testowe Sony Cyber-shot DSC-HX100V (test) - pełna wersja artykułu opublikowanego w Foto-Kurierze 9/2011ciąg dalszy...Nowa matryca oraz procesor przejęty z lustrzanek zapewniają szybką obróbkę sygnału – temu zawdzięczamy zarówno błyskawiczne „sklejanie” panoram, zdjęć HDR, rozmywanie tła, jak i zdjęcia seryjne. Sony Cyber-shot DSC-HX-100V może wykonać serię 10 zdjęć w ciągu sekundy, lub w ciągu 5 sekund. To pozwala uchwycić sekwencję szybkiego ruchu.
Sony może wykonać 10 zdjęć na sekundę, pozwalając zarejestrować kolejne fazy szybkiego ruchu.
Ale żeby nie było tak całkiem różowo: aparat szybko działa, gdy już „się rozkręci” – ale rozruch jest długi, a i ustawienie ostrości i ekspozycji zajmuje mu zdecydowanie więcej czasu niż lustrzance. Ale jak już wszystko jest ustawione, zdjęcia są wykonywane prawie bezgłośnie i bezzwłocznie. Ocena 6.
Odwzorowanie barwne Sony dobrze odwzorowuje barwy, szczególną uwagę zwraca to, jak sobie radzi z oświetleniem żarowym – zarówno w balansie automatycznym, jak i ustawionym na balans dla światła żarowego. Ocena 5.
Testowe zdjęcia balansu bieli wykonane przy świetle dziennym (5500 K) oraz żarowym (2700K).
Jakość optyczna – uwagi dodatkowe
Rozdzielczość zdjęć z Sony Cyber-shot DSC-HX-100V nie oddaje pełnej sprawiedliwości jego matrycy, a także obiektywowi. Obiektyw jest wysokiej jakości, matryca też niezła, ale jej mała wielkość powoduje generowanie dużych szumów, które Sony skutecznie redukuje zarówno na samej matrycy, jak i w oprogramowaniu aparatu, ale przy tym okrada obraz z drobnych szczegółów i pogarsza jego rozdzielczość. Na poziomie pikseli, gdy oglądamy obraz na 100% na ekranie monitora od razu widać, że nie jest to zdjęcie z lustrzanki. Z powodu zarówno redukcji szumów, jak i wyostrzania, obraz nabiera typowego dla kompaktowych aparatów cyfrowych charakteru „pastelowego” czy „akwarelowego”. Dlaczego jest to aż tak widoczne? Wystarczy sobie uświadomić, że powierzchnia matrycy Sony Cyber-shot DSC-HX-100V jest 14-krotnie mniejsza od powierzchni matrycy rozmiaru APS-C.
Powierzchnia matrycy Sony Cyber-shot DSC-HX-100V jest 14-krotnie mniejsza od powierzchni matrycy rozmiaru APS-C.
Jeszcze jedna cecha związana ze zmiennogniskowym charakterem obiektywu: rozwiązanie trybu makro. W tego typu konstrukcji minimalna odległość fotografowania zmienia się wraz z ogniskową. Tak też jest w Sony Cyber-shot DSC-HX-100V, a najmniejszą odległość obrazową a jednocześnie największą skalę odwzorowania uzyskujemy przy najkrótszej ogniskowej. Przednia soczewka znajduje się wtedy tuż przed fotografowanym obiektem. Wydaje się to bez sensu – gdyż bliskość aparatu płoszy fotografowane insekty, ale jak się uda, wychodzą fajne zdjęcia, bo dzięki szerokiemu ujęciu i bliskości obiektu powstaje wrażenie, jak byśmy byli w samym centrum „akcji”.
Podsumowanie Chyba nie trzeba dodawać, że aparat spodobał się nam. Zdumiewające jest jednak, jak bardzo. Poza drobnymi niedogodnościami trudno było nam znaleźć sytuację, z którą Sony Cyber-shot DSC-HX-100V nie potrafiłby sobie poradzić. Jak na aparat z tak małą matrycą, jakość zdjęć jest niezwykle wysoka, natomiast mnogość funkcji pozwala „dokopywać się” do coraz nowszych możliwości. Ten aparat kompaktowy zamiast ograniczać kreatywność, raczej do niej zachęca. HX100V to bardzo dobra konstrukcja, śmiało stająca w szranki z modelami konkurencji.
Jarosław Brzeziński
zdjęcia produktów: mat. inf. Sony aparat do testów dostarczyła firma Sony Artykuł ukazał się w Foto-Kurierze 9/2011 >>> data dodania: 13-01-2012
godzina dodania: 13:45
odsłon: 74204
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
Test Nikona Z f, stylizowanego na FM2 i przewyższającego wzorce - artykuł z Foto-Kuriera 12/23 20 września 2023 r. firma Nikon wprowadziła na rynek pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy Nikon Z f. Nowość inspirowana kultową lustrzanką Nikon FM2 łączy tradycyjny design z zaawansowaną technologią i wysoką jakością zdjęć. Model ten, z wieloma unikalnymi cechami, to sentymentalny ukłon w stronę bogatej historii firmy i dowód na to, że Nikon lubi i wciąż chce zaskakiwać fotografujących i twórców kontentu. Ale ta podrasowana i stylizowana na FM2 wersja Nikona Z 6II pod wieloma względami przewyższa ten ostatni, od którego debiutu minęły już 3 lata (17.10.2020 r.). Na przełomie października i listopada mieliśmy okazję testowania tego modelu i teraz dzielimy się z Państwem naszymi wrażeniami. Canon RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z w porównywarce Zaprezentowany 2 listopada 2023 r. Canon RF 24–105 mm f/2,8L IS USM Z - kamień milowy w technologii obiektywów dla fotografów i operatorów kamer - jest w naszej porównywarce. Zobacz jego dane techniczne. Nowy termin - czwarty etap Ligi Foto-Kuriera 2024 pt. "Brzeg" - zgłoszenia do 12 maja Ponieważ nie wszyscy zorientwali się o tym, że przedłużyliśmy termin przyjmowania zgłoszeń do 7 maja, a nadal są osoby, które mają niewykorzystane kody na Ligę - które dostały z opóźnieniem (przeciążenie systemu zgłoszeń). Dlatego przedłużyliśmy dla tych osób czas przyjmowania zgłoszeń do 12 maja do końca dnia tj. do 12 maja do godziny 23.59. To już termin ostateczny. Za utrudnienia przepraszamy i dziękujemy za zrozumienie. Zamieszczony montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bocheński, Kamil Górawski, Mariusz Kulesza, Piotr Dras, Robert Sic i Sylwia Tylkowska. Autorzy zdjęć wykorzystanych w montażu, wysłali już swoje prace. Zainspiruj się nimi i w dowolnym momencie dołącz do zabawy. Do wygrania ponad 16 tys. złotych. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |