFF życzy Państwu zdrowych, spokojnych, rodzinnych i zawsze ostrych w kadrze Świąt Bożego Narodzenia oraz samych udanych kadrów w 2026 r. Przy okazji informujemy, że w tym roku przerwa Świąteczna w Foto-Kurierze zakończy się 15 stycznia 2026 r. Wszelkie zamówienia będziemy realizować sukcesywnie. Dziękujemy za cierpliwość. DO SIEGO ROKU. ![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - dostępne on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie. ![]() Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||