testowe Linhof Technorama 617 S III - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 2/2001
Zbudowanie panoramicznej kamery średnioformatowej o jakości zarezerwowanej dla kamer wielkoformatowych było założeniem konstruktorów Linhofa. Powstała konstrukcja hybrydowa, której korpus od zwykłych aparatów dalmierzowych różnił się tylko proporcjami długości i wysokości, a obiektywy i technika pracy zostały przejęte z kamer większego formatu.
Dzięki temu została osiągnięta mobilność średniego formatu z jakością obrazu kamery wielkoformatowej. Przy założonej proporcji boków obrazu 3:1, na błonie zwojowej typu 120 można wykonać 4 zdjęcia formatu 6 x 17 cm, błona zwojowa 220 pozwala na wykonanie 8 zdjęć. Jest idealną kamerą do wykonywania szybkiej fotografii krajobrazu, architektury, fotografii przemysłowej oraz nieocenionym narzędziem w kreatywnej fotografii.
![]() Technorama 617 S III jest kamerą systemową z 4 wymiennymi obiektywami oraz specjalnymi celownikami. Jest to wersja rozwojowa modelu Technorama 617 S o takim samym formacie zdjęciowym, ale ze stałym, niewymiennym obiektywem Super Angulon 5,6/90 mm i efektywnym kącie widzenia dla tego formatu po przekątnej obrazu równym 89 stopni. Sposób wymiany obiektywów został wykonany podobnie do wcześniejszej wersji Technoramy 612 PC II, nowe obiektywy Schneidera pozwoliły na dalsze rozszerzenie możliwości kamery. ![]() W Technoramie 617 S III wykorzystane są obiektywy: Super Angulon XL 5,6/72 mm o efektywnym kącie widzenia 105o dla przekątnej formatu i średnicy pola obrazowego 226 mm. Ponadto możliwe jest stosowanie Super Angulon XL 5,6/90 mm (stosowanym w Technoramie 617 S) o kącie widzenia 90o i średnicy pola obrazowego 236 mm oraz obiektywu Apo-Symmar o kącie widzenia 53o i średnicy pola obrazowego 263 mm. Najnowszym obiektywem jest Tele-Arton S 5,6/250 mm o kącie widzenia 39o i średnicy pola obrazowego 190 mm. Wszystkie obiektywy mają migawkę centralną o czasach otwarcia T, B, 1 s - 1/500 s (dwa ostatnie obiektywy mają najkrótszy czas otwarcia migawki równy 1/400 s. Zakres przysłon 5,6 - 45 (180-tka ma najmniejszą przysłonę 64). ![]() Obiektywy z wbudowaną migawką Copal montowane są do tubusu z pierścieniem nastawczym odległości, ten zaś do panelu dystansowego. Wielkość panelu dystansowego zależna jest od ogniskowej obiektywu. Obiektywy Super Angulon XL 5,6/72 i 5,6/90 charakteryzują się spadkiem jasności na brzegu pola obrazowego, wyrównanie jasności obrazu umożliwia stosowanie stopniowanego centralnego filtru szarego. Zmiana obiektywu jest nadzwyczaj prosta: odkręcamy dwie śrubki mocujące panel z obiektywem do korpusu i na jego miejsce montujemy odpowiadający danemu ujęciu inny panel. Zmiana obiektywu wymaga zmiany celownika. W celowniku (system Albada) ramki świetlne pokazują widziany kadr, świecące się cyfry informują o ogniskowej obiektywu, nad obrazem widoczne jest odbicie poziomnicy, wskazującej położenie kamery. Przy pochyleniu kamery pęcherzyk powietrza poziomnicy przemieszcza się w lewo od dwóch pionowych linii, przy podniesieniu do góry pęcherzyk wędruje na prawą stronę, położenie środkowe jest informacją o wypoziomowaniu kamery. ![]() Ten drobny wynalazek znakomicie ułatwia pracę i pozwala uniknąć zbieżności linii pionowych przy wykonywaniu zdjęć wysokich obiektów architektonicznych. Wyzwolenie migawki następuje przez wężyk spustowy, który mocowany jest do panelu dystansującego. ![]() data dodania: 16-03-2013
godzina dodania: 15:22
odsłon: 9722
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Autoportret świąteczny od kuchni - PRO STUFF i Łukasz Pietrzak - przerwa wakacyjna do 15 stycznia Wraz z Foto-Kurierem 12/25 rozpoczynamy kolejny cykl porad fotograficznych pt. "Kulisy jednego zdjęcia" przygotowany wraz z firmą PRO STUFF. Tym razem będzie to autoportret świąteczny od kuchni w wykonaniu Łukasza Pietrzaka, który wraz z nami i marką PRO STUFF życzy Państwu zdrowych, spokojnych, rodzinnych i zawsze ostrych w kadrze Świąt Bożego Narodzenia oraz samych udanych kadrów w 2026 r. Przy okazji informujemy, że w tym roku przerwa Świąteczna w Foto-Kurierze zakończy się 15 stycznia 2026 r. Wszelkie zamówienia będziemy realizować sukcesywnie. Dziękujemy za cierpliwość. DO SIEGO ROKU. ![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - dostępne on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie (po 15 stycznia). ![]() Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||