testowe PC-E Nikkor 24 mm f/3,5D ED - przesuwy, pokłony oraz kilka drobnych spostrzeżeń / TEST
ciąg dalszy...
Kolejną niespodziankę stanowi to, że poza 24 mm Nikon zapowiedział wprowadzenie w 2008 roku dwóch kolejnych obiektywów z serii PC-E: 45 mm f/2,8 oraz 85 mm f/2,8. Nie do końca jeszcze wiadomo, czy pod względem konstrukcji optycznej nowy PC-E Nikkor 85 mm f/2,8D będzie identyczny czy odmienny od dotąd produkowanego Micro-Nikkora 85 mm
![]() Dwa zdjęcia wykonane tym samym obiektywem z identycznego miejsca. Dla objęcia całości budynków zdjęcie powyżej, wykonane bez przesuwu, wymagało „zadarcia” do góry całego aparatu wraz obiektywem, co spowodowało efekt zbieżności linii pionowych. Zdjęcie poniżej wykonano z użyciem funkcji przesuwu, co pozwoliło zachować równoległość linii pionowych
![]()
To ostatnie stanowi pierwszy powód do refleksji. PC-E Nikkor 24 mm f/3,5D ED jest rozwiązany podobnie do Canonowskiej „dwudziestki czwórki” – ostrość jest ustawiania ręcznie, ale przysłona jest sterowana elektronicznie. W przypadku Canona, o czym szerzej powiemy później, jest to uniwersalne rozwiązanie dla całego systemu EOS, czyli każdy aparat pracuje tak samo z obiektywem. Nikon jednak jest systemem o długiej i skomplikowanej przeszłości, w której miesza się przywiązanie do tradycji i pragnienie zachowania wstecznej kompatybilności z dążeniem do wprowadzania najnowocześniejszych rozwiązań. Czasem te dwa sprzeczne dążenia daje się pogodzić, czasem nie. Nikon F4 umożliwiał nieomal pełne stosowanie zarówno obiektów najstarszych, jak i najnowszych. Później jednak postęp sprawiał, że robiono coraz większe ustępstwa kosztem wstecznej kompatybilności. W pewnym sensie nowy PC-E Nikkor 24 mm f/3,5D ED stanowi pod tym względem kolejną rewolucję budzącą mieszane uczucia.
![]() Efekt pokłonu został w tym przypadku użyty dla uzyskania selektywnej ostrości
Fajnie byłoby czasem zrobić nową „dwudziestką czwórką” zdjęcie architektury na slajdzie Nikonem F2, ale inżynierowie firmy pozbawili nas tej przyjemności. Dla osoby, która nie zada sobie trudu przeczytania powyższego zestawienia ograniczeń w stosowaniu obiektywu z różnymi aparatami, mylące może być jego oznaczenie; jest określany jako optyka serii „D” (a nie „G”), a zatem mogłoby się komuś wydawać, że powinna współpracować z takimi aparatami, jak choćby Nikon F90x; tak jednak nie jest. Oznaczenie „D” określa jedynie przekazywanie informacji o ustawionej odległości, natomiast nie mówi nic o sposobie przymykania przysłony. Obiektyw nie może być oznaczony literą „G”, bo ma pierścień przysłon, ale samo ustawienie wartości na pierścieniu nie pociąga za sobą przymknięcia przysłony w obiektywie.
![]() PC Micro-Nikkor 85 mm f/2,8D: mechaniczny przycisk domykania przysłony
data dodania: 27-05-2009
godzina dodania: 20:44
odsłon: 17974
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Sigma 12 mm f/1,4 DC | Contemporary - ultraszerokokątna stałka do matryc APS-C Sigma 12 mm f/1,4 DC | Contemporary to ultraszerokokątny obiektyw stałoogniskowy, który umożliwia fotografowanie z najszerszym kątem widzenia spośród wszystkich obiektywów o jasności f/1,4 do aparatów APS-C, w tym tych dedykowanych do aparatów z mocowaniem Canon RF ![]() OM System M.ZUIKO 50-200 mm f/2,8 IS PRO - do 800 mm z konwerterem OM Digital Solutions Corporation 10 września 2025 r. wprowadziła na rynek obiektyw M.ZUIKO DIGITAL ED 50-200 mm f/2,8 IS PRO. Zaprojektowany w pełnej zgodności ze standardem Mikro Cztery Trzecie dołączył do linii produktów do obrazowania OM SYSTEM. ![]() Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej 9 września 2025 roku Canon Europe zaprezentował Canona EOS C50 – wszechstronną, pełnoklatkową kamerę hybrydową z mocowaniem RF, stworzoną z myślą o profesjonalnych operatorach i mobilnych ekipach produkcyjnych. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||