Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Tele ze stabilizacją - Tamron 150-500 mm f/5-6,7 Di III VC VXD - TEST z Foto-Kuriera 8-9/21

ciąg dalszy...

 

Gdzieś na Zalewie Solińskim, ładny bokeh to kolejna z zalet tego obiektywu. Sony A7III + Tamron 150-500 mm f/5-6,7; par. eksp.: 1/6400 s; ISO 1600; f/6,3; f=311 mm; fot. K. Patrycy

Gdzieś na Zalewie Solińskim, ładny bokeh to kolejna z zalet tego obiektywu. Sony A7III + Tamron 150-500 mm f/5-6,7; par. eksp.: 1/6400 s; ISO 1600; f/6,3; f=311 mm; fot. K. Patrycy


Stabilizacja
Tamron 150-500 mm f/5-6,7 Di III VC VXD wyposażono w optyczny system stabilizacji, który może pracować w trzech trybach: 1 - standardowy; 2 - do panoramowania; 3 - Framing Priority. Skuteczność jego sprawdziliśmy kierując się zasadą: czas naświetlania (wyrażony w sekundach) powinien być odwrotnością długości ogniskowej (wyrażonej w milimetrach). Test wykonywaliśmy fotografując przy ogniskowej 200 mm. W większości przypadków ostre ujęcia obiektywem udało się nam wykonać z czasem 1/20 s. Przy czasach dłuższych (1/15 s i 1/13 s zdarzało się wykonać nieporuszone ujęcia, jednak były one w mniejszości. Czasy, przy których uzyskaliśmy nieporuszone ujęcia przy badanej ogniskowej dały skuteczność stabilizacji na poziomie ok. 3 i 1/3 EV. Bardzo dobry wynik.
Testowany model to konstrukcja solidnie wykonana, nie widać aby, któraś z okładzin odchodziła czy wycierała się. W komplecie z obiektywem otrzymujemy dekielki zakrywające, mocowanie statywowe i pomysłowo wykonaną osłonę przeciwsłoneczną, którą zabezpieczono na przodzie gumowanym tworzywem, dzięki temu nie uszczerbimy jej stawiając obiektyw bezpośrednio na niej.
Za mechanikę i ergonomię przyznajemy 5,75 pkt.

Tele ze stabilizacją - TEST Tamron 150-500 mm f/5-6,7 Di III VC VXD - artykuł z Foto-Kuriera 8-9/21

 

Optyka

Tamron 150-500 mm f/5-6,7 Di III VC VXD ma dość skomplikowaną budowę optyczną. Składa się ona z aż 25 elementów rozmieszczonych w 16 grupach [13]. Wśród nich jest jeden element XLD (eXtra Low Dispersion) i aż 5 elementów LD (Low Dispersion) oraz 2 hybrydowe elementy asferyczne, co ma umożliwić uzyskanie ostrych obrazów na całej powierzchni kadru z wysoce skorygowanymi aberracjami chromatycznymi. W obiektywie zastosowano również powłokę BBAR-G2 (szerokopasmowa powłoka antyrefleksyjna generacji 2), która tłumi „zjawy” i flary do minimalnego poziomu.
 

Układ optyczny składa się aż z 25 elementów rozmieszczonych w 16 grupach. Wewnątrz obiektywu znajdziemy 7-listkową przysłonę. fot. P. Borys


Układ optyczny składa się aż z 25 elementów rozmieszczonych w 16 grupach. Wewnątrz obiektywu znajdziemy 7-listkową przysłonę. fot. P. Borys

 

Wewnątrz tubusu znajdziemy 7-listkową przysłonę, którą możemy domknąć, w zależności od długości ogniskowej, do wartości f/22-32.
Stosowane elementy optyczne w obiektywach mają zapewnić wysoką rozdzielczość i kontrast oraz zminimalizować aberrację i dystorsję. Czy tak jest jednak w rzeczywistości? Odpowiadamy na to pytanie w dalszej części artykułu.

Pomiary

Obiektywy testowaliśmy z cyfrową lustrzanką wyposażoną w pełnoklatkową matrycę - Sony A7R IV (60 mln pikseli). Pomiarów dokonaliśmy w studiu oraz w plenerze. Badając dystorsję i rozdzielczość, fotografowaliśmy zmodyfikowaną tablicę Vuzort-Sigma, a winietowanie ocenialiśmy na podstawie równomiernie oświetlonej białej tablicy.  


Pomiary rozdzielczości wykonaliśmy dla środka kadru i brzegów. Oprócz wykresu z wynikami rozdzielczości przedstawiamy również wykres MTF (udostępniony przez producenta).
Pod kątem „zdjęć pod światło” sprawdzaliśmy obiektywy w plenerze fotografując pod słońce.

Rozdzielczość

 

Rozdzielczość Tamrona 150-500 mm z 60-milionową matrycą Sony A7R IV jest na bardzo wysokim poziomie.

Rozdzielczość Tamrona 150-500 mm z 60-milionową matrycą Sony A7R IV jest na bardzo wysokim poziomie.


Rozdzielczość Tamrona 150-500 mm f/5-6,7 Di III VC VXD z 60-milionową matrycą Sony A7R IV w centrum kadru jak i na jego brzegach jest na bardzo wysokim poziomie. W badanym zakresie przysłon utrzymuje się w większości przypadków na poziomie 70-75 linii/mm. Jest to bardzo dobry wynik.

 

Rozdzielczość

 

Rozdzielczość

Za rozdzielczość przy przysłonie minimalnej przyznajemy 5,9, a przy optymalnej (przymknięta o 3 EV) 5,8 punktu.

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...






 
data dodania: 01-10-2021
 
godzina dodania: 09:00
 
odsłon: 10754
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.118) / 0.103

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |